Full version: 1år sen
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

april är eller har blivit en speciell månad för mig , för ca 1år sen april 2006 så sa jag till mamma att jag är homosexuell eller bög va lättare att säga men i april va den månaden jag kom ut , hände mycket den månaden både bra och dåligt .

och jag vill säga ett otrolig STORT tack till alla som har hjälpt mig skrivit till mig tröstat mig och hjälpt mig igenom mycket thanks.gif wub.gif rose.gif kan inte tacka er tillräckligt och vill även tacka för att jag funnit nya kontakter och vänner .

så alla vänner

ha en fortsatt trevlig natt ville skriva detta och tacka
AnitaO
Tråkigt när man tänker efter att man ska behöva "försvara" sig för en sån sak.
Det borde ju vara varje persons ensak egentligen.
Men nu är det så, och man kan ju hoppas att saker och ting förändras.

Det har säkert varit ett jobbigt år för dig, men i längden tror jag att du vinner på att vara ärlig mot både dig själv och din omgivning wub.gif
Castea
Du var väldigt modig, och är det fortfarande som "utkommen". rose.gif
Det är en sådan tung börda att bära på en hemlighet som innebär att man måste dölja saker hos sig själv. Vilken lättnad det är att få ta av sig den tyngden, oavsett vad det än gäller. smiley_small_hug.gif

Sluta aldrig vara den du innerst inne är!
Ophelia
Kan bara hålla med om föregående skribenter. Skönt att du vet var du står och att du hittat dig själv. Hoppas du hittar någon att dela ditt liv med (om du inte redan har det) smile.gif

Visst är det väl en knepig värld vi lever i. Tycker det är en väldigt märklig tanke att behöva ta till mod för att våga säga att man älskar. Det är ju ett tydligt tecken att vi lever i ett fördomsfullt samhälle. Folk har inget att göra med en vuxens persons sexuella ståndpunkt till andra vuxna människor. Arbetade på ett ställe där jag medvetet totalvägrade diskutera min sexuella ståndpunkt. Resultatet blev att en del trodde jag vara en "superflata" smile.gif Jag har så svårt att förstå vuxna människors nyfikna intresse av andra människors innersta och vill man inte delge dem så skapar de egna fantasibilder.
mamamaggan
Samtidigt som det måste ha varit skönt att förstå vem man är så förstår jag att det kan ha vållat dig mycket smärta att komma ut. Men jag tycker att det var modigt gjort och hoppas verkligen att du ska få ett fint liv. Lycka till!
fruberglund
CITAT (Ophelia @ 08-04-2007, 07:13) *
Kan bara hålla med om föregående skribenter. Skönt att du vet var du står och att du hittat dig själv. Hoppas du hittar någon att dela ditt liv med (om du inte redan har det) smile.gif

Visst är det väl en knepig värld vi lever i. Tycker det är en väldigt märklig tanke att behöva ta till mod för att våga säga att man älskar. Det är ju ett tydligt tecken att vi lever i ett fördomsfullt samhälle. Folk har inget att göra med en vuxens persons sexuella ståndpunkt till andra vuxna människor. Arbetade på ett ställe där jag medvetet totalvägrade diskutera min sexuella ståndpunkt. Resultatet blev att en del trodde jag vara en "superflata" smile.gif Jag har så svårt att förstå vuxna människors nyfikna intresse av andra människors innersta och vill man inte delge dem så skapar de egna fantasibilder.


Tror väl Flaxx skrev om en pojkvän i en annan tråd wub.gif

Lycka till Flaxx! Tycker också det är viktigt att man är ärlig och inte bara mot andra utan främst mot sig själv. Vilken läggning man än har så är man värd att vara lycklig och att älskas för den man är smiley_small_hug.gif

lottapotta
Ja, tänk vad märkligt det är med mångas inställning till homosexuella! Min allra bästa vän i livet (förutom min hund) är bög och han kom ut för ca tre år sen, efter att ha levt ett heterosexuellt liv fram till dess - fast jag har alltid vetat, har kännt det, så jag blev glad när han berättade för mig. Vi har alltså pratat mycket om det han och jag.
En gång när vi diskuterade folks inställning kom jag på att det är ju oerhört märkligt att bara för att man är homosexuell så ska ens sexuella läggning på nåt sätt presenteras när man träffar nya människor. Konstigt! När jag träffar nya människor säger ju inte jag "hej, jag heter Lotta, och jag är heterosexuell!" Varför ska man "vara tvungen" att göra det när man är homosexuell? Det fattar inte jag. Det är väl privat? Jaja, detta om detta. Det var bara ett litet inlägg efter att ha läst tråden.
bravo.gif Heja, Linus! Och stort grattis på din egen Sannhetsdag! bravo.gif Det är viktigt att stå upp för sig själv och att vara sann mot sig själv! Annars blir man aldrig lycklig.
Jag är ju en av dina nya vänner och skickar massor med styrkekramar till dig! (Fast du kanske inte behöver dem längre?...i och för sig kan man väl aldrig få nog av kramar, eller hur?) kram2.gif kram1.gif kompiskram.gif
Magdis
Härligt att du vågar vara dig själv Linus. smiley_small_hug.gif Och grattis på årsdagen! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
tack för alla inlägg wub.gif
men det går väl åt det bättre hållet i världen med det så det kanske ändras snart tummenupp.gif , och jag är glad för min egen skull att jag hade mod till att säga det och att pappa fick reda på det , och allt både bra å dåligt som hänt så är det kanske nyttigt också man växer och mognar i hjärnan .och i dag ska jag ha en extra bra dag och bara vara stolt över mig själv och alla som jag har runtomkring mig
Ophelia
CITAT (flaxss @ 08-04-2007, 12:05) *
tack för alla inlägg wub.gif
men det går väl åt det bättre hållet i världen med det så det kanske ändras snart tummenupp.gif , och jag är glad för min egen skull att jag hade mod till att säga det och att pappa fick reda på det , och allt både bra å dåligt som hänt så är det kanske nyttigt också man växer och mognar i hjärnan .och i dag ska jag ha en extra bra dag och bara vara stolt över mig själv och alla som jag har runtomkring mig



Fira med att sätta lite frön av nån läcker växt tongue.gif

Ja nog är det fasen på tiden att vi vuxna människor tar oss i kragen och slutar upp och vara så inihe...vete patetiskt omogna att vi nedvärderar andra människors sexuella läggning. Sådant trams för vi över på våra barn.

Möt kärleken såsom en varm, solig och härlig vårdag blush.gif
Biggan_
Jag håller med övriga och önskar dig ett stort Lycka Till med ditt liv Linus! kompiskram.gif
Betty
Här har du en till som instämmer med de övriga, kram Linus! smiley_small_hug.gif
LadyG
Håller med det som sagts, du är en modigt människa Flaxss som vågar gå din egen väg och följa ditt hjärta.
Farmor
Här kommer en grattiskram till smiley_small_hug.gif ..... till en jättego grabb.

Och så vill jag instämma i allt som skrivits och speciellt i lottapottas fundering över att man ska behöva presentera sig som homosexuell. Det är något jag också funderat över. g.gif
Piccante
Det absolut viktigaste är att du är trygg i dig själv och trivs med ditt liv och slipper ljuga och smyga med vem du är. Låt aldrig andras fördomar styra ditt liv Linus. Har nog varit ett omtumlande år för dig med både positiva och negativa händelser men nu blir det bara bättre för dig ska du se. Lycka till och ha en bra dag smiley_small_hug.gif
Snöflinga
smiley_small_hug.gif Alla ord har sagts och jag instämmer helhjärtat och önskar dej allt gott ....
aanderss
önskar dig allt gott
Alba
Jag förstår att stegen var tunga innan du vågade berätta.

Trots att du är så ung hade du modet att öppet berätta. Det tyder på en stor mognad och en enorm styrka.

Nu har 1 år gott och du är säkert en mycket lyckligare och starkare människa.

Ta väl hand om dig Linus och GRATTIS TILL 1-ÅRSDAGEN.

smiley_small_hug.gif
Christer i Falköping
Kan bara instämma i det alla andra skrivit! smiley_small_hug.gif Kram på dig grabben och var stolt över dig själv!
Christer.
kerstin z5-6
Lycka till med livet Flaxxs ! kompiskram.gif
ninnisky
Kram även från mig till en jättego kille smiley_small_hug.gif Var stolt över dig!
Merlin
Tusen smiley_small_hug.gif från mig med!!! Vågar vara den du är! Det är helt ofattbart att folk överhuvudtaget reagerar på om någon är homosexuell. Det är ju ganska vanligt (tror minst en av tio är homo) Vi är olika individer med olika behov och så har det ju alltid varit och kommer alltid att vara tack och lov yes.gif Leve mångfalden wub.gif
Castea
CITAT (Merlin @ 08-04-2007, 16:55) *
Det är helt ofattbart att folk överhuvudtaget reagerar på om någon är homosexuell.


För att inte tala om alla konstiga frågor som homosexuella får. T ex "När kom du underfund med att du är homosexuell?"
Man frågar ju aldrig en heterosexuell samma sak: "När kom du underfund med att du är heterosexuell?"
Sexualiteten sägs ju vara medfödd, och därmed har man väl rätt bra koll på sina sexuella preferenser redan från början, så att säga...?!
lisan
Jag håller fullt och fast med de övriga, var stolt och lev livet.Skickar en jättekram smiley_small_hug.gif
Sailor Pluto
Sug till dej alla vänliga och trevliga ord, det är du värd tummenupp.gif ! Hoppas du får en riktigt bra årsdag!
djingis
Mina barn är i den åldern just nu då de funderar på det här med " varför man blir homo".

Jag har vid något tillfälle berättat för dem att för en del homosexuella så har det varit så skuldbelagt och fult att gå efter sina känslor.
"Tänk om någon sa till mig att det jag känner för er pappa, skulle vara fult och fel, hur skulle det kännas?"

"kärlek är aldrig fel- bara oändlig..........
Merlin
Nu måste jag bara berätta en sak till för att komplicera det hela lite flirting.gif :
Jag har ju jobbat som lärare i många år och i vissa årskurser har det varit populärt bland tjejer i tonåren att vara bisexuell.
Lesbianer däremot mobbades för sin sexualitet men bisexuellt var bara ballt wacko.gif
Killar däremot fick under inga omständigheter outa sig som bisexuell eller homo - där gällde det att vara straight till 100% annars blev vederbörande utstött.

Jag fattar bara inte dessa attityder!!! Jag har haft tjejer i klassen som låtsades vara bi för att få en häftigare image och killar som var bi eller homo som låtsades vara straighta. Jag har stött på en hel del elever under åren som inte vågade stå för sin sexualitet eller blev förnedrade och mobbade och naturligtvis har jag agerat aktivt mot alla former av dumhet och förtryck mad.gif I det oändliga har vi lärare spelat forumspel och diskuterat, diskuterat och diskuterat....försökt förmedla tolerans och etiska värderingar....men det känns hela tiden som en droppe i havet help.gif
mamamaggan
Nu kanske vi spårar ur lite men ...........

Bor i en liten håla ,10 000 invånare. För c:a 20 år sedan flyttade vi in i en radhuslänga , fem hus. I ett av husen bodde en ensamstående kille i 30 - års åldern. Han hade ganska många syskon , vill minnas att det var fem, men endast en bror umgicks med honom. Tyckte bra om honom , han var lätt att prata med .

Snart nog så började en del av de andra grannarna att tala om för mig att han var inte som " andra". Hade väl själv förstått att han var homosexuell men det rör varken mig eller min man i ryggen. Som redan andra sagt här så har ingen, säger ingen , att göra med vad man har för läggning om det inte skadar andra på det ena eller andra sättet. En av de kvinnliga grannarna tordes inte släppa ut sin son och uppmanade mig att se efter mina barn, då 4 resp 2 år gamla , eftersom han var " en sådan där". Själv ville hon inte vistas ute på sin altan när grannen var hemma eftersom hon tyckte det var obehagligt om han skulle stå och titta på henne!!!!!!!!

Killen fick nog efter något år av skitsnack och flyttade till Stockholm där han förhoppningsvis smälte in bättre och folk hade annat för sig än att tissla och tassla om hans " läggning".

Vi borde ha kommit längre nu , men det vete sjutton. Vuxna , och som man trodde förnuftiga människor, för över sina fördomar på barnen som tror att det är som mamma och pappa säger.

Tycker nog att det i den här frågan , likväl som i andra där folk betraktas som freaks , är som vår yngste son brukar säga: Det är inte freaksen som har problem det är de som pratar skit om dem som har det.

Linus, om igen , du har all rätt att vara den du är och tänk på att om andra upplever din läggning som ett problem så är det deras problem!

Ha det så gott! smiley_small_hug.gif
yenny
smiley_small_hug.gif En kram från mej med! Var stolt över dej själv!
Alexander-VG-zon3
tusen tack för allt , det värmer .

kan inte tacka er tillräckligt
netaave
Kan bara hålla med alla andra här om att det var strongt gjort av dig. Men samtidigt blir jag lite ledsen i ögat över att man behöver det. Varför kan man inte bara få vara den man är utan att behöva förklara och komma ut. g.gif
Kanske har jag fel men har förstått att du bott hos din mormor och att dom kanske haft lättare att förstå dig?? Knepigt att vara människa ibland.
Ammoura
Vad svårt det måste varit att få fram orden. Men känner ändå att det inte ska behöva vara det. Vem säger att det är sämre att vara homosexuell? Det viktigaste är ju att man är lycklig och att man hittar någon man mår bra med. Kommer känna likadant när jag får barn, det ska vara helt naturligt vad dom än är. Ska bara få min fördomsfulla sambo att ändra sig också..
Hoppas du slipper råka ut för allt för mkt otrevligt folk. Var stolt över att du vågar stå för vem du är!
zaaritha
Så bra att du vågade!
Bamsekram!
Ha Det Bra!
lottapotta
Jag kom på en sak till... Kanske inte riktigt hör till denna tråd, men vill ändå säga det... flirting.gif
Tänk så svårt det är idag att finna sann kärlek till och från en annan människa. Vi lever så oerhört mycket utanför oss själva, och tappar bort vilka vi är - eller kanske aldrig ens tar chansen att ta reda på vilka vi verkligen är. Vi ska ha en partner som ser bra ut, som har de rätta kläderna, har ett bra jobb, inga laster, de rätta prylarna m.m. Om någon då kan skatta sig lycklig att finna den "rätte/rätta" (eller åtminstone den rätte just nu... happy.gif ) ska vi då döma ut det bara för att personerna är av samma kön? DET är galet, tycker jag!
Nä, LÄNGE LEVE KÄRLEKEN! tycker hon som i alla fall FÖRSÖKER leva inifrån och ut, i stället för tvärtom som är så populärt men samtidigt destruktivt...
Piccante
Mycket klokt har skrivits i denna tråden. Kan egentligen inte tillägga så mycket mer än att det är en märklig värld där vissa måste försvara och förklara sin rätt till kärlek, det lär ju knappast skada någon? Finns så mycket annat som borde uppröra folk mer. Ett klokt citat från en mycket större poet än vad jag är:

CITAT
...BUT I'LL STILL WIN OVER YOU,SIR
CAUSE IF YOU FIGHT LOVE, YOU'RE ALWAYS A LOOSER


Ola Salo/ The Ark
catlady
Märker att mitt huvud varit lite djupt nere i jorden på sistone, när jag missat denna tråden. Vill bara skicka en stor KRAM! Grattis på komma-ut-dagen Linus! yaay.gif
vickeva
Häftig tråd, puss på dig Linus!!
Gillan
Ja Linus! Jag tillhör tydligen också de anskrämliga som missat din tråd från början blush.gif !

Men jag instämmer helhjärtat i vad de flesta säger här! Var stolt över dig själv och lev som den du är! Det mår både du och din omgivning bäst av kram2.gif kram2.gif ! I vilket fall som helst så är jag stolt över dig tummenupp.gif
Maggan H
Kramar Linus smiley_small_hug.gif , stå på dig! Visste inte, men det spelar heller ingen roll!
Vi ses kanske på nästa släktkalas! rolleyes.gif
Gossen Ruda
Förstår inte riktigt. Visst kan sexualiteten och kärleken vara var och ens ensak men om det är så varför hela tiden skrika ut det egna förhållandet till omgivningen med inlägg och banners i profilen? Jag finner det motsägelsefullt och märkligt. confused.gif
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2007, 07:52) *
Förstår inte riktigt. Visst kan sexualiteten och kärleken vara var och ens ensak men om det är så varför hela tiden skrika ut det egna förhållandet till omgivningen med inlägg och banners i profilen? Jag finner det motsägelsefullt och märkligt. confused.gif

Gossen.. Ibland kan man faktiskt bara låta en tråd vara. Vad är det du vill ha sagt?

Linus. Jag har inte skrivit i den här tråden innan.. Jag tycker du är modig. Har vänner vars familjer inte acceperar deras val. Själv hade jag inga problem att komma ut som bisexuell. Varken familj eller vänner. Det är så olika det där. Det kommer alltid finnas dom som ifrågasätter andra människors lv, men skit i det..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2007, 07:52) *
Förstår inte riktigt. Visst kan sexualiteten och kärleken vara var och ens ensak men om det är så varför hela tiden skrika ut det egna förhållandet till omgivningen med inlägg och banners i profilen? Jag finner det motsägelsefullt och märkligt. confused.gif


hur tro du det känns att smyga och dölja sig själv VA !!! just det ja det vet du inte , det är så kallat naturligt för 'dig' . men på ett forum behöver jag inte smyga behöver inte dölja mig själv vilket känns bra att få vara den man är där för 'skriker jag ut det' , fast när man SKRIKER på ett forum ANVÄNDER MAN STORA BOKSTÄVER , men jaja skrika och skrika .

jag blev lässen på mamma nu inte för så nyligen då jag frågade hur detta året hade varit och när vi skulle gå vidare att berätta , mamma va stressig så allt blev fel och jag blev lässen . jag pratade med mormor och hon sa hennes sida vet ( mormor hade berättat för dom ( VET du hur roligt och underbart det kändes att inte behöva smyga för dom och dom vet vem mitt riktiga jag är . lika dant här kan jag va mig själv .
Alba
Åh Linus jag bli så ledsen när jag hört hur du ibland måste kämpa för att få vara dig själv.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen....du är stark och modig. Men ibland kan det vara jobbigt att vara stark och modig, när människor inte förstår eller inte vill förstå.

Kram till dig Linus.
smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Varje människa väljer själv sin väg genom livet, eller borde åtminstone få göra det. Vad jag inte får ihop är en önskan att betraktas som alla andra samtidigt som man tydligt talar om att man inte är det. Skrika kanske inte var rätt ord.

Jag tycker det är tråkigt att du inte kommer överens med dina föräldrar men det kanske löser sig med tiden.
LadyG
Alternativet skulle vara att inte säga något, leva på som vanligt i sin lilla värld och ge föräldrarna en överraskning när han kommer hem med sin hjärtans kär.

Det handlar om att omvärlden har svårt att acceptera folk som de är utan att behöva älta och bråka om det som är avvikande eller i deras ögon främmande. Det handlar inte om något behov av att trumpeta ut att man är annorlunda - alla är annorlunda på något vis.

Så länge vi har ett samhälle som är trångsynt och småsint blir människor tvungna att "motivera sig" och "förklara sig" när de egentligen borde fått leva och finnas precis som alla andra.

Rätta mig om jag har fel Flaxss!
Pia L
Men Gossen Ruda, det är väl klart att Linus ska betraktas som alla andra, han ÄR ju precis som alla vi andra.
Han är en växtintresserad människa, precis som alla ni andra här, det enda som skiljer honom från dom flesta andra är att han gillar killar istället för tjejer.
En enda liten detalj skiljer honom från dom flesta av oss, annars är han som vilken människa som helst med alla kroppsdelarna på rätta ställena, det är väl självklart då att han ska betraktas som alla oss andra.
Att han är homosexuell är upp till honom om han VILL berätta eller inte, men det kan underlätta många gånger om omgivningen är medveten om det.

Jag tycker att det är strongt gjort av dig Linus att prata om det så obehindrat som du gör, för det är så det ska vara.

Lite OT, min yngsta son bor tillsammans med en homosexuell kille, inte för att han själv är homosexuell, utan för att dom är kompisar och trivs tillsammans, för att kompisen är just det....precis som alla andra människor, en människa wub.gif
Stor kram till dig Linus!!
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2007, 12:06) *
Varje människa väljer själv sin väg genom livet, eller borde åtminstone få göra det. Vad jag inte får ihop är en önskan att betraktas som alla andra samtidigt som man tydligt talar om att man inte är det. Skrika kanske inte var rätt ord.

Jag tycker det är tråkigt att du inte kommer överens med dina föräldrar men det kanske löser sig med tiden.


Jo vi väljer ju själva vår väg genom livet. Har varit en medveten strategi från min sida hela tiden att leva som heterosexuell och vänsterhänt.

Tycker nog att man lägger alldeles för stor vikt vid personers läggning om man tycker att det i sig gör att de inte kan betraktas "som alla andra". Visst ska vi unna andra personer att få känna stolthet över sig själva när de har tagit mod till sig och överkommit den oro man kan känna inför att öppna sig för sin omgivning speciellt när man kan stöta på negativa reaktioner.
Alexander-VG-zon3
tack igen alla för otroligt fina och värmande inlägg smiley_small_hug.gif

sen ett liv där man smyger och döljer sig själv är inte roligt , tänk att inte gå på kalas med den man gillar eller att ha fina middagar eller att inte gifta sig och alla andra för den delen tjatar och tror man är singel . och man är rädd att vistas i stan om nån man känner ur släkten skulle gå o fram å undra speciellt om man ser ut att vara ihop . m.m. det kanske låter löjligt men dom som inte behöver dölja vet inte hur det är . klart man vill va som alla andra när en del säger man är äcklig eller onormal eller slut som människa .och att jag säger eller skriver denna tråd på forumet och har kommit ut här är en bit av att alla vet jag är så och jag är stolt över det och här kan jag va mig själv och jag är glad för det att ha den känslan dom vet och behandlar mig som en människa .och även normal och som alla andra människor .

snillan
Angående att vilja visa vem man är !

Jag tror att det är så här: Det är inte lätt att vara homosexuell i vår värld , och även om man "kommer ut" till 100% och talar om för alla att man är homo, så får man ändå försvara sig och bli ifrågasatt för sin läggning vid olika tillfällen i livet, just för att alla inte kan acceptera andra som de är.

Om man dessutom av olika anledningar inte kan eller av hänsyn till andra, får "komma ut" till 100% utan måste fortsätta att till viss del dölja sin läggning, då tror jag att man i de forum och med de vänner som accepterar en som man är, vill visa vem man är just för att det inte spelar någon roll för de vännerna, det är så skönt att kunna stå för den man är helt öppet och känna att det är OK, och för att man fått lov att dölja det under så många år tidigare.....

Hej Flaxx blomma.gif

Du vet att jag blev väldigt glad när jag såg din pride-logga när jag var nybliven medlem i detta forum, och jag blev väldigt nyfiken på vem du var som person, av dina inlägg att läsa så verkar du vara en fantastiskt gullig kille, som också verkar mycket omtyckt på detta forum.

Jag vet ju inte hur ditt år har varit, men jag är glad att du tagit steget ut, och fokusera på de människor som är glada för din skull och som respekterar dig för den du är som person, för det har ju inte ändrats, du är ju samma människa idag som för ett år sedan förhoppningsvis bara lite lyckligare, eftersom du tagit detta steg. De i din omgivning som inte kan acceptera din läggning, får du försöka att strunta i eller välja bort om du mår dåligt av deras inställning.

smiley_small_hug.gif
Snillan

titti49zon6
Jättekram till dig Flaxx smiley_small_hug.gif
Förstår inte varför människor skall se ned på dem som är annorlunda eller
har en annan läggning än dom flesta, alla är vi ju medmänniskor som mår bäst av att
bry oss om andra
Hoppas att du får många fina år och att du skall komma överens med dina föräldrar,
det är ju trots allt skönt att ha den egna familjens stöd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon