Full version: Majblommor
aanderss
Köper ni majblommor
Björken
Ja visst gör jag det, har alltid gjort och kommer alltid att göra.
Gossen Ruda
Köper inte. Fick avsmak för hela saken när jag som grundskoleelev så gott som tvingades ut för att pracka på folk blommorna. Majblommestiftelsen kunde gott få sina pengar via statsbudgeten om man nu skall ha kvar den. Det var nog en bra sak i början men det hela har överlevt sig själv.
anna_rispan
Ja jag köper majblomma. Dels är det en tradition att ha den på jackan på Valborg, del skänns det som att det behövs.

DN artikel

Jag skulle gärna se att samhället hjälper sina medboragre men den åsikten verkar inte vara i majoritet. Det är ju vanligt i USA med frivillga organisationer som ger stöd åt olika goda gärningar. Då uppfattar jag Majblomman som en stabil grej i Sverige.
Alba
Förr köpte jag alltid majblomman.

På senare år har jag aldrig sett till eller fått besök av någon som säljer.
Alexander-VG-zon3
jag köper ingen
renate
Ringer det på någon köper jag en,annars får det vara.
aanderss
jag har alla majblommorna sedan jag föddes
Pirum
Köpte förr, men inte nu. Vet inte riktigt varför...tror det är storstaden som får mig att automatiskt dra mig undan alla som säljer saker eller vill ha pengar. Synd, för majblommor är RIKTIGT SNYGGA och ger säkert ofta pengar till bra saker. Men synd om många ungar som mer eller mindre tvingas sälja.
aanderss
CITAT (Pirum @ 17-04-2007, 21:38) *
Köpte förr, men inte nu. Vet inte riktigt varför...tror det är storstaden som får mig att automatiskt dra mig undan alla som säljer saker eller vill ha pengar. Synd, för majblommor är RIKTIGT SNYGGA och ger säkert ofta pengar till bra saker. Men synd om många ungar som mer eller mindre tvingas sälja.

när jag gick i skolan var de frivilligt
Pirum
Ja, men grupptryck osv, föräldrar kanske 'pushar på'. Jag vill minnas att jag nån gång sålde majblommor, men då endast till stackars släktingar smile.gif Tack och lov slapp jag sälja till främlingar. Likaså slapp jag sälja Bingolotter, då datorerna räddade mig från idrotten.
aanderss
CITAT (Pirum @ 17-04-2007, 21:57) *
Ja, men grupptryck osv, föräldrar kanske 'pushar på'. Jag vill minnas att jag nån gång sålde majblommor, men då endast till stackars släktingar smile.gif Tack och lov slapp jag sälja till främlingar. Likaså slapp jag sälja Bingolotter, då datorerna räddade mig från idrotten.

jag minns att jag var 3e bäst på att sälja i hela kommunen när jag gick i 6an.

vi fick 10% på de vi sålde plus att jag fick 3e pris på 50 kr

jag sålde 200 blommor
lotta_
Ja, ingen vår utan majblomma yes.gif
Magdis
Jag köpte två blommor av ett barn som ringde på dörren igår under dagen och sen köpte maken två till av ett annat barn som ringde på dörren på kvällen. Han hade inte hunnit se att jag redan köpt, men han skulle säkert ha köpt ändå. Det kostar ju inte särskilt mycket och det är ju lite tradition också. Nåt vill man ju ha kvar som det alltid varit, liksom. sleep.gif
Cathis
Självklart ska jag köpa majblommor, är tvungen dottern säljer giggle.gif
Helt frivilligt, dom fick välja själva om de ville sälja eller inte.
Brukar försöka köpa varje år.
Gita
Jo, jag brukar köpa om jag träffar på något säljande barn vilket jag inte gjort på flera år.
Tycker inte att det går att jämföra med fördummande bingolotter.
Gita
olgak
Jag svarade nej. Kanske lite tråkigt. Jag har ingen känsla för den här traditionen, fast jag sålde själv som barn.
Eva i Skåne
Jag känner att jag uppnått tantåldern giggle.gif då jag mycket väl kan ha en majblomma på jackan. MEN aldrig en hel krans!!! SÅ gammal känner jag mig inte. Det är väl tanter med hatt som köper kransar?
Fördomar? Jag? Det tror jag väl inte.....

I år har jag köpt en bilblomma.
Rossi
Vanligtvis inte men kände mig "pressad" att köpa igår när grannflickan ringde på och sålde.
Lady Hamilton
Jag köper Majblommor varje år. Och jag har även sett att Majblommefonden kan vara till stor glädje för sjuka barn. Min arbetskompis son drabbades av cancer när han var 8 år och han fick pengar därifrån. Pengarna använde han till en utlandsresa. Han hade aldrig hade varit utomlands tidigare och han visste att han inte skulle leva så länge till. I dag är tyvärr pojken död (dog 12 år gammal)
LadyG
Nej, jag köper inte.

Vill jag ge pengar till välgörenhet gör jag det direkt till de organisationer jag själv väljer.
Wilmer
Jag köper, men det svåra för mig är att hitta någon som säljer!! Det är ett himmla härjande och engagerande av vänner för att få tag i denna stackars lilla blomma varje år.. Kanske är ett regionalt problem. Gott att höra att pengarna faktiskt gör / har gjort barn gladare!

På det glada 70 talet användes de vackra blomdekalerna att täcka rosthålen på diverse bilar.. Dubbel vinst! Kompisens mammas bil gick igenom många besiktningar med blommig lack..
Ciczi
Sålde själv som barn men jag saknar ett alternativ att svara, Ibland om tillfälle ges. Har dock inga släktingar som sysslar med detta...

Ciczi
kristerh
klart jag köper, sålde själv när jag var barn, tjänade rätt mycket pengar på det,
men så var jag rätt engagerad i försäljningen oxså, och det var helt frivilligt.
zaaritha
Har lessnat, förr var det ju variation på färgerna--nu är de likadana jämt! thumbdown.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2007, 18:31) *
Köper inte.
Det var nog en bra sak i början men det hela har överlevt sig själv.

Tyvärr har Majblomman inte överlevt sej själv, det finns massa barn,
som inte har råd till något extra, nya fotbollskor, skolresa, sommarläger,
många som inte har råd att vara med sina kompisar.
Margaretha
Köper alltid när jag ser någon som säljer. De gör väldigt mycket gott. Sedan kan man tycka vad man vill om att samhället inte tar hand om allt och alla. Det finns många fattiga barn.

Det här handlar inte om majblommor, men jag läste häromdagen att ALL forskning som bedrivs om barncancer bekostas av Barncancerfonden! Det är "bara" 700 barn som får cancer årligen, medan det är 40000 vuxna! Och pengarna från det allmänna räcker inte till allt. Svårt att inte tycka att det är värt att stödja även Barncancerfonden.

En liten lustig sak, när det gäller majblomman. Någon skrev att hon/han tog på den på Valborg. Det gjorde jag alltid när jag bodde i norra Sverige. I Skåne tar man hellre av den på Valborg, verkar det som! g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon