Full version: tomatfrön ...
olah
Hej jag har ett litet IKEA drivhus som står i ett söderfönster inne . Jag planterade 4 frön i varje kruka ( avklipps mjölkförpackning , ca 1 dm hög ) och de kom upp efter en vecka men nu har de inte växt alls på en dryg vecka. Det är ca 3-4 cm och känns som de stannat helt ...
Skall man göda dem med ngt ?
Skall man ha hål i botten på mjölkförpackningen ?
När skall man plantera om dem enskilt ?
Halli
Hej!

Jag har också sått tomatfrön inne och liksom dina så stannade de i växten vid ca 4 cm. Men nu har de utvecklat de första karaktärsbladen istället och det är säkert därför. De bör få ett eller flera par karaktärsblad innan du skolar om dem. Du bör ha hål i botten på mjölkkartongerna så att överflödigt vatten kan rinna undan. Du kanske kan klippa hål i ett hörn i botten utan att plantorna påverkas?
Patrik, Lkpg
Hej, jag är alls ingen expert, men här kommer lite tips från mina erfarenheter och annan info jag samlat på mig. Till att börja med, värme och ljus. Jag ställer mina sådder i en varm, mörk garderob tills det grott. Då flyttar jag ut krukan till odlingshyllan, där det är lite svalare (15-20 grader helst) och ljust (lysrör på runt en decimeter över bladen 14 timmar om dygnet). Egentligen räcker inte det riktiga ljuset till så här tidigt på våren, så extra lysrör är att rekommendera, och även om ljuset är bättre i söderfönstret så är nog risken att det blir lite varmt. Det bästa är ljust och svalt, men jag antar att ljust och lite varmare ändå är bättre än svalt och mörkt.

När fröna grott så skickar plantan till att börja med upp ett par hjärtblad för att starta igång livsprocessen, efter det fokuserar den en tid på att bilda rötter och då kan det kännas som om plantan stannar helt i tillväxt. Jag tror alltså att du kan ta det lugnt i visshet om att det rör sig nere i jorden. Se bara till att hålla en lagom fuktighet.

Omskolning är det ingen panik med än, vid 4-6 riktiga blad och plantan är hanterbar räcker. Då omskolar du i planteringsjord där det redan finns näring för plantan till att börja med. Efter 2-3 veckor kan man sen börja lite försiktigt med extra näring när man ser att plantan växer på och mår bra. När du skolar om tomat så kan du sätt ner plantan ända ner till första bladen, så bildas rötter på den del av stammen som hamnar under jord, och ifall den hunnit bli lite ranglig så får du den lite mer hanterbar.
Jonas70
Patriks råd är rätt så kompletta, men jag måste naturligtvis wink.gif opponera mig mot ett par saker. Tomater vill inte stå ljust och svalt, utan helst ljust och rätt varmt (dock inget direkt soljus i ett söderfönster utan lysrör är perfekt, gärna i upp till 16h per dygn).
Vänta inte heller med omskolningen alltför länge för då är risken stor att plantornas rötter har snurrat in sig i varandra och av den anledningen blir svåra att dela på utan att de skadas.
kollba
Därom tvistar de lärde...

På de flesta sidor jag läst om tomater står det att de skall ställas svalare efter omskolning.
Tomatsidan: "Försök att hålla en jämn temperatur under 18 så trivs plantorna bra."
Giuseppes tomatsida: "Kan man dessutom undvika allt för hög rumstemperatur blir plantorna kraftigare och inte så gängliga."
Tomatklubben: "Bäst temperatur är 18-22 dagtid och 10-14 nattetid."

Sanningen är väl att värme och ljus skall vara i proportion till varandra, så temperaturen skall rimligtvis anpassas till hur mycket ljus man har möjlighet att ge sina plantor...
Själv kör jag med 16 grader och 58W lysrör 10 cm över plantorna. Om de visar sig växa för långsamt så tar jag in dem om några veckor till 23 grader...
kerstin z5-6
Jepp smile.gif Jag håller med tomatklubben och Kollba! (fast jag har en tomat bara -och 200 perenner smile.gif vanligtvis) Bra råd >Patrik jag skriver under på allt !

Ljus o temp hänger ihop .. men jag tror att just tomater inte vill ha under + 10 på natten
Jonas70
Det beror väl lite vad man väger in i orden svalt och varmt wink.gif
De ska i alla fall inte ha det alltför svalt (ner mot 10 grader) utan hellre upp mot de 20.

På tal om Taomatsidan, så beställde jag en massa fröer därifrån och jag måste verkligen berömma kvalitén på dessa frön. I stort sett alla har grott, och det ska bli spännande att odla upp emot 15 sorter i växthuset i sommar wink.gif
kollba
Jag köpte alla mina från Tomatklubben. Nästa år skall jag ta några från Tomatsidan eftersom han hade en del svarta som inte fanns på Tomatklubben.
Jag beställde 30 sorter och sen fick jag en sort av en arbetskamrat som varit i Ryssland och en sort av annan som varit på Kanarieöarna så nu har jag 32 (hur sjutton jag nu skall få in dem i växthuset) laugh.gif
Men det får gå på något vis för aldrig i livet att jag kastar bort någon av plantorna...
Det värsta är att jag skall ha in Gyllenbär, gurkor o paprika dessutom...
Alexander-VG-zon3
jag sådde tomat frön nu i mars och ställde dom i söder , la fröna på ytan alla kom upp och dom har växt sig jätte bra med enbart söder i mars och den värmen dom fick där . dom är nu höga ( den högsta 20cm )och ett par blad par kraftig och fin stam .

tycker du ska vänta har dom väl kommit upp så växer dom på sig sen , kommer inte ihåg hur mina gjorde men jag bara vattnade dom . och väntade och dom har växt på sig bra . jag ska snart plantera om mina
catlady
Mina tomater (och auberginer och paprikor...) har också stannat i växten denna veckan, men så länge de inte dör så oroar jag mig inte. Har satt mariaklocka också, och snacka om att växa låååångsaaaaamt! De kommer nog snart igång igen ska du se!
Jonas70
CITAT (kollba @ 04-04-2007, 15:40) *
Jag köpte alla mina från Tomatklubben. Nästa år skall jag ta några från Tomatsidan eftersom han hade en del svarta som inte fanns på Tomatklubben.
Jag beställde 30 sorter och sen fick jag en sort av en arbetskamrat som varit i Ryssland och en sort av annan som varit på Kanarieöarna så nu har jag 32 (hur sjutton jag nu skall få in dem i växthuset) laugh.gif
Men det får gå på något vis för aldrig i livet att jag kastar bort någon av plantorna...
Det värsta är att jag skall ha in Gyllenbär, gurkor o paprika dessutom...


Låter som om du behöver köpa ett till växthus redan nu wink.gif
Jag har ca 15 sorter, och det tycker jag känns mycket...
kollba
Om det inte varit for att jag huserar på en kolonilott och antagligen inte ens om jag ber på mina bara knän kan få lov att ha större växthus, så hade jag köpt ett större även om det inneburit att jag fått leva på rå potatis o havregrynsgröt resten av året biggrin.gif
Jonas70
Så det finns regler som säger hur stort växthus du får ha på kolonilotten?
kollba
Såvitt jag vet så gäller vanliga friggebodsregler...
Tyvärr missade jag årsmötet pga arbete annars hade jag tänkt ställa en del frågor där.
Men tomten bredvid min är extremt vanvårdad så den kanske är ledig att hyra och då borde jag ju kunna ha ytterligare ett 10 m2 hus där - men det har jag inte råd med nu eftersom jag beställt en friggebod åsså...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (olah @ 31-03-2007, 13:35) *
Hej jag har ett litet IKEA drivhus som står i ett söderfönster inne . Jag planterade 4 frön i varje kruka ( avklipps mjölkförpackning , ca 1 dm hög ) och de kom upp efter en vecka men nu har de inte växt alls på en dryg vecka. Det är ca 3-4 cm och känns som de stannat helt ...
Skall man göda dem med ngt ?
Skall man ha hål i botten på mjölkförpackningen ?
När skall man plantera om dem enskilt ?



3-4cm tomatplanta i en 1dm hög mjölkförfackning låter som en lite för stor jordvolym till en sådan pytteplanta. När man sätter små plantor i stor jordvolym så tar det tid innan man ser resultat ovan jord för plantan satsar på att fylla yt jorden med en hel del rötter och sedan börjar den växa ovan jord.
henrikj
CITAT (olah @ 31-03-2007, 13:35) *
Hej jag har ett litet IKEA drivhus som står i ett söderfönster inne . Jag planterade 4 frön i varje kruka ( avklipps mjölkförpackning , ca 1 dm hög ) och de kom upp efter en vecka men nu har de inte växt alls på en dryg vecka. Det är ca 3-4 cm och känns som de stannat helt ...
Skall man göda dem med ngt ?
Skall man ha hål i botten på mjölkförpackningen ?
När skall man plantera om dem enskilt ?



Hej,
hur gick det med dina tomatplantor? Jag har själv liknande problem, för första gången har jag testat att driva upp mina tomatplantor under lysrör och nu efter 3 v ser jag som bäst början till de "riktiga" bladen, de har hela tiden haft jämn bevattning och ljus 16 h per dygn ca 15 cm från plantorna. Vissa av plantorna har fått gula nyanser på bladen och vissa lite mörkröda fläckar, vet inte om det är nåt fel eller om sorten ska se ut så. Har jag anledning att vara orolig och vad kan man göra för att få igång dem?
Jonas70
Du kanske har vattnat dem för mycket. Kan det vara så?
henrikj
Ja kanske, jag har absolut inte överdrivit vattningen men har väl varit lite rädd att de ska torka ut så jag har väl hellre vattnat än låtit jorden torka ut helt. Men är det så att de tar längre tid på sig när de får mycket med ljus? De flesta plantorna ser ju fortfarande ut att ha friska blad.

Är det för sent att så nya frön och går det att ge en bra beskrivning på hur man ska tänka med vattningen? Har ju hänt att jag vattnat lite för mycket förut men det är ju egentligen bara omtänksamhet smile.gif
Jonas70
Det kan aldrig vara fel med ljus (så länge du inte har på längre än 16h), men däremot kan för mycket vattning få tomatplantor att stanna upp i växten. Försök låta dem torka ut emellanåt, men så fort de börjar hänga med bladen det minsta så ska de ha vatten.
ZaraP
Kolba! Varför råriven potatis och havregrynsgröt? Du får väl massor med tomater!!! flirting.gif giggle.gif
henrikj
Idag ser jag att det börjar titta fram nåt mellan hjärtbladen på några plantor så det kanske inte är helt kört men jag sådde om en del för säkerhets skull, det borde ju hinna bli nåt hoppas jag. Men hur vattnar man plantorna bäst i början, ska man spraya lite på ytan eller låta jorden suga åt sig underifrån?
karlsdal
Omskolnings-stress??

Sådde mina tomat-frön i en glasslåda, efter ca 4 dagar hade de kommit upp. Nu ytterligare några dagar senare har jag skolat om dem i små-byttor. Jag höll till utomhus, idag är det soligt, inte jättevarmt, men inte heller kallt. Varje liten bytta med en liten tomatplanta i har fått stå i solen på stenplattor i väntan på att alla ska bli klara och sen få flytta in. Men alla har en efter en "vissnat".
Var jag för tidig? De hade varsitt bladpar allihop och det började se trångt ut.
Var jag för vårdslös? Petade upp dem försiktigt genom att hålla lätt i ett blad och peta upp roten med en liten gaffel (sett på tomatsidan)
Nåt annat?
ewa zon 3
Kanske hade du lite bråttom att skola om dina plantor men den här gången så ärd det nog inte själva omskolningen som stressat dom utan det att du tog ut dom så tvärt och att de fick stå ute i sol och vind. Tomatplantor behöver vänja sig vid utelivet gradvis och helst betydligt senare på säsongen när luften är varmare. Sen är det bra om det har fått växa på sig ordenligt så att de klarar av stressen att flytta ut.
Jag brukar flytta ut mina i början av juni och då under flera lager fiberduk så att bladen inte ska brännas av sol och vind, Sedan "skalar" jag av ett lager fiberduk i taget till dess de är ordenligt avhärdade.

Man ge inte upp hoppet, än hinner du så nya tomater. smile.gif

/Ewa


karlsdal
Tack Ewa!

Hoppas de repar sig lite, har tagit in dem nu och så kom jag på att jag inte hade vattnat ordentligt... Ska ge dem några dagar innan jag dömmer ut dem.
karlsdal
Efter att ha varit bortrest några dagar så kom jag hem för en stund sedan och förväntade mig att de små skulle vara döda, men de verkar hålla kvar vid livet. Alla har rest sig igen och de flesta ser pigga ut. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon