Bovine
Flytta till villa m stor trädgård dec-05 o har upplevt ett fantastiskt trädgårdsår o går alltså nu in på år 2.

Ja har två träd, ingen aaaning om vad det är, men båda hade förra sommaren nåt svart klet som såg lusaktigt ut (iaf enligt vissa självutnämda "experter" crazy.gif ), och detta ledde till att bladen krullade ihop sig o de va omöjligt å se vad det kunde va för slags träd. Så tyvärr kan ja inte ge den infon, men jag vill gärna se träden bli vackra i år så om det är ngn som tror sig veta vad det kan vara som svärtade ner och krullade ihop bladen med sitt lusaktiga klet så skulle jag vara oändligt tacksam thanks.gifpå förhand...
KURT
Bladlöss avger sockerlösning, och i det kan det växa mögelsvampar. Men är det träd så kan man inte göra så mycket åt det. Ibland kan man se att bladlössen "mjölkas" och sköts om av myror. Då kan det hjälpa om man hindrar myrorna att klättra upp i trädet. Så kan bladlössens naturliga fiender sköta resten sedan.
Henrik i Limhamn
Har haft samma problem på ett par körsbärsträd. Lägg en ring med myrmedel precis runt stammen och utmed de stigar du kanske kan se leder fram till stammen, då klättrar de inte upp och bygger lusfarmar. Hos mig försvann de på ett par timmar.
Cilla
Naturen är rik, det finns otaliga lusarter och de behandlas lite olika. Körsbärslusen är oftast svart och får bladen att krulla sig från speten och in. Är det ett litet träd nyper man bort de blad som har löss i sig och spolar ned någonstans. De är inte helt beroende av att myror hjälper dem men det gör de ofta, så en limring kan också minska angreppen. I övrigt är det bra att locka till sig småfåglar till träden året om, de både äter och stör löss.

I övrigt kan sägas att det är få lusarter som kan lyckas ha ihjäl eller störa träd betydligt. Kärsbärslusen är bra att minska framfarten av på mindre träd, medan de större träden klarar bättre att få många blad störda.
Bovine
Åhhh thanks.gif för era tips! Jag ska testa allihop, absolut. Det där med att fåglar stör... de e ju ett bra knep. Jag gillar såna knep som handlar om att använda naturens resurser. Kan ju gå ut å hänga en kokosnöt i varje träd, har faktiskt det hemma... De blir perfekt...

Myrmedel, finns det som klet? Jag har två hundar varav en valp o ja vill inte att han ska slicka i sig nåt giftigt pulver.

Vad menas med limring? Vilket lim använder man då? g.gif confused.gif blush.gif
Vian
Hej! Jag hade också något svart kletigt på mitt körsbärsträd i fjol. Märkte att man blev svart på kläderna när man kom i närheten av trädet. Kan inte säga att bladen krullade ihop sig dock. Jag tyckte att det såg ut som det svarta kom från själva ohyran. Fick man det svarta på huden var det svårt att få bort men det försvann lyckligtvis från kläder vid tvätt.

Är det någon som vet om ohyrna/lössen har en benägenhet att återkomma år efter år?
elakela
hm har samm problem, därför blev jag medlem i dag+ att jag har gröna bladlös på mina blommor för dagen o ett myrbo i fikusen sad.gif
Cilla
Jag skulle tro att det svarta var sotdagg från sotsvamp, som lever i lössens söta exkrementer. De brukar kunna färga svart, och man upplever det som ett lätt puder. Spola med vattenslangen bort så många löss ni kan (lägg handen bakom de krullade bladen) eller strunta i det. Körsbärsträd kan leva med mängder av löss.

Myrmedel i alla former brukar innehålla preparat som är starka och inte bör användas alls i närheten av husdjur eller barn.


Strixx
Hej både mitt plommon och körsbärsräd höll på att bli helt upätna av löss för en månad sedan. Körsbärsträdet var värst. Hälften av bladen hant dom sätta i sig innan jag upptäckte det. Det tog en vecka (varit bortrest en vecka). Jag ilade i väg och köpte ett medel som hette Stop tror jag sm Weibulls tillverkar. Någon typ av olja du blandade upp i vatten och som är ofarligt att äta (om du har frukt) men kan ge en viss bismak som dock försvinner om du sköljer frukten först.
Två gånger skulle man spruta med en veckas mellanrun.
Alla lös dog och har varit problemfritt fram tills idag då jag hittade nya kolonier av löss i körsbärsträdet. Nu behandlar jag med såpavatten. Jag spolar även av trädet två gånger i veckan med en kraftig vattenstråle, och har sat en limremsa på stammen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon