Soferi
JAg vet jag vet... men jag har nu sökt på allt som har med ox o göra här. Men hittar inget om hur man klipper en häckoxbär som är ca 2,5m hög o ca 1,5 m bred.
Vi vill behålla höjden o insynskyddet men den behöver bli smalare. Just nu kommer vi inte ens åt att rensa ut gamla löv under den.
Kan man raka av ena sidan hårt nu o beskära den andra lite lätt o tvärtom nästa år för att säkerställa att man har kvar insynskyddet?
Den är nog ca 35 år gammal denna häck o vi vill inte döda den. Den är tät i yttterskalet men en massa tomma grenar i mitten.
Ska vi beskära nu eller i höst?

Är tacksam för alla svar jag kan få.
/ Amatören
KURT
Häckoxbär brukar tåla beskärning bra (även radikalklippning!). Men jag har lite svårt att förstå vad problemet är? Är den gles inuti så kan man klippa bort döda grenar, men skall det kunna komma nya så måste den delen också få solljus. Större beskärningar gör man normalt på vårvintern, medan kan trimmar den under växtsäsongen (midsommar).
Soferi
Har svårt att förklara... Är ju som sagt ren amatör..=D
Den är ju så bred o har kala långa grenar innanför "skalet av smågrenar med blad" så att säga. O JAg vill inte att häcken ska bli en samling kala grenar under sommaren utan undrar nu om den kommer o ta sig, dvs skapa nya små grenar som ger gröna blad redan nu till sommaren, om man klipper "in" den radikalt. Vi vill ju som sagt inte klippa ner den utan göra den smalare så vi får tillbaka lite av tomten som den har makt över.
Sol har den från nästan alla håll...
Bassam

Tack för frågan

Du kan beskära under vårenvinter och innan bladen kommer och kan du ta bort de gamla grenar eller att bevara några av dem sen du ska korta unga grenar.

H:Bassam
MariaS
Det börjar snart bli i senaste laget för att vårbeskära, men skyndar du dig, går det utmärkt att radikalskära som du säger. Häcken kommer skicka ut nya gröna skott, där du har klippt in den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon