rosagoblinen
help.gif
Har två päronträd som fullkomligt invaderas av svartmyror så fort bladen börjar titta fram.
Finns det någon ska kan hjälpa mig med lite info om hur jag kan bli kvitt dem?
Vi har ju lite myror på bärbuskar och andra fruktträd men inte i den omfattningen som det är på dessa.

Stort tack!
Alexander-VG-zon3
jag själv lägger ut myrgift runt mina hibiskusarna då dom tuggar på blommorna , men dock vet jag inte om myrorna gör nån skada på fruktträden ??
Big Gardener
Myrorna startar bladlusfarm i många fruktträd och bärbuskar. De bär upp bladlöss som de placerar i de unga knopparna där de kalasar. Därefter mjölkar de bladlössen på deras sockerrika avföring.

Lägg några rejäla limringar runt stammarna och kolla dessa med jämna mellanrum så borde problemet bli mindre med tiden.
rosagoblinen
hej.
myrorna gör väl inte vad jag sett någon direkt skada på träden men den lilla frukt som blir vill man inte plocka eftersom det är fullt av myror på dem.

jag jobbar hårt på att lära mig allt om trädgård och ting är så nu kommer en mkt dum fråga. Limringar?? vad e det och vart får jag tag på dem?


Stort tack!

thanks.gif
KURT
http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=4005240003275

Se bara till att den sluter tätt intill barken, så att de inte kan krypa under! Ev får man borsta bort lösa barkflagor innan man sätter upp den. Limringar är egentligen till för att hindra fjärilslarver (frostfjäril), från att krypa upp i träden.
Cilla
Myror i träd innebär nästan alltid att de servar löss i träden, också då man inte ser lössen förrän blad eller blom blir angripna. Jag fick tipset om limrimgar mot "lusmyror" här, och nu har fyra av mina kunder testat och de har hittills inte fått träden lusangripna i år.

Myrgift skulle jag aldrig använda i min trädgård. Det som dödar myror är inte harmlösa gifter. Limringar däremot sprider varken gift, är dyrt eller svårt att sätta dit, och det behöver man dessutom inte som med myrgifter hälla på nytt av när det regnar. Men som Kurt säger - det måste sitta tätt mot stammen för att dugera. Själv använder jag bitar av madrasser eller liggunderlag som jag spänner runt sammarna med snöre och sedan smetar limmet på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon