Full version: odla broccoli
Nisse1337
Mina broccoliplantor är ca 4-5 cm och jag har haft dem i ca 8 dagar. Hur ska de skötas? ska jag ha dem ute. bor i skåne. jag har dem ute nu när det är varmt.
Christer i Falköping
Broccoli mår absolut bäst ute i tjock fet näringsrik jord. Full solsken är också bäst. Gödsla mycket, för alla kålplantor är hungriga rackare. Skörda när du tycker att de är lagom stora buketter på dem. Men väntar du för länge kan de börja blomma och det vill du inte, såvida du inte skall ha egna fröer förstås. Bra att du börjat vänja dem vid utelivet. Plantera ur när frostrisken är över. Och håll koll efter kålfjärilslarver, de kan ödelägga mycket på kort tid.
Christer.
jenniepennie
Oj, broccoli. Det är gott. Men jag har för mig att det tar en väldig plats för det lilla som blir att äta? Jag hade några plantor i ett land en gång - kanske två-tre stycken - och det blev ungefär en gryta att koka av det hela. Men jag kanske gjorde nåt fel?
Nisse1337
Blir det inte flera "broccoli"/skott?
Eva 33c
När man skördat det första "broccolihuvudet" så kommer det nya "skott" ( blomknoppar) . det första huvudet är som regel störst och de som kommer senare lite mindre men desto fler. Det kan skilja lite på olika sorter hur mycket "efterskörd" man får.
Det gäller bara att plocka buketterna innan de börjar blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon