Full version: Skräpig lagerhägg
Halli
Jag har tre lagerhäggsbuskar och de har i vinter fått en hel del orange-bruna blad. Blir de så på vintern, eller har de brist på något?

Vi flyttade in förra sommaren, så jag vet inte hur de brukar se ut....

Alexander-VG-zon3
är det hård frost när det inte är nån snö eller att det blåser på vintern så får dom oftast bruna ( orange ) färgade blad . det kan även vara solen som gör skada speciellt på ny planterade . men är resten grönt och fint så kommer dom fint igen . man kan ju ta bort bladen efter hand
jegi
Är du säker på att dom blivit bruna under vinter och inte nu i mars?
Dom är annars känsliga för vårsol när det är tjäle i backen. Ett vanligt problem hos städsegröna växter som inte är riktigt härdiga. Bra att täcka dem med säckväv under vårvintern/våren.
Halli
CITAT (jegi @ 16-03-2007, 10:00) *
Är du säker på att dom blivit bruna under vinter och inte nu i mars?
Dom är annars känsliga för vårsol när det är tjäle i backen. Ett vanligt problem hos städsegröna växter som inte är riktigt härdiga. Bra att täcka dem med säckväv under vårvintern/våren.

Hmmmm, så kanske det är.... g.gif Jag har inte tänkt på det förrän nu! Jag tycker inte om buskarna utan ska ta bort dem. En vän till mig ville ha dem, men jag ville inte ge bort dem ifall det var något fel på dem.... men det är det ju inte då!!! Vad bra! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
när det är tjäle i marken å det å varmt å soligt så ett tips är att vattna växterna med hett hett vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon