Telia talar lika lite som Tele2 och BBB om sin utrustning, men när jag jobbade där för några år sen hade de utrustning och övervakningssystem som verkligen var en fröjd att få jobba med. Om ni bara visste hur många attacker mot Telias servrar som stoppas varje dag, men bara för att de är stora och kända satsar glinen på att göra en deface eller få in en worm. Det är status att sänka en drake.
Fast i det här fallet låter det inte som att det är det som är problemet, men är mina f.d kollegor någorlunda snabba borde de kunna läsa in backupen tills imorgon.
Frågan är sen hur snabbt mail-proppen löser upp sig, alla mail som ligger i kö och väntar på att bli levererade (från andra system, servrar och leverantörer). Det kan faktiskt ta mer än ett dygn innan mail-proppen försvunnit även om systemen i sig är uppe och springer.
Fast det här är ju ingenting jämfört med UPC, då fick man vänja sig vid att systemen gick upp och ner, att Internet fungerade när det själv ville och att alla tjänster inte fanns tillgängligt trots att jag bort i Stockholm. Det enda jag inte kan anklaga dem för är när Järva brann, då fungerade ingenting på en vecka. Men alla andra avbrott, dem fick man aldrig information om eller kompensation för. Det har blivit bättre när ComHem köpte upp UPC, men jag har hört skräckhistorier om ComBort också...
Så Telia är långt ifrån ensamma om att strula, men de är så stora att deras problem får större genomslagskraft och fler märker det.
Och så gillar kvällsblaskorna att skriva om just Telia, det före detta statliga åbäket
Edit: Stavfel