buppe
Vi har en ca 10m lång måbärshäck på framsidan. När vi flyttade in tyckte vi den var för låg och lät den växa för att få lite mer insynsskydd. Då blev den ful. Så min man klippte den rakt av vilket ledde till att den blev bred och formlös. Därefter lät vi den vara. Under vintern med all snö som tyngde ner den har den blivit ännu mer formlös och risig. Den är torr och helt förstörd. Har ingen aning om vad vi ska göra, vi är helt värdelösa på trädgård. Går det att rädda häcken? Snälla någon ge oss ett tips.
mvh
Buppe
CGB
Är buskarna med säkerhet torra och döda är det bara att ta bort dem eller ersätta dem med annat. Men är det så?, jag skulle vänta och se tills lövsprickningen. Mina egna måbär håller jag nere med att regelbundet kapa ojämnt uppstickande årsskott.
KURT
Måbär tål hård beskärning, man kan t o m klippa ner den helt och hållet (10-15 cm över marken), det tar sedan ett par år innan den växer upp igen. För att få bästa skottbrytningen så bör man göra det nu på vårvintern.
*Stintan*
Min måbärshäck har jag klippt ner helt ett par gånger till bara ca 10cm däremellan hölls den efter med diverse klippningar. Den växer upp ganska fort igen. Vågar nog påstå att min häck var ganska så misshandlad men inte dog den för det. Tycker inte du ska ta bort den innan du vet säkert om det finns liv i den.
Hannele
CITAT (buppe @ 17-03-2007, 22:58) *
Har ingen aning om vad vi ska göra, vi är helt värdelösa på trädgård. Går det att rädda häcken?

Viktigaste är kanske att låsa in såg och sekatör, tills ni lånat och läst några trädgårdsböcker på biblioteket.
En häck kan vänta ett och två år, tills ni vet, vad ni ska göra.
Avvakta, har flera skrivit här. Till midsommar.
buppe
Tack så jättemycket för era tips. Jag har försökt läsa om ämnet (har köpt en massa trädgårdsböcker), men jag har inte hittat något om vad man gör åt en förstörd häck.
Med vägledning från era tips tror jag att jag nästa helg ska försöka klippa ner häcken ganska rejält. Jag tittade lite på den idag och visst är en torr och spröd men den är nog inte helt död. Kanske tar den sig efter en ordentlig klippning. Om inte, får vi ta bort den helt nästa år.
Buppe
anna_rispan
det här är en bra bok.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-03-2007, 09:26) *
Någonting som många nya trädgårdsägare brukar göra (tyvärr) är att röja i trädgården = hugga in med verktyg i buskar och träd utan att ha kunskap om hur och när man beskär.

Så kanske Nya beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman (kostar runt 120kr hos internetbokhandlarna) är en lämplig present + kanske en beskärningssåg eller något liknande. Beskärningsboken är ganska pedagogiskt upplagd med bilder och listor på när och hur man beskär olika växtslag.


har för mig att det står hur man kan börja om med en häck.

lycka till!
Sommartorparn
Jag skulle skära ner den till 10 cm över marken och sedan släppa upp den gradvis under några år så att den blir jämn och tät hela vägen. Beskära i halvhöjd ger inget snyggt resultat, blir gles nertill och kvastliknande upptill. Jag skar ner min gamla ligusterhäck radikalt för ett par år sedan och det enda jag ångrar var att jag inte gjorde det tidigare! Har blivit jättebra!

Ett tips är att lägga ett tjockt lager torv eller köpejord över stumparna vilket bidrar till att hålla markfukten och förhindra att häcken tas över av ogräs. Lite ogräs blir det ändå, men det lösa materialet gör att de är ganska lätta att gräva bort.

Följ sedan rådet att läsa Nya Beskärningsboken om hur man bygger upp en häck från grunden med klippning, sid 89, teckningarna i övre raden. Sedan beskär du för att ge häcken dess form varje år på vårvintern, samt putsar till den lite kring midsommar.

Lycka till !

CITAT (buppe @ 18-03-2007, 20:40) *
Tack så jättemycket för era tips. Jag har försökt läsa om ämnet (har köpt en massa trädgårdsböcker), men jag har inte hittat något om vad man gör åt en förstörd häck.
Med vägledning från era tips tror jag att jag nästa helg ska försöka klippa ner häcken ganska rejält. Jag tittade lite på den idag och visst är en torr och spröd men den är nog inte helt död. Kanske tar den sig efter en ordentlig klippning. Om inte, får vi ta bort den helt nästa år.
Buppe
Cilla
Många goda tips här, men vad som för er är formlöst och risigt med den häck ni har styr en del av vad man ska göra.

När man beskär måbär hårt eller där man beskär, kommer en eller flera grenar som första säsongen inte har sidogrenar. Det kan göra att en beskuren måbärshäck ser lite gles ut första året. Först året därpå kommer sidogrenar som gör häcken tätare. Under denna period är häcken lite känsligare för tunga snömassor, och man får hjälpa den genom att skaka ned snön.

Måbär som man vill ska förgrena sig ännu mer än den gör av sig själv, eller som man vill få förgrening på längre ned mot marken än den har, beskär man på vårvintern/våren. Det går att få stark tillväxt också med en beskärning där knopparna spruckit ut.

Måbär kan man också formklippa, dvs forma i fyrkant eller annan form på häck. Då beskär man normalt på vårvintern och sedan knipsar man på sommaren där det sticker ut utöver det man vill ha.

Måbär tillhör en av de få häckväxter som tål beskärningar på olika vis, och att skära lite slarvigt. Men den kan inte både radikalbeskäras (nära marken) och utveckla fyllighet och styrka mot snö samtidigt. Det tar även för denna tåliga växt några år.

Har man radikalbeskurit en måbär ett år är det aningen riskabelt att göra det nästa år också. Alla växter behöver blad för att överleva och tar man bort dem år efter år måste växten använda lagrade energin i roten och den kvarvarande veden för att utveckla nya grenar med knoppar som ska spicka och bilda blad. Men står måbäret i god jord och tidigare har reagerat med kraftig tillväxt på en hård beskärning kan man göra det året därpå med liten risk för att plantorna ska dö.

Alla vedartade växter kan verka torra på vårvintern. Skrapa med nageln på en gren du tvekar om och är det grönt eller gult under barken lever grenen, är det brunt är den död.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon