Heliconia
Hej! Jag vill gärna ha tips angående trädköp för zon 5 (4). Trädet skall stå i förgrunden och ge skugga till en blivande lund. Den blivande lunden och (det blivande) trädet står i sydväst-sluttning. Trädet som gärna får bli rätt så stort 6-8 m, bör ge en ljus skugga och vara ganska brett men gå att stamma upp så att man kan anlägga en gång ganska nära. Jag har funderat på Korkträd - Phellodendron sachalinense men hittar inte mycket info om detta mer än att det fungerar för zon 5 och är ganska snabbväxande. Är det någon saom kan säga nåt om Phellodendron sachalinense eller kan ge förslag på träd med liknande egenskaper, så är jag tacksam.
jegi
Vet inte om jag har så där jättemycket att tillföra mer än jag tycker det låter som en bra idé. Iofs har jag sett både uppgifter om att det ska klara zon 4 och zon 5.
Jag tror att man kan bereda sig på att det kan bli ganska stort med en mycket stor diameter på kronan åtminstone i sin naturliga biotop.

Själv har jag efter mycket letande lyckats få tag i ett sibiriskt korkträd (P Amurense) som till skillnad från sachalinkorkträd får korkartad bark. Blir det lika vackert som sibiriskt så tycker jag du ska prova. Det kan ju bli lite zonknäckning, men nog tycker jag det är värt att prova med ett träd som inte finns i var och varannan trädgård.
Om du inte vet var du får tag i något så kolla egnersvaxter.se där finns/fanns det.
Heliconia
Tack för svaret jegi!
Det är svårt det här med trädval, det ska ju stå där ett tag. Andra träd jag funderat på är Ullungrönn eller bergskörsbär. Men det lutar som sagt åt Phellodendron sachalinense, just för att det breder ut sig. Är det någon annan som har sett eller har någon erfaren het av detta träd, en viktig egenskap är att det inte ska ge allt för kompakt skugga, hur är det med det?
Anders zon 1
Jag har ett sibiriskt korkträd (P. amurense) i zon 4. Det verkar inte särskilt snabbväxande. Det var väldigt litet när jag planterade det för flera år sedan och har inte växt särskilt mycket (är bara drygt metern högt nu). Fryser ofta tillbaka i toppen under vintern. Skulle tro att härdigheten förbättras när det blir större så det är nog värt pengarna att satsa på ett lite större exemplar.

Har du funderat på gulved eller maackia? Båda är fina och påminner lite om korkträd i både växtsätt och blad. Gulveden får dessutom fin höstfärg och blommar med doftande vita blommor efter ett antal år när trädet blivit "vuxet". Zon 5 kanske dock är i kallaste laget för gulved (tror att det är ganska lite provat i kallare zoner) men för en maackia är det absolut inget problem.
kerstin z5-6
maackia amurensis är ett underbart träd -inga problem i Luleå Piteå -får jag inte ett när jag fyller år blir jag ledsen smile.gif
Heliconia
Tack för tipsen!
En Maackia har jag redan och Gulved har jag skänkt en liten tanke. Vad gäller gulveden faller det på härdigheten, jag zonknäcker gärna på andra ställen i trädgården (jag står beredd med Ginko, Tulpanträd, Korstörne och ett antal lönnsorter (en ganska klen Acer palmatum ser ut att ha klarat sin första utevinter!!!) på tillväxt i kruka). trädet ska stå på ett strategiskt ställe där jag inte vill förlora några år på "zonknäckeri"...
...Jag får fundera vidare, jag håller er underättade vad det bli!

jegi
Det är ju ett delikat problem att välja träd. Vad tror du annars om kaukasisk vingnöt? Den går ju i varje fall till zon 4. Sen finns det ju hybridplatan (Stockholm) som går till zon 4 stadsmiljö i varje fall. Det är klart att det kan ju bli lite zonknäckning med båda två, men visst vore det häftigt om det funkade.

Korstörne låter ju intressant f ö. Tror du att det funkar i din zon?
Heliconia
Just nu lutar det åt Bergskörsbär (Prunus sargenti) som ju ska klara zonen väl och dessutom ger en ljus skugga vad jag förstår och dessutom blir tillräckligt stort. Jag får nog passa på korkträdet då det tydligen kan bli ett jätte träd (ok det tar nog sin tid) och verkar ge ganska kompakt skugga vad jag har sett av bilder på nätet.
Man skulle kunna tro att jag har en jätte trädgård men det är bara en kolonilott, i och för sig rätt stor, så är det kanske bättre med flera små träd i stället för det gigantiska!
Vingnöt har jag också funderat på, det står ett sådant här i Falun och det är riktigt trevligt. Jag har planer på ett sådant, men till en annan placering (intill sjön, (det är en sjötomt)).
På den tänkta platsen står redan en ganska nyplanterad Mandchurisk valnöt som jag tycker är ett urtjusigt träd, detta har jag tänkt att flytta för att det tydligen ska vara "svårodlat" under ett sådant (lång historia), och jag har tänkt mig en buskpion och lite annat smått och gott ett par meter från trädet.

Ja Korstörne det kan nog bli svårt, men det är mest kul att testa. Korstörnet är en frösådd sedan förra året och ska få stå på tillväxt några år innan det blir utplanterat. Andra frösådda träd som också får stå på tillväxt i kruka tills vidare är Vinlönn (Acer circinatum), Acer truncatum, Acer buergerianum, Acer palmatum, Kentuckykaffe (Gymnocladus dioicus), Tulpanträd (Liriodendron tulipifiera), Magnolia sieboldi och Ginko. ...Man kan bara hoppas, för dom kan ju inte stå i kruka för alla framtid!
Ludvig Johansson
Jag kommer inte ihåg härdigheten men korkalm Ulmus suber tycker jag är jättesnyggt. Ganska ovanlig också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon