Full version: Har jag gjort galet?
Lonicera
Jag tröttnade på den enorma och risiga Tryn som stod utefter staketet och hängde ut över gatan. Förra husägaren tycks ha gjort detta förr ca 40 cm ovan mark. Det såg inte vackert ut med en enorm kvast så högt upp på stammen. Nu tog jag den istället ca 10-15 cm ovan mark. Kommer den att skjuta nya skott eller gjorde jag något vanskligt? Någon som har erfarenhet av Trybeskärning?
ingrid fuxwall
Vi har gjort så som du beskriver, tagit den vid marknivå och den har varje gång kommit tillbaka och blivit bra några år. tyvärr är ju äldre buskar en sak för sig.

ingrid
Ewa L
Jag har också två enorma try-buskar som ej blivit beskurna av föregående ägare. Jag har tagit några grenar (upp till Ø 10 cm!!) varje år på ca 10 cm höjd. De har nu efter 6 års beskärning blivit riktigt snygga!
Dock har jag gjort det på senvintern, men tror faktiskt inte det spelar så stor roll. Ni går bara miste om årets blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon