Annie-72
i pluggboxen.. Går det att rulla ihop de tunna stammarna i en större kruka och sedan fylla på med jord??? Annrs får jag gräva 1½ dm ner i jorden och ännu törs jag inte planera ut//Annie
anna_rispan
vad odlar du för nåt? *nyfiken*
Annie-72
Det är framförallt rosenskäran som blivit för ranglig.. men även solroserna..//Annie
Malvia
Oj står dom kvar i pluggboxen? När sådde du?

Då måste du skola om dem, tror jag.
ewa zon 3
CITAT (Annie-72 @ 19-04-2007, 15:53) *
Går det att rulla ihop de tunna stammarna i en större kruka och sedan fylla på med jord???

Rulla ihop? nä skulle inte tro det no.gif
Stjälken är transportkanal för allt viktigt för växten och den ska man vara mycket försiktig med särskilt på småplantorna.
Är alls ingen proffsodlare men jag skulle plantera om de rangliga i djupare krukor och ställa dom ljust. Under lysrör eller i växthus

/Ewa
kerstin z5-6
Vi försöker med alla medel att undvika långa stammar genon att ha tillskottsljus
De är ofta resultatet av fönsterljus -sen får man vara hur proffsig som helst , utan X ljus är det svårodlat ...
Jonas70
Annie, har du omskolat? Vad har de för ljus?
Annie-72
Nej, jag har inte gjort det än... blush.gif Ska se om jag får möjlighet i em...//Annie

Sticklingarna står i söderfönster..och det är i princip bara rosenskäran som stuckit iväg så....
Jonas70
Tror ditt problem beror på ljusförhållandena. De hade säkert inte blivit så rangliga om de fått ljus via lysrör.
Eva 33c
Just rosenskäror sticker iväg även under lysrör, i allafall hos mig. Jag tror att de egentligen helst vill bli sådda direkt ute när det är varmt och riktigt ljus. Bor man i bra zon är nog direktsådd att föredra. Jag brukar så några få plantor inne för lite tidigare blomning och sedan så en omgång första veckan i maj i krukor i växthuset. De hinner bli utplanteringsbara till första veckan i juni.
Snöflinga
CITAT (ewa zon 3 @ 19-04-2007, 17:28) *
Rulla ihop? nä skulle inte tro det no.gif
Stjälken är transportkanal för allt viktigt för växten och den ska man vara mycket försiktig med särskilt på småplantorna.
Är alls ingen proffsodlare men jag skulle plantera om de rangliga i djupare krukor och ställa dom ljust. Under lysrör eller i växthus

/Ewa


Fast när jag omskolar trixar jag ned den långa stjälken i jorden så bara det gröna syns och det brukar gå bra rolleyes.gif Har jag bara haft tur eller unsure.gif tomatplantorna får tom rötter på stjälken ...
Irene_L
Tomatplantor går bra att göra så tummenupp.gif
Dom får rötter på den delen också som du skrev Snöflingan.
fruberglund
CITAT (Snöflinga @ 20-04-2007, 22:49) *
Fast när jag omskolar trixar jag ned den långa stjälken i jorden så bara det gröna syns och det brukar gå bra rolleyes.gif Har jag bara haft tur eller unsure.gif tomatplantorna får tom rötter på stjälken ...


Mina Rosenskäror blev rangliga trots lysrör...jag gjorde som Snöflinga och de verkar inte tagit nån skada. De har varit omskolade ett par veckor nu och växer på fint så de verkar inte bry sig att de har hela stjälken i jorden.
Annie-72
Tack för era svar, då kanske jag skall göra ett försök iaf..//Annie
ewa zon 3
Jamenvisst plantera djupare vid omskolning gör jag också tummenupp.gif
det var det där med rulla ihop som jag inte tyckte lät så bra för plantan dunno.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon