Torpar-Anna
Mina små älskade stockrosplantor som är ca 3-4 cm höga med flera små blad på vissnar ner en efter en... -cry-.gif
Jag har skolat om dem och satt dem i blomjord. Försöker hålla dem fuktiga och de står på fönsterbrädan tillsammans med bl a aklejor som verkar stortrivas där. Men inte stockrosorna... Bladen gulnar och så tappar de liksom styvheten och bara vissar ner!
Vad kan felet vara?
kerstin z5-6
Du har hållit dem FÖR fuktiga i för lite ljus -då händer det där -är de nyss omskolade ska jorden som du skolar i vara genomfuktad när du skolar ut ,sedan måste den torka upp lite innan du vattnar igen särskilt med så lite ljus som fönsterljus ger
Du hinner så nya blomma.gif
akleja är tåligare för fuktig jord -stockros vana med torrare ställen ..


( avdelningen värdelöst vetande fenomenet kallas "damping off " på engelska naughty.gif )
Torpar-Anna
Aj då - jag håller alltså på att vattna ihjäl dem! slap.gif För jag vattnar på och vattnar på...
Ljuset kan jag inte göra nåt åt, men då hejdar jag mig med vattningen så får vi se vad som händer.
Tack Kerstin!
kerstin z5-6
Jodda coolgleam.gif Du kan hänga upp ett lysrör , då blir allt mindre svårodlat angel_not.gif

Ingen vattning förrän ytan är kruttorr och en bra bit ner i krukan .. när de blir större ska de ha mer vatten -men de slokar om de blir för torra o tar sig om du vattnar -det går inte att missa ..

man vill ju så väl -övervattning har jag shy.gif gjort många gånger ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon