Full version: beskära fruktträd
Skånetös
Våren är helt underbar i Helsingborg nu, men jag fick lite panik när jag insåg det.

Jag har bott i mitt hus i 1 1/2 år och på tomten står där 2 äppleträd, 1 plommonträd, 1 päronträd.

Är det för sent att beskära dem nu?

Finns det ng bra sida där det står hur man gör med bilder?
gladepetter
Äpple och päron kan du beskära nu. Sten och kärnfrukt (plommon och körskbär) beskärs bäst på hösten efter skörden. Köp eller låna "Beskäringsboken" av Klaus Vollbrecht. En mycket bra bok med både bilder och text.
Cilla
Om du vill ha ökad tillväxt i äpple- och päronträd beskär du på vårvintern innan knoppsvällningen, men vill du gallra, lätta eller är tvungen att ta bort grövre grenar (>5cm) får du bättre resultat på sensommaren, juli till september.

Stenfrukt behöver inte beskäras så mycket som kärnfrukt för att ge bra frukt på starka grenar, och stenfrukt reagerar inte på beskärning på alls samma sätt heller. Det är ur trädets synpunkt bättre att göra beskärningarna i juli till september också på stenfrukt. Då kan trädet försvara sig bättre mot sårytorna än om man beskär sent på hösten och låter dem stå mer eller mindre oförsvarade ända till nästa lövsäsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon