laluna
Oj oj oj vad trångt det är fear.gif under lysrören!
Alla plantor är ju inte ens omskolade slap.gif vågar inte tänka på hur det skall bli då. Fick då en ide´om att jag kanske skulle bära ut plantorna i växthuset så dom får stå där på dagarna för att sen bära in dom på kvällen när det blir kallt. Kan detta funka? Får dom tillräckligt mycket ljus där ute under en dag så dom klarar sig utan lysrör??
Eller kommer dom tycka att det är för kallt (fast i växthuset är det ju hyfsat varmt på dagarna) Men perennerna borde väl klara lite lägre temperaturer eller? Bor ju i göteborg så så fasligt kallt är det ju inte laugh.gif Kanske kan bädda om dom med fiberduk den skall ju släppa igenom ljus.
Råkade ju nämligen så ännu mer frön idag, sprang på lite dahlia och strandkrassing och solvisare när jag skulle köpa mjölk och dom bönade och bad om att få följa med hem och bo i min källare ett tag biggrin.gif
joulanta
HEJ
Jag brukar ibland göra som du frågsr bära ut och in i växthuset.
Det går jättebra växterna trivs med det det är ju bra med ljus i växthuset.
Verkar det inte bli kallt ställ dit ett element så dom kan vara ute i vhuset hela natten.
Ibland när det har blivit kallt ialla fall brukar jag lägga över blommorna med ett lakan eller liknande
Jobbigt att bära ut allt men det blir bra resultat smiley_small_hug.gif
Annars så flyttar jag ut allt mitten av april men då har jag såklart element nattetid, Det kan ju bli 10-15 grader kallt
Elizabet odlar i zon 7
Maggan H
Jag släpar och asar mina brätten som inte får plats under lysrören ut o in ur växthuset. Detta pga av snålhet, har värme igång i boden där jag har mina sådder/lysrör så jag tycker tills vidare att det räcker att ha igång värmen där. Men snart måste det mesta omskolas, och då måste jag ha nattvärme i växthuset, för sen får det helt enkelt inte plats! blink.gif Hur kunde det bli så?? Fröna var ju så små, så små..... fear.gif
kerstin z5-6
Jag skulle försöka behålla dem ute om de väl är där -fiberduk på håller ju mot mycket ..frostvakt behövs med perenner är inte lika mesiga som ettåringar
laluna
Mitt problem är ju att jag inte har nån ström så jag kan tyvärr inte sätta in nån frostvakt. Därför tänkte jag bära fram och tillbaka. Har även en drivbänk som skall vara frost skyddande den kanske man skulle kunna använda? Har inte packat upp den men det skall vara nån typ av värme lock och den har tjocka plast sidor.
Eva 33c
Burit ut och in gjorde jag också innan jag monterat frosvakt i växthuset, och föresten även innan jag hade växthus överhuvudtaget. De får mycket mer ljus ute än under lysrören och även om det kanske inte är det ultimata att ta in i värmen under natten så tror jag ändå att du vinner både plats och kvalitet om du orkar kånka tongue.gif
laluna
Jag skulle ju kunna ställa dom i mat källaren på natten där är det ju 8-10 grader om dom inte gillar temperaturväxlingarna. Jag lär få armmuskler iallafall tummenupp.gif och mannen kommer skratta sig fördärvad och säga att du är ta mig tusan inte klok!!
kerstin z5-6
Skarvsladd ?
Nja det är ju det med + 20 inne och + 7 ute .. inget mår bra av de snabba tempförändringarna
Jonas70
Det är ju inte optimalt med att de har det varmare på natten än på dagen, men ibland får man fuska lite för att få det att gå ihop med platsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon