Gossen Ruda
En folkpartist vill utlokalisera statliga verk från Stockholm till Göteborg. Det låter ju iofs bra men Vägverket och Banverket??? Dom finns sen många år i Borlänge. Kanske hade det varit bättre att hålla käft? Läs artikeln i GP.
anna_rispan
Nu står det ju inte att dessa två ska flyttas från Stockholm. Bara att de skulle passa i Göteborg pga en del faktorer. Sen att Borlänge skulle lida för det är ju en annan femma. (Hon kanske tänker att några andra skulle passa Borlönge bättre??)

Gossen Ruda
Det står inte uttryckligen att just dessa skall flyttas från Stockholm men hela artikeln går ut på att flytta verken från just Stockholm.
KURT
Cecilia Wigström verkar bara sakna kontakt mer verkligheten, om någon kunde tala om för henne att det är en borgerlig regering som styr Sverige så kanske hon kunde inse att det inte är aktuellt att flytta några statliga verk eller myndigheter. Däremot kommer nog många av de myndigheter hon nämner att läggas ned, men det har väl knappast Göteborg nytta av.
anna_rispan
Ja man kan klaga på en massa saker om själva artikeln. Men jag kan inte se att det är värsta grodan. Hon kanske antar att alla vet att just de verken finns i Borlänge. Det kan vara en miss av henne. Att hon inte tydligt redovisar varför de ska flyttas från Borlänge kan man klaga på. Osv. osv.

Skriv en egen insändare eller artikel o bemöt hennes ord då?! Där du frågar om hur hon tänkt.
AnitaO
giggle.gif
Piccante
Fascinerande artikel på många sätt. Jag fattade inte alls resonemanget bitvis confused.gif Denna uppräkningen tycker jag är lite missvisande:
CITAT
Göteborg är landets andra stad, men har i dag endast sex huvudkontor för statliga verk och myndigheter i jämförelse med Stockholm som har 139 stycken. I Göteborg finns Andra AP-fonden, Fiskeriverket, Göteborgs universitet, Länsstyrelsen, Sjätte AP-fonden och Statens museer för världskultur.
Egentligen är det ju bara 4 statliga verk som finns i Göteborg då?! Att Göteborgs universitet och Länsstyrelsen för västra Götaland finns i Göteborg ser jag som självklart och tycker att de ligger utanför ämnet egentligen. Att Göteborgs universitet ligger där det ligger verkar självklart men ska man räkna in högskolor så kan man ju invända mot att Stockholms universitet ligger i Stockholm oxå, det är väl onödigt?

Erfarenheten av att flytta statliga verk har inte varit så god. När några av avdelningarna på Naturvårdsverket flyttade från Stockholm till Östersund så tror jag hälften av personalen ville säga upp sig. Nu är det iofs mycket lättare att veckopendla mellan Stockholm och Göteborg om man vill det men att flera hundra ska behöva flytta och få bostäder är inte snabbt ordnat för det är stort tryck redan på Göteborg. Sådana planer brukar ställa till med mer oreda än nytta.




Pirum
Tycker att muséer skulle kunna spridas ut bättre. Statliga muséer med fri entré såklart. Att en stad som Göteborg inte har en permanent vettig utställning om landsdelens historia är ju vansinne, bronsålder, hällristningar, järnålder, vikingatid, etc. Visst kan kommunen fixa en sådan, om de inser nyttan av den, men det är staten som sitter på alla godbitar att visa upp.

Borde inte Centerpartiet driva en decentraliseringspolitik? Att flytta från Stockholm till Göteborg, Malmö, Umeå kanske, det är ju decentralisering faktiskt.
pida
Jag tycker att det bra att så mycket finns samlat i Stockholm när det gäller museér m.m.. Däremot har jag svårt att se nyttan av att förlägga statliga verk till huvudstaden där hyror och löner är höga. Det handlar om att få största möjliga nytta av skattepengarna. Att flytta något som redan finns är oftast inte så klokt.

Jag kan inte heller förstå varför just Göteborg har kommit på tapeten.

"byapolitik är alltid byapolitik - även om det råkar vara sveriges största respektive näst största by"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon