kantarell
Hej!
Jag och min sambo tänker anlägga en lååång perennrabatt som avgränsning på tomten mot en väg. Idag finns bara en stenkant på ca 30cm och så börjar gräsmattan. Vi vill med denna rabatt skapa mer avskärmning och trivsel och har köpt ett antal fröpåsar för ändamålet. När det gäller tex praktriddarsporre och Mariaklocka (räknar med att den självsår sig och på så vis blir kvar även om enskilda plantor dör) står det att de blommar först andra året. Frågan är om jag kan driva upp småplantor av dessa inomhus nu, lura dem med hjälp av kyl+frys att de upplever en vinter och sedan tina upp dem och på så vis få dem att uppleva sin andra säsong redan i sommar. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av liknande försök?

Det finns förstås ingen här som tycker jag är för otålig? whistling.gif

Helen i Piteå Zon 5
Jodå, alla vi som håller på med frösådder är ett otåligt släkte biggrin.gif så vi har full förståelse....
Jag har då aldrig lyckats att få Mariaklocka att blomma första året, ej heller Riddarsporren, det bildas bara bladrosetten, men det är ju bara att pröva, du kanske lyckas....
Fenja
Sätt lite ettåringar i rabatten i år, rosenskära och sommarmalvor blir både buskiga och stora!
Mvh
Fenja
kantarell
Tack för snabba svar! Fenja, tack för tips på växter. Jag vet inte om sommarmalvor kommer i olika färger men bilderna jag fått upp efter en snbbsökning nu visade rosa blommor och det är väl i princip den färg vi försöker undvika. Men visst, jag kommer "fyll ut" med lite ettåringar i år och har bla en fröpåse med någon solrosblandning som förhoppningsvis även småfåglarna uppskattar kommande vinter. Helen, jag gissar att du då odlat dem på mer "traditionellt" vis? Är det någon annan som försökt ungefär enligt den metod jag beskrev? Jag inser förstås att denna rabatt kommer ha vissa luckor i sommar men i den utsträckning jag kan påskynda mognandet vill jag göra det. Tyvärr är det ännu tjäle i backen, annars skulle jag vara ute och gräva nu...
Alexander-VG-zon3
jag tror inte det är så bra att få upp små plantor och sen frysa in dom ena dagen , bättre låta naturen sköta det .
kerstin z5-6
Det fungerar inte överhuvudtaget .. däremot brukar de flesta av mina riddarsporrar sådda i mars blomma med enstaka blommor under sommar nr ett , likaså kungsljus och flera andra perenner sådda jan -mars-uppdragna inne under lysrör
Det enda som ger såpass tidig blom är just att så tidigt -Jag tror du hinner med en omgång Riddarsporrar om du sår dem nu !




Själv gillar jag inte ettåringar i rabatter , men några som ger mycket blommor för fröpengen och lär fylla ut bra är sommardahlia , aster, Clarkia och atlasblomma
Såhär såg mina riddare "New millennium Blue lace "ut sommar nr 1

Glöm inte bladverks växterna i din stora rabatt , de i silver tex sandmalört och lammöra är lätta att så själv
Blad är ju vackra hela säsongen -ett par rödbladiga alunrot piggar upp , eller svarta, orange -finns i massor av färger:)
Lycka till o välkommen !
Fenja
CITAT (kantarell @ 13-03-2007, 11:53) *
Tack för snabba svar! Fenja, tack för tips på växter. Jag vet inte om sommarmalvor kommer i olika färger men bilderna jag fått upp efter en snbbsökning nu visade rosa blommor och det är väl i princip den färg vi försöker undvika. Men visst, jag kommer "fyll ut" med lite ettåringar i år och har bla en fröpåse med någon solrosblandning som förhoppningsvis även småfåglarna uppskattar kommande vinter. Helen, jag gissar att du då odlat dem på mer "traditionellt" vis? Är det någon annan som försökt ungefär enligt den metod jag beskrev? Jag inser förstås att denna rabatt kommer ha vissa luckor i sommar men i den utsträckning jag kan påskynda mognandet vill jag göra det. Tyvärr är det ännu tjäle i backen, annars skulle jag vara ute och gräva nu...


Både rosenskäran och sommarmalvan finns i vitt!
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Jamenvisst, vad jag 'svammlar' nog hinner Riddarsporrarna blomma år 1 vid tidig sådd yes.gif vet inte vad jag tänkte på g.gif

Delphinium elatum New Millennium F1-hybrid 'Dusky Maidens' frösådd -06 blommade samma sommar
kantarell
Ok, det gör ju absolut inget om min konstgjorda-vinter-metod inte fungerar om man ändå kan få blommor år ett! yahoo.gif Stort tack thanks.gif för era mycket uppmuntrande ord! Nu blir det perennsådder idag! Har även varit på biblioteket och ska sätta mig ute i solen och läsa lite trädgårdsböcker nu cool.gif Det är ju VÅR! Visst ska det bli bladväxter också. Daggkåpa är en favorit som väl får stå lite på "insidan" av något högre och få lite skugga eftersom det är söderläge mot vägen. Lammöron ska jag definitivt försöka med också om de som du Kerstin säger, är lätta. Jag har försökt med dem en gång tidigare vid ett torp men där fick de sällan tillsyn och konkurrens av mycket och långt gräs så det var kanske inte så konstigt att de inte stormtrivdes. Jag återkommer säkert om den här rabatten, synd bara att jag inte lärt mig få in några bilder. Tack än en gång för bra svar.
kerstin z5-6
Även om du älskar daggkåpa -plantera få .. de blir fort ett för bra växande element i rabatten ..
sandmalört




Artemisia stelleriana rolleyes.gif
Kajsa i Arvika
Sandmalörten tycker jag också är jättevacker och väldigt lätt att så!!! blir stora fina plantor redan första året! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon