Full version: Bowallia
Elisabeth P
Nu har jag sökt, men inte hittat mer än mitt egna tidigare inlägg. Sååå crazy.gif
Varför torkar bladen tro? help.gif
Den står svalt och under lysrör, men vissa blad torkar. sad.gif fast jorden är ständigt fuktig.
Är det normalt att så kan ske, eller gör jag något fel?
Kan den möjligen ha kommit för nära lysrören (fast den har inte varit i direkt kontakt med lyset)

Är lite rädd att fler blad torkar så att den inte orkar mer unsure.gif
greven
Jag var med om något liknande för några år sedan.

Tyvärr var det svamp som hade angripit noderna, alltså bladfästena. Svårbehandlat så jag gjorde mig av med min -cry-.gif
Elisabeth P
SVAMP????? Usch och fy!!! -cry-.gif
Kan det smitta till de andra växterna så slänger jag de genast?
Vad beror det på? - Hur kan man undvika att vissa växter får svamp?
greven
Det jag fick reda på, om min växt, var att denna svampen bara angrep just denna familj (eller t.om. släkt).

Det skulle bero på fukt, men jag hade den inne och hade bara duchat den vid några tillfällen. Fick svamp efter sissta gången jag duchade den. Min stog rellativt mörkt också så det kan va en bov i dramat. (Den växte ganska bra ändå.)

Jag skulle tro att det följde med ända från odlaren, eller att det kommit in någon stans på vägen till mig.
Elisabeth P
Men om det bara angriper denna växt, eller släkte så kanske man ändå kan göra att försök att behandla?
Hur behandlar man i så fall?
Vill ju inte på något vis försätta mina andra små i fara.
e_sedell
Det finns svampmedel, men så vitt jag vet inga bra för privatanvändare.

Det bästa är nog att plocka blad så fort de angrips, och sköta den så ömt man bara kan.
Christer i Falköping
Du kan ju alltid testa med något svampdödande medel till marmelad och saft! Atamon kan du ju hitta överallt, det är i alla fall värt ett försök.
Christer.
Elisabeth P
Atamon, det är väl ett konserveringsmedel? Tror t.o.m att jag har det hemma.
Blandar jag det med vatten och sprutar på i så fall?
Christer i Falköping
Om svamp angreppet sitter i rötterna borde det vara vettigare att vattna med det. Samma styrka som till saft skulle jag tror blir bra.
Christer.
Elisabeth P
Ska testas thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon