Anki
Hejsan! Jag har en spirea häck runt min radhustomt. Denna häck har aldrig blommat som den gör i år. Den är alldeles vit! En kväll när jag skulle stänga sovrumsfönstret hörde jag ett konstigt läte utanför och tänkte att det kanske är en industri i närheten som låter. Somnade till detta läte trots stängt fönster och funderade inte mer på det. Dagen efter kom min granne över och berättade att hon suttit på sin altan kvällen innan och undrat över vad som lät i vår trädgård. Hon hade gått fram till tomtgränsen och upptäckt att hela vår häck var full av humlor. Hon hade aldrig sett så många humlor på samma ställe i hela sitt liv. Tyvärr fick jag aldrig se detta, men det är många humlor nu också. Alla möjliga arter: Stora och små. Gula och bruna. Randiga och enfärgade. Så ett litet tips: Vill ni ha humlor i trädgården skaffa en spirea. Vet ej vad jag har för sort men jag ska forska i det. Är det någon som vet var jag kan leta på internet för att hitta den? Har hört att vissa arter av humlor har blivit utrotade. Stämmer det?
Ha en skön midsommar! ///Anki
Betty
Här kan du leta Anki!
http://www.google.com/
Skriv brudspirea som sökord.
Kattmatte
Vad spännande!
Jag har hört att många humlor är hotade men jag vet inte hur många arter som finns i sverige. Det man kan göra för att locka dem till sig (förutom att odla humlevänliga blommor) är att bygga humlebon (finns att köpa färdiga "special,special") som man enkelt konstruerar av en lagom stor terracottakruka (diameter ca 16-22cm eller så) fyller med halm ganska tätt och trycker in i rabatten så att hålet i botten av krukan petar ut en bit. Dit kommer humledrottningen att söka sig för att bilda ny årsstam.
Alla humlor utom drottningen dör när vintern kommer vad jag har förstått, så det är en bra hjälp till sig själv och trädgårdens alla blommor och fruktträd att hjälpa humlorna till ett enkelt hem likaväl som man bjuder in småfåglarna i de holkar man sätter upp. Humlor är de bästa pollinerarna med sina långa, långa tungor.
Du kanske har förhållanden bland spireans rötter som gör att humlorna sökt till bo där?
Christer C
Jag kan bara lägga till att även Gullregn är en riktig humlelockare. Några dagar förra sommaren, framför allt på mornarna surrade det så mycket att vi trodde dom byggt en större internationell flygplats på vår tomt.
Anki
Hejsan alla som svarat och tack för tipsen! Betty! Jag har sökt på Brudspirea men jag tror att Brusspirea är en sådan buske med långa blomklasar. Den här spirean har runda klasar med ett trettiotal 8 mm stora blommor i varje klase. De ser ut som bollar! De ser lite luddiga ut efter ett tag. Kanske för att humlorna har busat runt! Någon som har någt tips????
Anki
Hej igen!
Gaaahhh! Som ni kanske ser är klockan mycket när jag skriver detta. Jag har använt "Google" för att leta efter min spirea häck och jag blir tokig. De som vi köpte radhuset av sa att den var ovanlig och de hade varit ute och letat överallt när de skulle köpa den. Till sist var de tvungen att ta skott från den som hade en sådan häck. Jag behöver ju nödvändigtvis inte veta vad den heter men det kan ju vara kul. Många som går förbi frågar vad den heter men jag kan aldrig svara.
Gonatt ///Anki
Ewa L
Låter mer som Bukettspirea än Brudspirea. Är dessvärre inget proffs på dessa. Håller mig bara med Plymspirea och Rosenspirea.
Lycka till med jakten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon