Full version: Vresrosor
ambly
Hej,

Jag funderar på att sätta Vresrosor i närheten av en uteplatts men kom att tänka på att det brukar väll surra rätt mycket i sådana buskage.

Så min fråga är kommer det bli massa getingar vid uteplattsen om jag gör så?

Har för mig att det mest brukar vara humlor som tycker om dessa, har jag fel?
Gossen Ruda
Jag har inte studerat insektsnärvaron närmare men jag förmodar att det är mest bin och humlor som kommer att tacksamt ta emot blommorna att besöka. Getingar är inte så ivriga blombesökare även om dom också behöver tanka flygbränsle. Fast när getingarna börjar bli besvärliga på hösten är nog rosorna överblommade.
Helen i Skåne
Jag vet inte när det gäller surret men tänk på att just vresrosor sprider sig väldigt med rotskott och är nästan omöjlig att kontrollera! Vi grävde upp en sådan häck en gång med grävskopa och det kom nya plantor i åratal efteråt trots att vi i princip bytte all jord. ranting.gif
mekare
jag hänger på med en egen fråga om vresrosor, hoppas att det är ok....

jag funderar på att plantera vresrosor nära en mur, men undrar har de rötter som äter sig in i muren? confused.gif
vill inte riskera att muren trillar då den håller uppe en nivå i trädgården.
Ragnwald
CITAT (ambly @ 28-03-2007, 09:58) *
Hej,

Jag funderar på att sätta Vresrosor i närheten av en uteplatts men kom att tänka på att det brukar väll surra rätt mycket i sådana buskage.

Så min fråga är kommer det bli massa getingar vid uteplattsen om jag gör så?

Har för mig att det mest brukar vara humlor som tycker om dessa, har jag fel?


Doftande blommor drar till sig insekter, helt klart. Men knappast något att beskylla Vresrosen för specifikt.
Det jag själv märkt sedan min start med att fylla trädgården närmast huset, är en ökad mängd fjärilar och humlor.
Fjärilar och humlor älskar jag, de hör ju till en trädgård.
Ett enormt getingbo hade vi i väggen, när vi flyttade in i huset, men sedan det togs bort, har vi knappt sett till några getingar.
Ragnwald
CITAT (mekare @ 29-03-2007, 16:12) *
jag hänger på med en egen fråga om vresrosor, hoppas att det är ok....

jag funderar på att plantera vresrosor nära en mur, men undrar har de rötter som äter sig in i muren? confused.gif
vill inte riskera att muren trillar då den håller uppe en nivå i trädgården.


Att Vresrosen skulle kunna förflytta murar, var något nytt för mig, tanken har aldrig ens slagit mig.
Rötter från vilken växt som helst, letar sig in överallt de kan komma åt.
Är muren inte allt för lång, kan du ju gräva ner en grundskyddsmatta längs med den.
Men däremot skulle jag personligen inte plantera Vresros inne i en liten trädgård med fin gräsmatta och rabatter, med tanke på det som tidigare nämndes ovan.
Själv har jag planterat 100 meter av denna ros som vindskydd och avskiljning mot vår åker.
Eva 33c
Jag planterade vresrosor på en pytteliten radhustomt en gång. Det var inga problem med rotskott eftersom vi hade gräsmatta framför, då klipper man ju kontinuerligt bort rotskotteinnan man ens hunnit se dem. Där jag bor nu har jag också vresrosor mot en rabatt. Så där får jag spana efter rotskott varje år och ta bort "inkränktare".
Nyponen på hösten drar till sig en massa småfåglar, det brukar vara en väldig aktivitet i roshäcken . Trevligt!
Jag tror inte att rötterna kommer att skada muren, mekare. Rotskotten kommer att söka sig mot den öppna sidan, och själva rötterna går mer på djupet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon