evely
De står i halva petflaskor och har nu fått stanna ute på natten. Vad ska jag omskola dem i? Mina krukor är inlåsta i en överfull källare som ska städas i början på juni! Men jag tror inte att jag kan vänta med omskolningen tills dess! skulle man kunna sätta dem i svarta plastpåsar, eller har de för skört rotsystem för det. De är nu 20 cm höga och har ett bladpar!

Jag kanske till och med kan plantera ner dem i jorden redan eftersom jag bor i zon 1. Någon enstaka frostnatt kan jag ju linda in dem i fiberduk.

Och hur snabbt växer de! De skulle kanske kunna bo i rusta-växthuset fram tills frostrisken är över... NÄr luktärterna blir utplanterade så blir där massvis med plats.

Jag har massvis med frågor!
Alexander-VG-zon3
ricin är väldigt väldigt frostkänsliga och fiberduk skyddar bara om det blir lätt frost . och dom växer rätt så fort . och är närings krävande . kanske kan plantera om dom i burkar eller hinkar eller plastbyttor ? och ha dom ute men dock inte under +5c . sen planterar du ut dom när nätterna håller över +5c i 1-2veckor .
Fenja
Kolla i botten på krukorna, ser du fullt med rötter är det tid att omplantera. Några plastkrukor för detta ändamål torde inte bli så dyrt, sedan när du får tag i dina krukor så kan du ju sätta dem i dessa. De mår bara bra av att omskolas flera gånger!
Mvh
Fenja
evely
Okej! Det börjar komma ut rötter ur hålen på vissa. Så jag ska omskola så fort jag kan thanks.gif Krukor hittade jag riktigt snytta för 16.50 stycket, det är ricinplantorna värda wub.gif

Jag min modiga rackare satte ut dem då det hade varit över fem grader i sex nätter.. inatt var det fyra grader.. Jag får helt enkelt hålla koll på väderleksrapporterna och eventuellt linda in dem i flera lager fiberduk och täcka över dem med några lager till whist.gif

Tack för hjälpen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon