emmapemma
Jag ska bort över valborg, åker lördag morgon och kommer hem tisdag kväll. Jag har framförallt ett tiotal olika tomater samt 20-30 olika paprika och chili, som alla dricker vatten begärligt. De har stått ute i växthuset de senaste veckorna, men eftersom det ska bli varmt den kommande veckan (och om det inte är varmt kan det bli för kallt), så kan jag inte gärna lämna dem där och åka iväg själv. En varm dag måste jag vattna varje dag (och ännu har jag inte planterat dem i bevattningshinkar).

Så, jag har två alternativ på själva förvaringsplatsen: antingen i ett svalt garage (ca 12 grader), då vet jag ju att vätskan som jag vattnar med kommer att räcka hela perioden (jag har även underbevattningsmatta), men förmodligen ingen tillskottsbelysning. Eller på vår övervåning, som vid soligt väder brukar bli väldigt varm, 25 grader och kvavt, men där finns det ett österfönster, som numer är ganska ljust. Problemet med det senare är att om det blir väldigt varmt under helgen, kan ju krukorna torka ut på övervåningen. Klarar sig växterna (som både blommar och bär frukt nu) i garagemörker i 3 dygn?

Finns det andra tips? Jag vill inte gärna be grannarna om hjälp, för det tar ju sån TIIIIIID att vattna alltihop.

I övrigt - växthuset är för litet ranting.gif whist.gif
Susanna
Hej!

När jag åker bort några dagar så täcker jag jorden i krukan med plastpåsar, det minskar avdunstningen betydligt och det finns mer vatten för tomaten att dricka. Du kan också fylla en pet-flaska med vatten och köra ner den upp och ner i krukan så har växten ett vattenförråd. Eller kombinera båda metoderna! Fast med så många krukor är det svårt att få ihop tillräckligt många flaskor!
emmapemma
Tack för tipset om plastfolie! Det måste ju funka!

Tyvärr är krukorna fortfarande för små för pet-flaske-tricket, men det kommer till sommaren (antar jag).
Susanna
Ja plastfolien brukar funka bra. Jag tror mycket vatten försvinner genom avdunstning från jorden normalt sett. Hur stora är krukorna?
emmapemma
De är antingen 9*9 eller 13*13 (alltså ca 1 liter eller 2 liter skulle jag tippa). Jag skulle behöva större krukor, det börjar bli rotsnurr... jag får plasta in växthuset efter helgen och plantera dem i slutkrukorna, willabs hinkar med vattenmagasin. Man vill ju inte gärna kånka in sådana i huset under kalla nätter...
Jonas70
Hur kallt har du i växthuset på nätterna då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon