Nilam1
Söker växter till ca 5 meter lång surjordsrabatt som ska placeras invid några tallar. Det är precis vid tomtränsen så de får gärna vara vintergröna och hyfsat snabbväxande. Tänker mig en bas av rhodedendron som kan köpas lite större, men vad plantera till? confused.gif Amerikansk blåbär har jag funderat på... Gärna något som ger ett obonat intryck rolleyes.gif
Sydöstläge, ganska vindskyddat, zon 111-1V.
Cilla
Vindskyddat vid tallar och rhododendron och vintergrönt i zon 3-4... Mark där tallar växer kan vara grund, om den är det kommer du få problem med rhododendronen, men det antar jag att du vet.

Marktäckande skulle vintergröna, vinca major eller minor kunna växa. Ska det vara högre kan idegran av smalare typ köpas, eller formklippas till skulpturer. Men estetiskt med både idegran och rhododendron kanske inte är så lyckat (blir mörkt) om det är tätt mellan rhododendronbuskarna. Azalea är ju en rhododendronväxt, blomster i sprakande färger, ofta mycket lägre än de storvuxna vintergröna rhododendronen. Honungsrosen (Rosa helenae, finns flera varianter med ungefär samma utseende) kan växa också i surjord och klättra upp för tallarna. Starkväxande klätterväxt som klarar surjord är bokharabinda, och sommarblommande kaprifol är en mer smalväxande klätterväxt som ofta behåller en del blad. För skuggade partier kan högväxstrutbräken av olika varianter kanske användas, och lågväxande skuggväxter finns ju många.
Nilam1
Skippa rhodedendron? Både rosen och klätterväxterna låter ska jag kika närmare på. Funderar på om jag ska skippa rohdedendron till förmån för formklippt idegran. Med klättervästerna går det kanske att få insynsskydd på höjden utan rhodedendron (som jag egentligen inte tycker om...) Behöver azalea samma amrkdjup som R? Har tänkt lägga rabatten ovanpå marknivå ca 40-50 cm och klä in tallarnas nedersta del med hönsnät & lekakulor/grus.
Cilla
OK, höjningen är inte bra för tallarna trots din stamskyddstanke, men det kan fungera under många år. Hellre än att lägga massa pengar och jobb på att höja marknivån skulle jag, om jag ville behålla tallarna i bästa kondition, sätta växter som vill växa i den jord och den marknivå du har.

Azalea finns i många sorter, några är småväxande och behöver inte samma djup som vintergröna rhododendron. Men då får du inte insynsskydd heller.

Starkväxande klätterväxter som t ex bokharabindan där du har gott om ljus, pipranka där du har mindre ljus eller djup skugga och kaprifoler där du har ett mellanting låter bättre. Bokharabindan kan växa upp och sedan i horisontalled, piprankan vill växa rätt upp och med kaprifolen kan du göra bådadera (den får långa sidoskott som gör att du kan använda den på bredden också). Finns det hyfsat god jord med djup på några ställen kan du sätta honungsros (Helenae Hybrida är den tåligaste, härdigaste) om där också finns sol. Den har djupt men inte utbrett rotsystem. Med alla finns olika kreativa sätt att göra stöd på - både mer eller mindre osynliga och sådana som är kraftigare och synliga och utgör visst insynsskydd även innan växterna tar över.

Idegran finns som sagt i olika sorter som har olika växtsätt och sluthöjd.

Nilam1
Tack för de goda råden! Nu ska jag bara gräva & kolla jorddjupet längs med rabatten. sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon