Full version: såjord felköp
katah
Jag var i år duktig och var ute tidigt för att köpa mig älg-jord.

Bra, jag har några påsar såjord (sådana små, kanske 10 liter..)
och 4 st 40 liters planteringsjord.

TRODDE JAG... tills jag öppnade den ny 40 l -påse och fattade att det var perlit-berikade såjord!

Hmm, nu har jag alltså 100 l såjord av bra kvalité, najs
och bara en säck av planteringsjord ( 40 liter) kvar i mina gömmor ( jag som trodde på 3 st 40 platjord...)

Visst det kommer att gå åt kanske 20 liter såjord till men inte 100 !!!

Vad kan jag göra?

1) en 40-liters säck har jag inte öppnat än, går det att spara den till nästa vår?

2) den 40-litare som jag har nu öppnat, går den att spara till nästa år om jag tex. tejpar den ihop ordentligt?

3) går det att göra en blandning av såjord och plantjord, eller förlorar jag då för mycket av den goda "hasselfors plantjord" effekten ?


Fyy att jag är arg och ledsen, varför kan man inte läsa vad man köper???!!!!

Jag bor inte precis bedvid en plantskola-butik, utan har flera mil till en närmaste och måste varje gång jag köper jord-säckar ta en allvarligt diskussion med gubben om hur de smutsar ner bagageluckan.... grrrr....

när handlar vi nästa gång ? kanske om 2-3 veckor
Behöver jag 120 l planteringsjord innan dess? Joooooooo!
varför kan inte livet vara perfekt och vackert HELA tiden?
Gåsis
Du kan spara jorden tills nästa år om du frågar mig. Behöver du 40 liter såjord i år behöver du 80 nästa. I stugan har jag långt till plantskolan och jag har använt såjord för omskolning men tillsatt yttepytte naturgödsel för att få i lite näring. Om jag vore du skulle jag blanda och sedan gödselvattna lite lite mer, men säg inte att jag sagt det för det är antagligen som Ankis samomskolningar whist.gif

/Åsa
katah
Hur bra är jag på att gödselvattna duh.gif ... tänkte liksom att skippa tänka sånt i år...
Men inser att jag måste göra någonting fuskit ändå.

Jo du, jag skulle så lite i år, för vi ska börja renovera huset senare på året och skulle behöva rensa här inne rätt rejält innan och tänka lite mer på renoveringen, inte på växter.

Vad gör man? byter till sig 95 nya sorter på nätet , får 40 nya påsar från holland och har en hel del på skafferiet redan, så
mer kan jag inte så nästa år... då måste jag på allvar köpa till mig mer växthus...
Och... Hur ska jag förklara det för gubben min crazy.gif ? Allt pga. att jag förköpte mig lite förmycket såjord...
kerstin z5-6
kompiskram.gif nema problema .. den jorden går åt nästa vår ... strunta i gubben -tänk vad billig i drift dina frösådder blir nästa år -0 kr .. jorden är ju köpt säsongen innan o räknas inte -- så- logik heter det
Gåsis
Så-logik w00t.gif Tro det ja g.gif Finns det?

/Åsa
katah
Nu vill jag på allvar veta vad så-logik är för något ohmy.gif , för även min kvinnlig logik börjar ta slut med allahanda fröer.

jag fick även ett majl från Australien och vänninan berättade att hon hade skickat i väg lite downunder-godingar.

jag har inte ens sått mina proteor än, har inte liksom löst skogsbränder än, inte heller kommit iväg till grannen för att be om att få lite aska... det kanske behövs lite mer aska för dessa långväga nykomlingar... vem vet wink.gif

Så logiken... var frågan?? stora frågan! jag börjar snart tro på min man när han säger att jag är " inte riktigt som dom andra"....
kerstin z5-6
Frösådd är ett begrepp som ingår i det större begreppet trädgård
Frösåddslogik är alltså tex att eftersom det är billigare att så -än att köpa plantor, är de pengar
man skulle ha betalat för dessa plantor på plantskola intjänade
Trädgårdslogiken innebär då att för dessa intjänade pengar kan man köpa rosor , buskar och annat man vill ha

crazy.gif crazy.gif crazy.gif solklart eller hur ?
katah
I vårat fall köper man båtbensin med de "intjänade" penger tongue.gif

Du och min man är säkert motpoler vad gäller trädgårds-logik överhuvudtaget.


Rosor är totaltförbjudna är "för de har tagg och är spretiga och skräpiga ( duh.gif )"
Inga av mina förklaringar kan ändra hans uppfattning, jag letade flera månader olika taggfria sorter för att höra att han inte vill ha någon ros på tomten "medd eller utan tagg"
Förra året undrarde han vad alla mina kanske 5-600 plantor var för några... när det gick upp för honom att över 90 prosent var blommor tyckte han att det var helt bortkastade pengar och tid, MAT,ska det vara...

nu har han utvcklats så pass mycket att han har börjat att förstå nyttan av perenner " de behövs ju inte någon jobb" whistling.gif
jag vågar knappast redovisa årets sådder... för inte är de alla perenner ändå...
kerstin z5-6
Jag och min man har olika intressen .. det är bra -Jag säger intet om hans "eldrivethandredskapsamlande "-eftersom en del av dem kan användas till trädgårdsprodukter som växthus
Han säger: å va snyggt är det en pion ?om allt jag visar ..
Numer kanske han även kan lite om orkideer-men i huvudsak är det live and let live som gäller här ..smile.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2007, 12:51) *
Jag och min man har olika intressen .. det är bra -Jag säger intet om hans "eldrivethandredskapsamlande "-eftersom en del av dem kan användas till trädgårdsprodukter som växthus
Han säger: å va snyggt är det en pion ?om allt jag visar ..
Numer kanske han även kan lite om orkideer-men i huvudsak är det live and let live som gäller här ..smile.gif


Ungefär samma lagar gäller hos oss.

Hjärtevännen kallar att som växer för ”fikusar” ohmy.gif och är ungefär lika intresserad av mina odlingar som jag är av hans skidåkning.

Likt förbenat så kör han sta´n runt för att hitta exakt rätt typ av lysrör eller halksand av den rätta kornstoleken
wub.gif. Precis som jag (vid behov) springer runt skidspåren med tidtagaruret i näven och skriker ut mellantider eller smälter på underlagsvax inför viktiga tävlingar ( ångan från vaxet kan teoretiskt minska syreupptagningsförmågan tillfälligt).

Här handlar det om att uppmuntra varandras specialintressen och hjälpas åt.
/Anki
titti49zon6
Kan du inte blanda med kogödsel på på påse om du inte behöver all såjord nästa år,det skulle jag ha gjort rolleyes.gif
du får ju inte glömma att gödselvattna lite senare ändå, jorden lakas ju ut och växterna behöver näring

När det gäller din mans inställning så är det nog så att dom flesta har gubbar som tycker att det är onödigt att sätta en massa sköna slantar på JORD som redan finns ute iträdgården, men det är ju okunskap-vi får lov att lära dom vad som gäller thumbsup.gif
Skulle aldrig våga berätta för min man hur mycket jag lägger ned på jord, fröer,krukor och ROSOR men

Vi har lovat att älska varandra i nöd och lust kiss.gif
NÖD är att jag följer med på skoterutflykter när jag skulle vart hemma o sått eller skolat om plantor eller gör annat som han tycker är roligt
LUST är när han hjälper till att skotta en grop eller rabatt och inte gnäller över att jag tillbringar tid med mina sådder, viss lust är när han bara får se baken av mig när jag ligger på huk i rabatterna biggrin.gif
kerstin z5-6
ångan från vaxet kan teoretiskt minska syreupptagningsförmågan tillfälligt).
Borde ju vara jämförbart med ångan som stiger från en som ska så och saknar såjord eller rätt sorts grus cool.gif
katah
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2007, 14:08) *
ångan från vaxet kan teoretiskt minska syreupptagningsförmågan tillfälligt).
Borde ju vara jämförbart med ångan som stiger från en som ska så och saknar såjord eller rätt sorts grus cool.gif



Vem ångar nu blink.gif , jag skickar mer än gärna såjord till den som saknar yes.gif

bytes mot lite koskit....



Hos oss snackades idag om vilka manicker som ska handlas till båten... en bränslemätare, ekolod (eller var den redan inhandlad, beställt, jo så var det) bärbar elgenerator. Detta kostar.... många tusenlappar...
Men fördelen är att även jag älskar den båten, PÅ SOMMARTID, han gör det åretom, han älskar mina tomater på höstkanten, jag älskar och planerar dom året om, busenkelt wink.gif


Han LOVADE faktiskt att göra en genomföring från köket till växthus-altanen så att jag får vatten direkt in utan slang.
När gör han det när han drunknar i all båtjobb.... oktober kanske ???
Gåsis
Men oktober är väl bra, då är ju det klart precis tills du ska till att använda upp dina extraliter såjord giggle.gif Det lilla du sår i år kan du vattna för hand, berätta det för honom håller han sig lugn åtminstone i vår innocent.gif

/Åsa
katah
CITAT (Gåsis @ 15-03-2007, 17:54) *
Men oktober är väl bra, då är ju det klart precis tills du ska till att använda upp dina extraliter såjord giggle.gif Det lilla du sår i år kan du vattna för hand, berätta det för honom håller han sig lugn åtminstone i vår innocent.gif

/Åsa



jag har faktiskt bestämt att få en BRA bevattnings-system ( gardena) till växthuset DENNA sommar och en sådan dår " automatiskt-in-slurplande trädgårds-slang ute.

Är hopplöst trött på slangar som ligger överallt hela sommaren!

Det är tur att det blir ljusare, för mannen min lär få jobba treskift för att hinna med allt flirting.gif
katah
Föresten, plantjorden är slut NU dunno.gif , jagvar tvungen att jobba lite i kapp, för jag ska resa bort nästa vecka ( 4 dagar) .

Då är gubben min ansvarig för
1) tre gossar,
2) alla övervintrade växter + penser + 120 påfogelblommor i växthuset
3) tvåhundrafemtielva tomater-chilisar+paprikor+ omskolade blommor + physalis i svalare barnkammare
4) vissa utvalda tjurar på värmepannan som inte vill gro
och
5) ca. 100 sorters nysådda som ska turas om EN ljusrör ( den är på alltså dygnet runt)

Jag har även önskat att få groningsuppgifter antecknade på papper.... Överkurs duh.gif ?


Men jag har klarat av att spela in hans favorit program (serier...) under denna veckan när han åker skidor med minstingen.
( det behövs 3 olika fjärrkontroller för att fixa detta nuförtiden, jag har hittills bara vägrat att ens veta hur det fungerar !)
Lady Hamilton
Vad kul och höra att ni odlar "pioner" och "fikusar" giggle.gif Själv odlar jag tydligen "pelargoner"........ whist.gif
kerstin z5-6
Bäst är ändå min lökkompis Ankis make -han har ett helt eget namn på ALLA trädgårdsväxter -vid förfrågningar om växter på hennes visningar svarar han konsekvent :det där, det är en Häng- Globelia fear.gif
Anki V
CITAT (katah @ 15-03-2007, 19:34) *
Då är gubben min ansvarig för
1) tre gossar,
2) alla övervintrade växter + penser + 120 påfogelblommor i växthuset
3) tvåhundrafemtielva tomater-chilisar+paprikor+ omskolade blommor + physalis i svalare barnkammare
4) vissa utvalda tjurar på värmepannan som inte vill gro
och
5) ca. 100 sorters nysådda som ska turas om EN ljusrör ( den är på alltså dygnet runt)

Jag har även önskat att få groningsuppgifter antecknade på papper.... Överkurs duh.gif ?
Men jag har klarat av att spela in hans favorit program (serier...) under denna veckan när han åker skidor med minstingen.
( det behövs 3 olika fjärrkontroller för att fixa detta nuförtiden, jag har hittills bara vägrat att ens veta hur det fungerar !)


Ja, fixar han det där då har du hittat en pärla. Var rädd om honom. wub.gif

Hjärtevännen skulle ha dränkt rubbet redan 1:a dagen. De få ggr han fått förtroendet så har jag fått tömma ytterkrukor och försöka suga upp vattner ur jorden med tidningspapper vi.
Dessutom står han och bröstar upp sig och skryter om hur "duktigt" han vattnat.

/Anki
katah
Dessutom står han och bröstar upp sig och skryter om hur "duktigt" han vattnat.


Ja, det är en märklig fenomen.... de är så stolta att de nästan spricker yes.gif
och sedan ska man minst en vecka tycka att de är värdens bästa på allt kram2.gif
och behöver inte ens lyfta en jordsäck, för de har ju gjort en ENORM insats bravo.gif
fruberglund
CITAT (titti49zon6 @ 14-03-2007, 13:45) *
Vi har lovat att älska varandra i nöd och lust kiss.gif
NÖD är att jag följer med på skoterutflykter när jag skulle vart hemma o sått eller skolat om plantor eller gör annat som han tycker är roligt
LUST är när han hjälper till att skotta en grop eller rabatt och inte gnäller över att jag tillbringar tid med mina sådder, viss lust är när han bara får se baken av mig när jag ligger på huk i rabatterna biggrin.gif


rotfl.gif bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon