Full version: Frågor om pilträd
JanBobbo
Vi är i färd med att bygga en frisbeegolfbana i Luleå och jag har på eget initiativ startat en mindre pilträdsodling bestående av 2 träd på ca 1 meter var. happy.gif Pilträden är för tillfället i kanten av ett potatisland och behöver under året flyttas och då gärna till en kruka/hink/säck av något slag för att rötterna inte skall suga musten ur jorden i potatislandet. Pilträden är för tillfället små för att flyttas till frisbeegolfbanan eftersom dom där riskerar att brytas av något snett vådakast eller någon ouppmärksam spelare, så planen är att låta dom växa i en kruka/hink/säck i något år till. Min fråga är hur och när det är vettigast att flytta pilträden till en kruka/hink/säck och hur stora de kan bli då de växer i ett såpass begränsat utrymme? Går detta ens att göra?
KURT
Det skulle nog gå att flytta dem till kruka. Men ja tycker att det låter mycket omständligt att flytta dem 2 ggr. Det allra bästa är att flytta dem till den slutliga platsen med en gång, och ordna bra stöd och skydd där istället!
Cilla
ja det verkar bökigt med två flyttar. Rotbeskär istället på den plats de står, låt dem stå i backen så att de frodas. Lätt att sticka ned spaden en gång per säsong runt om trädet i så stor jordklump som du orkar lyfta/släpa. Juli är en bra tid, då bildas nya sugrötter där du skar med spaden.
JanBobbo
Hej Cilla och KURT och tack för era svar! tummenupp.gif Det blir väl egentligen inte 2 flyttar eftersom krukan i sig självt skulle användas i själva förflyttningen till det nya stället och det skulle det göra i vilket fall som helst eftersom banan är ca 2.5 km bort och föflyttning med bil och släp blir ett måste. Att flytta dem till banan nu känns inte heller helt rätt eftersom det har gjorts tidigare försök med något mindre pilträd och tydligen hade något djur gnagt bort de flesta grenar. Rotbeskärning låter dock som en vettig åtgärd eftersom jag antar att trädets tillväxt är snabbare då den rotbeskärs jämfört med att låta den växa i en kruka? Förvisso låter det inte helt fel att placera trädet på banan ändå men då gäller det antagligen att ge trädet väldigt ordentligt stöd i form av ett dräneringsrör på närmare en meter. Finns det några andra tips?!
KURT
CITAT (JanBobbo @ 24-04-2007, 23:30) *
Hej Cilla och KURT och tack för era svar! tummenupp.gif Det blir väl egentligen inte 2 flyttar eftersom krukan i sig självt skulle användas i själva förflyttningen till det nya stället och det skulle det göra i vilket fall som helst eftersom banan är ca 2.5 km bort och föflyttning med bil och släp blir ett måste. Att flytta dem till banan nu känns inte heller helt rätt eftersom det har gjorts tidigare försök med något mindre pilträd och tydligen hade något djur gnagt bort de flesta grenar. Rotbeskärning låter dock som en vettig åtgärd eftersom jag antar att trädets tillväxt är snabbare då den rotbeskärs jämfört med att låta den växa i en kruka? Förvisso låter det inte helt fel att placera trädet på banan ändå men då gäller det antagligen att ge trädet väldigt ordentligt stöd i form av ett dräneringsrör på närmare en meter. Finns det några andra tips?!



Flytt1: Från nuvarande plats till kruka
Flytt2: Från kruka till slutgiltig plats

Totalt 2 flyttar! Hur långt trädet i fråga åker bil är tämligen ointressant! Det går bra att skydda nyplanterade träd mot betande djur och gnagare, men man måste skydda både stammen och kronan.
JanBobbo
Hej KURT!

Visst, det stämmer att det blir 2 flyttar, men det blir inte någon avsevärd skillnad i omständighet eftersom jag hursomhelst skulle använda krukan till att hålla ihop rotklumpen, så på sätt och vis blir det 2 flyttar även om jag väljer att flytta plantorna till banan omgående, skillnaden blir bara den tid som plantorna är i krukan. Däremot låter jag det vara osagt vad plantorna upplever som mest omständigt tongue.gif

Jag ska försöka snickra ihop något skydd oavsett när jag väljer att flytta plantorna till sitt nya läge. Magkänslan säger dock att jag ska vänta med flytten ett tag till eftersom skadegörelser av olika slag är lättare att göra mot små träd.

Cilla
När jag flyttar träd täcker jag antingen rotklumpen med svart plastsäck (om den är liten) eller lägger över våta tygsjok och täcker flaket med pressenning.

Knepet är att man gör de nya växtbäddarna först. Sedan gräver man upp träden, fraktar dem och ställer ned dem.

Trädskydd mot gnagare och rådjur/älg behöver ofta inte vara varken dyra eller omständiga. Enklaste varianten är att man köper det svarta rutnät som finns på rulle (ser ut som svart myggnät) och i övrigt använder de 3 stolpar som man stöttar trädet med som pelare för ett hönsnät.

Det som dödar träd är ofta att man glömt skydd. Och att harar och gnagare äter av barken i rothalsen runt om. Och att unga rådjursbockar använder små träd för att träna sig på så att de välter.

Att rådjur och älg sedan äter på grenarna (oftast i spetsarna) gör ofta ingenting. Dels vill man ju iallafall stamma upp trädet så småningom, och dels äter de ofta bara årsskott som lätt reparerar sig.

Att stötta ett träd med större jordklump på ett vindutsatt område behöver inte heller vara så komplicerat. Det första att komma ihåg är att det är rötterna som ska stagas, inte kronan. Den ska vaja, men rötterna vara stilla tills de fått fäste. Det finns allehanda metoder för att stötta också större rotklumpar, säg till om du är intresserad så kan jag skicka info!
JanBobbo
Det som drabbat pilträdsplantan på frisbeegolfbanan är rimligtvis älg eftersom varenda gren var bortäten och endast stammen fanns kvar. Jag lyckades inte lokalisera några nya skott då jag var ner till banan för någon dag sen så det kan innebära att trädet har dött, men samtidigt ligger det ganska skuggigt till och kanske vaknar den till lite senare än träd med god tillgång på sol. Vi hade satt ett dräneringsrör runt den nedre tredjedelen av trädet, men jag antar att man ska täcka betydligt mer för att ge ett bra skydd mot älgar?

Jag misstänker att det inte behövs något extra stöd för plantorna eftersom vinden inte riktigt kommer åt i skogsområdet som våran bana ligger på, men tack för tipset!

Jag skulle dock gärna vilja ha tips på snabbväxande träd som klarar sandiga jordar och som helt enkelt skulle kunna göra bra ifrån sig på en frisbeegolfbana!
wonderboy
Ja, det blir nog pil då. Med rätt skydd från älgar så växer de snabbt och klarar sig bra bara de har bra tillgång på vatten initialt. Jag har också anlagt Disc-golfbana! Kunde dock inget om växter då och hälften av det vi planterade dog! Resten har dock tagit sig fint!
JanBobbo
Trevligt att höra att fler anlägger discgolfbanor här i Sverige! Var har du din/eran bana, wonderboy? Jag tycker det låter som att ni var rätt så framgångsrika om bara hälften dog! Jag är osäker på om något av det vi planterade i Luleå kommer överleva, det är lite tidigt att säga, men helt ljust är det ju inte!
wonderboy
Aah, det är bara en liten 9-hålsbana i Älvängen, tre mil norr om Gbg. Jag jobbade som fritidsledare och anlade den tillsammans med ett fyrtiotal ungdomar som, liksom jag, hade blivit bitna av sporten.

Jag har inte kunnat spela på många år men var borta och spelade med mina två döttrar nu på påsklovet. De tyckte det var lika roligt som jag så det blir säkert fler besök framöver!
JanBobbo
Har en ny fråga angående pilträd, det är bollpilar och jag skulle gärna se att stammen tillslut blir grenfri upp till kanske 2-3 meter. Pilarna är nu en dryg meter, men frågan är om det är vettigt att ta bort vissa av dom lägre grenarna? Växer träden enbart på höjden tack vare dom nya skotten, eller växer stammen också på hödjen, dvs flyttas grenar upp ju mer trädet växer? Hur ska man beskära pilen för att uppnå grenfrihet till den höjden helt enkelt?

Det låter härligt det Wonderboy! tummenupp.gif Du är varmt välkommen till Serpent Hill i Luleå om du har vägarna förbi nån gång biggrin.gif
*Stintan*
Nej grenarna flyttas inte högre upp, trädet växer bara i toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon