Full version: Chilipluggplanter
Lillja
Hej.
Jag såg att de sålde Chilipluggplanter på Örtagårdens plantskola,
de skickas vecka 23-25, är det nån som har provat confused.gif
hinner man få nån skörd confused.gif hur sköter man dom confused.gif
Tacksam för tips o råd.
Fenja
Du planterar pluggplantorna så fort du fått dem, är de torra så kan du ställa dem i vatten en stund innan plantering. Sedan gäller ljus och värme så växer de sig fina. En vecka efter omplanteringen kan du ställa dem i sol. 3-4 veckor efter omplantering gödslar du dem vid varje vattning. Byt kruka när det behövs, om du ser rötter i botten av krukan.
Här kan du läsa det mesta om chili.
Lycka till!
Fenja
Gurkan
Lillja !

Jag har massor av chili i pluggar och håller på att plantera om dem just nu till egna krukor. Är du intresserad så skicka mig ett mail så kan du få en lista på sorterna, minst 10-15 sorter som fortfarande kan skickas. Det är mer än två månader till v.25 ... lite sent tycker jag.

Kolla min hemsida sålänge. smile.gif
Natrix
Gurkan! Vilket bra initiativ! Och vilket stort utbud du har. Du måste lagt ner massor med jobb att plantera och driva upp alla små-plantor.
/Jakob
Jonas70
CITAT (Gurkan @ 13-04-2007, 01:43) *
Lillja !

Jag har massor av chili i pluggar och håller på att plantera om dem just nu till egna krukor. Är du intresserad så skicka mig ett mail så kan du få en lista på sorterna, minst 10-15 sorter som fortfarande kan skickas. Det är mer än två månader till v.25 ... lite sent tycker jag.

Kolla min hemsida sålänge. smile.gif

Hur skickar man chilisar egentligen (så att de fortfarande är fina när de kommer fram)?
noora
Jag packade in små chiliplantor (utan kruka, jag satte rotklumpen i plastpåse) i en strut av tidningspapper som jag virade in i wellpapp, tejpade ordentligt, satte på frimärken och postade så fort som möjligt. Mottagaren sa i alla fall att de kom fram helskinnade smile.gif
Gurkan
CITAT (Jonas70 @ 13-04-2007, 11:40) *
Hur skickar man chilisar egentligen (så att de fortfarande är fina när de kommer fram)?


Trixet är att skicka dem innan de är för stora. Plugg med ca 15 cm hög planta går bra. Gör ungefär som Noora säger. Folie runt rotpluggen så den inte torkar sen en strut av papper + well och sen i en låda, tomrummet fylls med knölat papper så att allt ligger stilla.
Jonas70
Tänk vad man får lära sig bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon