Full version: persikoträd
Eva-Lotta
Hej

Jag tänkte köpa ett persikoträd nu i vår och undrar vilken sort som kan passa bäst. Jag bor i zon 2, på västkusten (mycket regn, men kommer stå på hyfsat väldränerad plats, sur jord). Vilken sort är godast? När mognar de? Vilken sort har minst problem med sjukdomar?

Är det dessutom någon som vet om det går att ympa på plommonträd (sort Opal) så tar jag tacksamt emot tips!

Vänliga hälsningar
Eva-Lotta
Svante, zon 1
Jag vet inget om persikoträd, men de som gör det håller nog mest till i avdelningen för "Träd, buskar och häckar". Ställ frågan där så har du bättre chans att få svar!
Ophelia
Du har ju några sorter att välja på. Jag har ätit en sort men vet ej vad det var.

Den som sägs vara bäst ur krusbladsjukesynvinkel är Frost. Den är ganska härdig oxå (sett ur en persikosynvinkel). Den ska även vara "utsökt" i smaken enligt Zetas växtlista. Frukterna ska väl mogna i slutet av juli till augusti i Skåne.

Sedan finns ju de sorter som inkommit på senare tid från våra grannländer i öst "Riga" och "Moscow Velvet". Troligtvis ganska härdiga men jag vet inte om smaken men enligt Zetas växtlista ska den vara lika fin som frost. Kan tänka mig att båda sorterna inte är alltför sena med sin mognad, och tippar kring augusti, i mitten.

Zetas säljer ju även "Red Haven" som ska ligga på samma smaknivå som "Frost" och "Riga" vara fin i smaken samt vara väldigt härdig. Den ska mogna någongång i augusti (mitten) i de mer sydliga delarna av Sverige.

Finns även en sort som heter "Anna-Helena" och kommer från Stockholm. Ska vara god i smaken men sägs vara svår att få att mogna kring Stockholmstrakten.

Det som ändå är avgörande för smaken bland dessa sorter är ju jordmånen coh tillgång till sol. Ett soligt läge och bra jord är A och O för att få persikorna fina i smaken.

Jorden bör vara väldränerad, gör inget om det är lite lera i den och den gillar fin kompost med trevlig näring. Däremot tycker jag att du ska undvika den sura jorden.
Värsjö
Här lärde jag mig många nya intressanta sorter av Ophelia, tackar.

Själv har jag ett Frost som jag planterade för två år sedan och ett AnnaHelena som jag satte i våras. Tyvärr var älgarna där och nafsade i sig grenarna. Nu har jag satt upp elstängsel och träden har fått vara ifred men vintern har ju varit så gott som snöfri så bestarna har nog kunnat föda sig i det vilda.

Hur som helst fick båda träden krussjuka. Jag köpte ett medel med svavel för att kurera dem men efter ett par veckor slutade bladen krusa sig utan min hjälp.

De står så att de får sol under en stor del av dagen och vindskydd av en L-formad skogsridå i nordväst och nordost.
Ophelia
Låter jättekul att du fick bukt på det där. Ja jag har nog tjatat om Biobalans och liknande medel när det gäller den där sjukan. Alla sätt är väl bra när den slår till. Egentligen finns det inte så mycket man kan göra mer än klippa av angripna delar och se till att trädet har de allra bästa förutsättningar för att växa i from av näring, vatten, läge och jord.

Finns ju en del andra sorter på marknaden men jag upplever att de kanske inte riktigt är för flertalet odlare som är intresserade av persikor. Finns ju Amsden, Mamie Ross och andra sorter. En del mognar i augusti och andra i september.
Christer i Falköping
Bäst effekt får medlen om man sprutar på det nu innan lövsprickningen. Gör det ett par omgångar så slipper du förhoppningsvis sjukan överhuvudtaget.
Christer.
Eva-Lotta
Hej

Stort tack för era svar. Jag satsar nog på ett Frost, och ser till att kalka jorden lite där det ska stå.

Eva-Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon