Christoffer
Min nyzeeländska spenat tycks växa alldeles för långsamt för min smak.
Jag har den i en kruka på fönsterbänken, och den har varit ca 1 cm hög i flera veckor.
Jag har t.o.m vattnat den lite med näring.
Ska det vara så?
Ska den kanske stå kallare?
Jonas70
Jag skulle inte vattna med näring när de fortfarande är så små.
Vad har du för jord?
Christoffer
Såjord, och jag vattnade med kraftigt utspädd näring. Ska de ta så lång tid på sig att växa till sig, så som en Lobelia?
Eva 33c
Nyzeeländsk spenat (som inte är någon "riktig" spenat) växer relativt långsamt. Jag brukade förkultivera den 4-5 veckor före utplantering när jag odlade den.
Du säger att den bara är 1cm, har den fått något riktigt blad än eller är det bara hjärtbladen? Om den står alldeles stilla kanske den ska planteras om i plantjord. Det händer mig ibland att vissa plantor vägrar utvecklas men får fart efter en omplantering. Ibland har man vattnat för mycket så jorden blivit kall och syrefattig och då gör en omplantering susen!
Christoffer
Ja, den har fått karaktärsblad, men de växer inte mer verkar det som. Men då ska jag ta ditt råd och köpa ny jord och omplantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon