uno
Jag försökte få hjälp men fick ingen. jag har sökt på nätet men fann inget. Nu mina odla.nuare måste ni hjälpa mig.
Jag har i växthuset en staketdruva Zilga. Det kommer klasar väldigt tätt de kommer två och två. Skall jag nypa bort den ena?
Big Gardener
Det behöver du inte direkt göra. Sträcktillväxten i de unga skotten kommer att göra att klasarna kommer att hamna längre ifrån varandra än vad det ser ut som nu. Däremot kan du nypa skottspetsarna i sommar för att bromsa den apikala tillväxten och stärka tillväxten hos druvorna.

...och du behöver inte skapa två trådar i samma fråga. Bumpa den ena istället.
uno
CITAT (Big Gardener @ 26-04-2007, 19:40) *
Det behöver du inte direkt göra. Sträcktillväxten i de unga skotten kommer att göra att klasarna kommer att hamna längre ifrån varandra än vad det ser ut som nu. Däremot kan du nypa skottspetsarna i sommar för att bromsa den apikala tillväxten och stärka tillväxten hos druvorna.

...och du behöver inte skapa två trådar i samma fråga. Bumpa den ena istället.


Bumpa, vad är det?
Big Gardener
En av de mest elementära termerna på nätforum...

http://wiki.tbg.nu/wiki/Bumpning
Malvia
CITAT (uno @ 27-04-2007, 08:24) *
Bumpa, vad är det?


Visste inte heller vad det var! "putta upp" känner jag till bättre

Trodde först att det var en felskrivning och skulle vara: : Dumpa den istället!
giggle.gif
Eva i Västerås
Åter till zilgatråden.
Om plantan inte är så gammal skulle jag ta bort den yttre klasen, och sedan kapa kvisten 2 blad utanför den klase som är kvar.
Man vill ju att kraften ska räcka för tillväxt också.
uno
CITAT (Eva i Västerås @ 27-04-2007, 12:42) *
Åter till zilgatråden.
Om plantan inte är så gammal skulle jag ta bort den yttre klasen, och sedan kapa kvisten 2 blad utanför den klase som är kvar.
Man vill ju att kraften ska räcka för tillväxt också.


Tack Eva. Då gör jag som Du förelår och bumpar en klase.
Tack
kerstin z5-6
bump betyder flytta upp ett inlägg --....

Varför klippa i Zilga ? det är en staketdruva -den bär bra frukt oavsett som den får växa brett ... det är ingen en två tre grenas vanlig vinranka ..
Handlar mer om utrymme -har inte klippt min än på två år .
Big Gardener
Det finns inte direkt någon anledning att klippa den nu vare sig för klasarna eller tillväxtens skull. Vad man måste komma ihåg är att sträcktillväxten hos vin är väldigt kraftig och vad som kan tyckas sitta nära inte kommer att göra det när tillväxten kommer igång på allvar.

Däremot ska man komma ihåg att vin har väldigt stark apikal dominans (längd-höjd tillväxt). Därför kan det vara bra att under juni-juli pincera (nypa av) yttersta skottspetsen på de rankor som bär klasar.
jegi
Dessutom så hämmas tydligen den proximala tillväxten av den distala.
Big Gardener
Just det. smile.gif Med det vill du säga att den tillväxten i skottspetsarna hämmar tillväxten på sidoknopparna, eller hur Jegi? Det brukar betecknas som apikal dominans i hortikulturella termer och styrs av förhållandet mellan växthormonerna Auxin och Gibberelin.
jegi
Ja. Jag hade viss misstanke om att det var samma sak.
Hämmar dessa hormoner bara sidoknopparnas gröntillväxt eller hämmas även blomning och fruktsättning?
Big Gardener
Det är framför allt förhållandet mellan hormonerna som styr apikal dominans, sträcktillväxt och blomning. Det är ett ganska komplext kapitel men i korthet så styr auxin den apikala dominansen. Gibberelin styr sträcktillväxt och, i vissa fall, blomningen. Det viktigaste hormonet när det gäller blomning och tillväxten hos sidoknoppar är generellt cytokinin. Så länge en topp på ett skott är intakt flödar auxin genom hela skottet och hämmar bildandet av cytokinin. När toppen skärs av minskar auxinflödet och cytokinin tar överhanden.
Märk att detta är en ganska förenklad bild av växthormonflödet i plantor.
månkan
Får jag haka på tråden om beskärningen. Satte en Sucribe i höstas mot södervägg och nu vågar jag banne mig inte röra den trots att jag läst och läst i detta forum. Måste vara nå´t fel på min visualisering confused.gif. Läget är följande. en grundstam som är ca 120, växer rakt upp, en sidostam ca 140 växer rakt upp. Två sidostammar längst ner ca 130 som jag "hjälpt till" att växa helt horisontellt längs med nederdelen av husväggen åt varsitt håll. Den enda klasen i år sitter på ett pyttesidoskott ca 30 cm.
snälla, denna oro tar kål på mig sos.gif Mvh Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon