buzz
Våra barn fick ett litet träd av blodbok när de döptes. Tyvärr fick inte dotterns den rätta omvårdnaden(vatten) och klarade inte sig så nu vill vi ta en stickling så hon kan få ett nytt. Har provat att sätta sticklingar i sandblandad jord.
De har stått ett år! utan att vissna men inga rötter kommer fram.

Har frågat en gång tidigare och fick då en länk till ett gammalt inlägg men nu hittar jag inte den. Hoppas på hjälp! thanks.gif

Hannele
Sticklingar ska man ta av ganska färska grenar, som inte blivit vedartade.
Man skrapar lite på barken, innan man stoppar den i jorden.
Träd är svårt, då är ympning lämpligare metod.
mamamaggan
Vet inte hur det är med blodbok men vi har vanlig bok , väldigt små än så länge under 1 meter. En gren på en av dem gick av och sattes först i vatten där den fick rötter och sedan i kruka i vanlig planteringsjord och har stått ute hela vintern. Den ser ut att ha klarat sig bra och vi har tänkt att gräva ner den snart.

Vet inte men du kanske kan prova att sätta en ny stickling i vatten först så ser du om det blir rötter.
KURT
Generell beskrivning av sticklingar för bok kan man finna här. D v s som redan påpekats, tar man icke vedartade sticklingar på försommaren och sätter i sandblandad jord. Låt max 1/3 sticka upp ovanför jorden.
Eva i Skåne
Om det växer blodbok i närheten där du bor så kan du kanske gräva/dra upp ett självsått årsskott. Det har jag gjort, ryckte upp ett med rot vid en busshållplats, satte det i vatten några dagar och grävde sedan ner vid min stuga. Det etablerade sig väldigt bra och har nog stått där i 3-4år nu, ett rödbladigt, än så länge väldigt litet träd, mitt i den stora gröna bokskogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon