Full version: Champinjonlåda
Kana
Nu förstår ni, så föll jag handlöst för en frigolitlåda som de påståratt det kommer att växa champinjoner i om den vattnas rätt och flyttas lite mellan olika temperaturer. Ett fynd för endast 99 kr! Det måsta finnas en massa rutinerade odlaiter som vet allt om denna magiska låda - kommer det att fungera?
rosita
En gång i tiden, för ca 25 år sedan, hade vi en svart säck, som det växte champinjoner i. Det var toppen att alltid ha färsk svamp bara att plocka! Man vattnade då och då och svampen skördades efterhand. Jag skulle gärna vilja ha en sån där frigolitlåda, var fick du tag på den? confused.gif
Kana
På Blomsterlandet i Borås av alla avancerade ställen crazy.gif
Christer i Falköping
Fungerar utmärkt och länge dessutom! Se bara till att inte glömma vattningen. Missar man den är det över helt, de går inte att starta om igen med den lådan.
Christer.
KURT
CITAT (Christer i Falköping @ 27-03-2007, 18:54) *
Fungerar utmärkt och länge dessutom! Se bara till att inte glömma vattningen. Missar man den är det över helt, de går inte att starta om igen med den lådan.
Christer.



Det växer ju mycel i den, kunde man föra över endel av det till en ny låda med extremt näringsrik pastöriserad jord, så borde man kunna ympa om på det sättet. Men jorden måste nog vara pastöriserad, så att champinjonmycelet slipper konkurrens.
Kana
Den första instruktionen med lådan var att låta den stå i rumstemperatur i fyra dagar så nu är det bara att vänta till på lördag. Vattning är ju inte min starka sida, men jag får försöka göra en kraftansträngning med lådan så att det blri svampar biggrin.gif
Gillan
CITAT (Kana @ 28-03-2007, 08:45) *
Den första instruktionen med lådan var att låta den stå i rumstemperatur i fyra dagar så nu är det bara att vänta till på lördag. Vattning är ju inte min starka sida, men jag får försöka göra en kraftansträngning med lådan så att det blri svampar biggrin.gif



Hoppas verkligen att du låter oss få reda på hur det går yes.gif
Jimbo79
Hejsan,


Jag vill bara önska lycka till med svamparna och höra om det är någon som vet var man kan få tag i en sådan låda.
Blomsterlandet i närheten av mig (Norrköping) hade inte fått in några sådana i år.

Jag skulle så gärna överraska min champinionsälskande sambo med färsk svamp! smile.gif

Alla tips tas tacksamt emot!

/ Jimmy
KURT
CITAT (Jimbo79 @ 04-04-2007, 21:20) *
Hejsan,
Jag vill bara önska lycka till med svamparna och höra om det är någon som vet var man kan få tag i en sådan låda.
Blomsterlandet i närheten av mig (Norrköping) hade inte fått in några sådana i år.

Jag skulle så gärna överraska min champinionsälskande sambo med färsk svamp! smile.gif

Alla tips tas tacksamt emot!

/ Jimmy


Det kanske går att kontakta någon svampodlare. Egenligen behöver man ju inte köpa färdiga lådor. Kan man bara få tag i mycel så kan man ju ganska lätt göra eget odlingssubstrat, även om det kanske är lite bökigt att pastörisera i flera dagar!
Jimbo79
Tack för tipset Kurt!

Tyvärr kan jag ingenting om svampar så det du skriver säger mig ingenting... sad.gif
Jag undrar egentligen bara om det är någon som kan tipsa mig om var man kan få tag i en "färdig" låda. Jag frågade på Blomsterlandet i Norrköping men de hade inte fått hem några sådana i år. Jag skulle gärna lära mig pastörisera svamp, men inte i år då jag har en hel del annat att stå i... i trädgården alltså.

Mvh, Jimmy
Kana
En lite uppföljning på lådan!

Veckan innan påsk hade den stått i rumstemperatur i föreskriven tid och jag blandade den medföljande jorden med vatten och lade på. Fick sedan lite ångest när jag insåg att det stod att det skulle ta mellan 4 och 6 dagar innan den skulle ställas svalare eftersom vi var bortresta över påsk :-( Fick ännu mer ångest när jag insåg att jag hade haft dubbla mängden vatten mot vad man skulle ha.

Åkte iaf bort och när vi kom hem hade ingenting ännu hänt. Meningen var att mycelet skulle växa upp genom jorden till strax under ytan och att den därefter skulle placeras svalt. Ingenting hände på ett par dagar och jag hade nästan gett upp hoppet, men lämnade locket lite på glänt ifall den behövde torka upp lite. Igår när jag tittade hade mycelet växt såpass att det syntes på ytan! Ajajaj! Men jag täckte över det med jord, enligt instruktionerna, och sprayvattnade lite och placerade lådan i köksingången som vi inte har uppvärmt. Hoppas nu på det svalare vädret så att det håller sig runt 15 grader där och svamparna kan börja växa!
Anna2
Mamma/pappa hade en sådan för några år sedan och det växte svampar så det knakade. Vet tyvärr inte var dom köpte den. För några år sedan såg man dessa lådor lite varstans, men jag hade glömt bort dem tills jag läste det här inlägget. Så kanske att det var vanligare "förr" och svårare att hitta nu...?

Lycka till med svamparna!
KURT
CITAT (Anna2 @ 17-04-2007, 22:00) *
Mamma/pappa hade en sådan för några år sedan och det växte svampar så det knakade. Vet tyvärr inte var dom köpte den. För några år sedan såg man dessa lådor lite varstans, men jag hade glömt bort dem tills jag läste det här inlägget. Så kanske att det var vanligare "förr" och svårare att hitta nu...?

Lycka till med svamparna!


Förr kunde man inte köpa dem för 40 kr/kg i affärens grönsaksdisk.
Odlingslotta
BAKKER.SE har champinjonlådor, 154 kr för en låda, mått 32 x 27 x 12.


VARNING !!! Det blir dyrt för de har sååå mycket roligt man bara "måste" skicka efter när man ändå håller på smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon