Full version: Påskjakt
djingis
Jag har 3 töser med 4 års mellanrum. Så när äldsta tösen var liten så började jag att göra en påskjakt. Där man får ledtrådar av påskharen som leder fram till en skatt med påskgodis.

Detta är påskens höjdpunkt tycker barnen och vill inte missa det.

Jag skriver på papper och utgår från att det är påskharen som skriver och som försöker smått lura (hjälpa) dem till skatten.
Varje brev innehåller en ledtråd och när de kommer fram dit så ligger det ett nytt brev med en ny ledtråd osv.

Jag eldar på pappret försiktigt så det bränns lite längs kanterna, (ser lite mer spännande ut) och rullar ihop som en rulle, med snöre runt.

Allt efter det barnen blivit större så har området blivit större och frågorna lite klurigare. Ingen får springa före för då går skatten upp i rök och de får inte veta hur många ledtrådar som finns.
Dede
Vilken rolig skatt jakt =)
Funkar ju långt upp i åldrarna ,bara fixa svårare ledtrådar...
Tack för tipset!
Glad Påsk =)
Kram / Dede
Li-e
tummenupp.gif Ja vilken bra ide...det ska jag testa på mina kullor..... thanks.gif för tipset....
mariamlycke
Den leken leker vi med. Pojkarna är bara drygt 2 o 4 år, men med bilder på platser så går det utmärkt. Tex en bild m brevlådan, och däri en med leksaksspisen osv. Brukar låta dem gå både in o ut i trädgården. Mycket uppskattat, och funkar nog långt upp i åldrarna.
LadyG
Den leken fungerar t o m på tonåringar kan jag meddela, fast man får vara lite klurigare då och ge svårare ledtrådar. smile.gif
Merlin
CITAT (LadyG @ 05-04-2007, 10:31) *
Den leken fungerar t o m på tonåringar kan jag meddela, fast man får vara lite klurigare då och ge svårare ledtrådar. smile.gif


Instämmer helt wub.gif Vi har haft tipsrunda för våra barn ända sen dom var små! Alltid lika kul! Nu när dom är tonåringar "kräver" dom fortfarande sin skattjakt och frågorna har blivit svårare allt eftersom....och sträckan dom får springa (eller gå laugh.gif ) har blivit längre och läääängre! Förra året gav dom tillbaka coolgleam.gif och vi fick söka efter ledtrådar sweatingbullets.gif och leta efter vårt vuxenägg bravo.gif Det blir spännande att se vad dom hittar på imorgon whist.gif
Magdis
Jag har gjort iordning för en påskäggsjakt åt dottern nu. Jag ska gömma lappar lite här o var med ledtrådar till vart hon hittar nästa lapp. Det börjar med en ledtråd jag skrivit av kylskåpspoesi, såna där små magnetiska bokstavsbitar ni vet o sen får hon leta sig fram genom tunnlar bakom soffan till studsmattan, fruktskålen och vitaminburken m.m. tills hon slutligen hittar "skatten" (i tvättmaskinen) giggle.gif D

Pappa får hjälpa henne att läsa på lapparna o hjälpa henne lite på traven om hon inte förstår mina kryptiska meddelanden biggrin.gif
Whiskuchi
CITAT (LadyG @ 05-04-2007, 10:31) *
Den leken fungerar t o m på tonåringar kan jag meddela, fast man får vara lite klurigare då och ge svårare ledtrådar. smile.gif



Haha, funkar på vuxna också - jag tycker det är skittråkigt att bara ge presenter rakt upp och ner så jag sätter gärna igång skattjakt även för maken 000.gif
LadyG
CITAT (Whiskuchi @ 07-04-2007, 14:21) *
Haha, funkar på vuxna också - jag tycker det är skittråkigt att bara ge presenter rakt upp och ner så jag sätter gärna igång skattjakt även för maken 000.gif


Vilken suverän idé, så långt har jag inte tänkt!

Det ska jag absolut genomföra vid första bästa tillfälle biggrin.gif
|Birgitta|
*raderat*
Leia
CITAT (Magdis @ 06-04-2007, 23:42) *
Jag har gjort iordning för en påskäggsjakt åt dottern nu. Jag ska gömma lappar lite här o var med ledtrådar till vart hon hittar nästa lapp. Det börjar med en ledtråd jag skrivit av kylskåpspoesi, såna där små magnetiska bokstavsbitar ni vet o sen får hon leta sig fram genom tunnlar bakom soffan till studsmattan, fruktskålen och vitaminburken m.m. tills hon slutligen hittar "skatten" (i tvättmaskinen) giggle.gif D

Här hemma gick jakten till på liknande sätt. En av ledtrådarna låg i tvättmaskinen, som jag gjort iordning tidigt på morgonen. Efter någon timme gick prinsessan Leia och kastade in en matta som skulle tvättas och satte igång maskinen. När jakten startade och sonen kom fram till att nästa ledtråd låg i tvättmaskinen blev jag minst sagt lite ställd.... slap.gif crazy.gif Jag började asgarva och erkände mitt misstag. Sonen grinade och skrek att jag hade förstört allt!!! -cry-.gif Och jag fortsatte att skratta hysteriskt! rotfl.gif Det är ju faktiskt jätteroligt Max försökte jag, en jakt ska ju´inte vara allt för lätt! Men han höll inte med om det. laugh.gif Det hela löste sig tillslut med att jag helt enkelt fick vrida fram programet på tvättmaskinen så den pumpade ut vattnet och vi hittade lappen och som tur var syndes det fortfarande vad det stod. laugh.gif (Max är fortfarande lite sur över mitt misstag.... whistling.gif )
Magdis
Oopsie daisy! Oj vad Caroline skulle ha blivit förgrymmad på mig!! biggrin.gif Som tur var gjorde inte jag nån sån tabbe med tvättmaskinen...då hade det blivit mosat påskägg och en blöt godisgegga och en blöt gose-påskhare. giggle.gif
djingis
Påskdagen är dagen då påskharen har sin jakt här hos oss i Skåne.
Jag var uppe tidigt på morgonen en aning trött efter det jag haft släkten hemma hos oss på påskbuffé på påskaftonen. Några av släktingarna gick inte förrän ca02 på natten- fast det var trevligt.

Jag skulle vara i kyrkan och sjunga och vi övar en stund innan så det blev till att stiga upp tidigt.

men men jag är inte en fanatiker av vår prästs långa predikningar utan då passade jag på naughty.gif
Jag hade förberett mina brev men nu satt jag och tecknade ledtrådar på dem.

Ner till gården där mina föräldrar bor och sedan hämta make och barn för släppa ut barnen på påskjakt. alltjämt medan vi vuxna glatt tittar på hur de löser en efter en ledtråd och till slut hittar den stora bruna pappersstruten med godis som påskharen hade gömt.
roligt att höra att de är fler som leker påskjakt och några som fått idéer till leken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon