Full version: Allt dör...
ingerlewin
Hej!
Jag har problem med mina småplantor som bara dör. Jag har vattnat med nemablom och sprutat med pyrox men plantorna bara dör. Jag har enstaka sorgmyggor som flyger runt och de har snart alla fastnat på gula pappaer. Ändå dör allt. Tomatplantorna ger sig, alla Flitiga Lisor har dött, petuniorna tynar bort.... vad kan man göra mer????????????????
Tacksam för snabbt svar!!!!!
Inglew
trollehatt
Oj - stackars dig - har du för mörkt o fuktigt - dränker du de små liven?
Nej, det tror jag inte - men kanske använder du för häftiga produkter i så tidigt liv? Några sorg* insekter klarar de nog men mycket värme, ljus och lagom med vatten så brukar det funka.

Skriv mer om hur det händer så ska du se att proffsen kommer ut ur gömmorna....
kerstin z5-6
Trollehatt har redan svarat .. den allra vanligaste orsaken både till att man får sorgmyggelarver och plantdöd i allmänhet är för mycket vatten i kombination med för lite ljus -små fröplantor dricker oerhört lite .., urkramad tvättsvamp ska jorden kännas som -absolut inte blöt
och all odling inne, i alla fall fram till nu -när de kan vara ute dagtid) .. blir lättare under rejält ljus från lysrör inte bara fönsterljus
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Kanske du kan ställa dom på hushålls el tidningspapper

om dom är för blöta,då sugs det sakta ut vatten.

Det är inte roligt,tycker synd om dej! trostar.gif
ingerlewin
Hej!
Jag har drivit upp plantor i 25 år så jag är ganska övertygad om att det varken handlar om vattning eller ljus. Jag har aldrig haft liknande problem förrän förra året. Då konstaterade jag att jag fått in sorgmyggor och eftersom jag skaffat Nemablom och behandlat alla växter med det innan jag börjde så så trodde jag att allt skulle ordna sig. Men icke! Bladen torkar sakta utifrån kanterna och blomman dör efter ett par dagar. I floj drabbade tomaterna precis likandant som i år. Vissa växter verkar känsligare än andra. Finns det någon som har ytterligare tips?

Inglew
kerstin z5-6
ja då verkar det underligt ..odlar du inne eller i växthus ? Det kan faktiskt vara jorden -Jag hade en sådan period för något år sedan -då jag köpte ett annat märke än mitt vanliga (Hasselfors såjord )
Den jorden var infesterad av både sorgmygg trips och någon mögelsjukdom ..sad.gif
ingerlewin
Hej!
Jag odlar inne. Jag har bytt planteringsjord nu och jag byter såjord också så får vi väl se om det hjälper. Men visst känns det hemskt att se hur de små liven tynar bort varje dag.....
Inglew
kerstin z5-6
no.gif Ja det är förfärligt allt jobb man lagt ner .. stackars dej ...
Hoppas det blir bättre snart !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon