Sidor: 1, 2
malin72
jo jag har märkt att det är flera än jag som har lite svårt med den ljusa färgen på sidan unsure.gif
som jag skrev förrut så tror jag att för mig är det mycket därför jag inte orkar sitta och vara aktiv lika mycket längre.....det liksom flyter ihop med varandra allt g.gif
kan man göra något åt det tro???????????
känner att ögonen blir fort trött och det är för att jag spänner mig för att sära på allt..nu har ju jag dåliga ögon men dunno.gif

annars tycker jag jätte mycket om sidan och jag tycker att ni gör ett jätte jobb och är otroligt snabba att försöka att lösa allt snabbt tummenupp.gif

ps.....tycker att det är jätte kul att ni lägger in flera gubbar blush.gif
pejori
varför inte en svagt grön bakgrund?
Anma
Håller med! yes.gif
Rossi
Ja, jag är ju en av dem som har problem med detta - får migrän. Har PM:at Göran och föreslagit just en grön färg i odlingens tecken men jag har inte fått något svar. Ni som tycker samma kanske också skulle PM:a så att de ser att det är fler än en som reagerar.
faith
Jag tycker färgen kunde göras lite mörkare, men i stället för att pm:a så skriver jag här, jag tror det räcker. Kanske kan Malin länka till den här tråden via supportforumet för att säkerställa att Göran eller Ingemar läser den?
Ingemar
CITAT (faith @ 08-03-2007, 16:54) *
Jag tycker färgen kunde göras lite mörkare, men i stället för att pm:a så skriver jag här, jag tror det räcker. Kanske kan Malin länka till den här tråden via supportforumet för att säkerställa att Göran eller Ingemar läser den?


Vi läser, så mycket vi hinner yes.gif

När det gäller färgerna så undrar jag vilken typ av skärmar ni har? Jag har en platt och en "riktig" här och ser en tydlig skillnad, på den platta är allt MYCKET ljusare. Platta skärmar är förresten värdelösa på att visa färger och olika nyanser och omöjliga att använda om man arbetar med bilder tex. Dessutom ger den mig huvudvärk oavsett vad jag ser på den.

Faktum är att bakgrunden i inläggen är tonad vilket syns tydligt på den vanliga skärmen. Det samma gäller delningen mellan inläggen som är ljust grön, vilket knappt syns på den platta utan det ser nästan ut som samma nyans.

Men oavsett vilket så är ingenting när det gäller färger och sånt omöjligt att ändra och jag ska fixa med det så fort jag får tid. Jag har redan lovat att fixa till en valbar lösning med större skillnader mellan färgena, skalbart teckensnitt osv. thumbsup.gif
faith
CITAT (Ingemar @ 08-03-2007, 17:33) *
När det gäller färgerna så undrar jag vilken typ av skärmar ni har?

Jag har plattskärm, hade till nyligen en tjockskärm och nog var den mildare för ögonen. sad.gif
Pia L
Jag har också plattskärm och en plattfot till make som har ställt in så att jag kan ha stor text så att jag ser något, till vilket pris? Jo att jag inte kan se skillnaderna om jag eller någon annan väljer en stor text i ett inlägg crying.gif
Man kan inte få allt här i livet !
Anma
Jag har bärbar, så då är den ju platt. Gamla forumet var behagligt, men nya är lite skarp....
*Stintan*
Jag har en vanlig skärm och tycker nog att både bakgrundsfärgen i inläggen och färgen i delningen mellan inläggen är väldigt svag så för min del kunde färgen gott vara en aning mörkare.

malin72
tack så mycket Ingemar!!!!! tummenupp.gif jag har samma skärm som tidigare men har det jobbigare nu sad.gif

men jag tänkte nog att du skulle hitta tråden giggle.gif
ta allt det viktiga först ni men bra att ni vet nu bravo.gif
Alba
Jag hade tänkt skriva ett inlägg om skärmen men så tänkte jag - vi bara klagar och klagar.
Vi är gäster på Odla som bara påpekar och anmärker. Om dessa gäster var hemma hos mig slulle de aldrig få återkomma.
Ja ja jag vet - jag tillhör de som klagar - detta var bara en reflektion.
Fenja
Jag har nu jämfört med en bild jag har på hur gamla forumet såg ut och visst är det en liten skillnad... dem det är inte VITT här utan det är faktiskt färgat nu med! Det borde gå att justera med kontrastknappen om man störs av det tror jag.
Mvh
Fenja
vickeva
Jag har platt skärm och jag tycker att det är hur fint som helst, men självklart är det ju bra om det kan ändras så att alla kan se utan att få ont i ögonen. Menar ni att ni vill ändra bakgrunden till texten eller menar ni det ljusgröna fältet mellan inläggen?
Ingemar
CITAT (Alba @ 08-03-2007, 17:52) *
Jag hade tänkt skriva ett inlägg om skärmen men så tänkte jag - vi bara klagar och klagar.
Vi är gäster på Odla som bara påpekar och anmärker. Om dessa gäster var hemma hos mig slulle de aldrig få återkomma.
Ja ja jag vet - jag tillhör de som klagar - detta var bara en reflektion.



Det är inga problem, så länge ingen klagar på färgerna jag har på väggarna hemma så... crazy.gif
Alba
CITAT (Ingemar @ 08-03-2007, 18:09) *
Det är inga problem, så länge ingen klagar på färgerna jag har på väggarna hemma så... crazy.gif




laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Pjater
Lite mörkare skulle det kunde vara, kolla på min bärbara men kontrasten går ju att ändra men då blir det så mörkt på filmer, hehe.....
*Stintan*
CITAT (Fenja @ 08-03-2007, 18:01) *
Jag har nu jämfört med en bild jag har på hur gamla forumet såg ut och visst är det en liten skillnad... dem det är inte VITT här utan det är faktiskt färgat nu med! Det borde gå att justera med kontrastknappen om man störs av det tror jag.
Mvh
Fenja


Det är möjligt att det går men då måste man hålla på och ändra tillbaka när man pysslar med annat med datorn så det verkar väldigt opraktiskt.
Ciczi
CITAT (Ingemar @ 08-03-2007, 18:09) *
Det är inga problem, så länge ingen klagar på färgerna jag har på väggarna hemma så... crazy.gif


lovar att jag inte ska klaga på andras tapeter... jag har sett allt i form av förra seklets värsta "detta har vi på väggarna" (sambo och jag sköter ett hyreshus...)
Du skulle se hur det såg ut i en av lägenheterna mitt i renoveringens virrvarv... mitt i allt hade vi rörmokaren på besök och hans kommentar var ju fin...

"Vilken tur att jag inte är bakfull..." På väggarna i hallen var det skarpt rosa målad betong underst, ovanpå det en totalt bajsbrun helt enfärgad tapet och ovanpå det gröna svulstiga medaljontapeter... sick.gif

Rörgubben kom mitt i tapetrivningen...

KAn ju tillägga att nu är väggarna i den hallen nu har en diskret tapet i svagt terracottafärgade toner.

Ciczi
Rossi
Jag hade platt skärm med det gamla forumet och hade inga problem. Jag har samma platta skärm nu med det nya forumet och har det jättejobbigt med ljuset. Jag har inga problem med andra hemsidor som har lite mer färg så jag vore i alla fall väldigt tacksam för lite dämpade färger så att jag kan läsa/skriva på Odla mer än bara 5 minuter åt gången.
Netha
CITAT (Rossi @ 08-03-2007, 21:00) *
Jag hade platt skärm med det gamla forumet och hade inga problem. Jag har samma platta skärm nu med det nya forumet och har det jättejobbigt med ljuset. Jag har inga problem med andra hemsidor som har lite mer färg så jag vore i alla fall väldigt tacksam för lite dämpade färger så att jag kan läsa/skriva på Odla mer än bara 5 minuter åt gången.



Precis så är det för mig också. sad.gif
Trots att jag sedan tidigare har dämpat ljus och kontrast så är detta nya så otroligt jobbigt för ögonen.
Inte någon annanstans på nätet har jag detta problem... det verkar som alla andra har mera färg.
Innan förändringen hade jag inga problem.

Jag har platt skärm och inga problem med bilder och jag ser också att detta forum inte har helvit bakgrund, utan svagt grönfärgad.
Magdis
Jag har plattskärm men hade inte heller nåt problem med det gamla forumet. Har aldrig haft några bekymmer med ögonen alls när jag suttit vid datorn tidigare men nu känns det som att ljuset riktigt sticker i ögonen.
malin72
ja jag hoppas att ni inte tog det som klag för det var inte menat så, confused.gif
däremot så har jag läst att flera sökt sig till AoTs forum istället och det tycker jag är tråkigt så anledningen till att jag tog upp ang färgen var att om flera upplevde det som jag så är det ju inte bra unsure.gif
utan att jag vill att det ska gå så bra som det kan för odla, för jag tycker verkligen om att komma in här......
så det var itne meningen att det skulle tas som klagomål, utan ett sett att försöka få det så bra som möjligt dunno.gif
så jag hoppas att ni inte ser mig som en klagomåls tant nu shy.gif
Ingemar
Bakgrundsfärgen inne i trådarna är nu ändrad till en mörkare nyans och det finns en tydligare avgränsare mellan inläggen. Hoppas det ser bättre ut nu.
Rossi
Malin! Jag tror inte att någon har tagit det som klagomål. Det är väl bara bra att vi framför våra åsikter så att forumet blir så bra som möjligt för de flesta.

CITAT (Ingemar @ 09-03-2007, 08:30) *
Bakgrundsfärgen inne i trådarna är nu ändrad till en mörkare nyans och det finns en tydligare avgränsare mellan inläggen. Hoppas det ser bättre ut nu.



Hm, jag märker faktiskt ingen skillnad. Det är otroligt mycket vitt och ljus. Sorry .....
Berith
whist.gif
Ingemar
CITAT (Rossi @ 09-03-2007, 08:31) *
Malin! Jag tror inte att någon har tagit det som klagomål. Det är väl bara bra att vi framför våra åsikter så att forumet blir så bra som möjligt för de flesta.




Hm, jag märker faktiskt ingen skillnad. Det är otroligt mycket vitt och ljus. Sorry .....


Beklagar så går det om man är för snabb, alla kan inte se att bakgrunden är ändrad än, men avskiljningen bör du se att den syns mer? Jag jobbar på bakgrunden nu.
Gillan
CITAT (Rossi @ 09-03-2007, 08:31) *
Malin! Jag tror inte att någon har tagit det som klagomål. Det är väl bara bra att vi framför våra åsikter så att forumet blir så bra som möjligt för de flesta.




Hm, jag märker faktiskt ingen skillnad. Det är otroligt mycket vitt och ljus. Sorry .....



Hmm, jag vill inte!! Men nu får jag nog sälla mig till de gnällandes skara jag också cool.gif , även jag har kännt av förändringen sen portarna öppnades igen ( eller rättare sagt mina ögon). Men jag har tänkt som så att ni har nog som det är ändå och försökte med tålamodsmetoden så länge, men nu är det ju nästan bara vitt och svagt grått som avgränsning..........så nu blev det nästan värre!! w00t.gif .................f'låt blushing.gif

Förlåt, Vi skrev samtidigt Ingemar laugh.gif

då tar jag till tålamodsprincipen igen då shy.gif
Ingemar
Nu är bakgrunden ändrad rolleyes.gif

Den som inte ser det kan jämföra med den vita kanten till höger --------------------------------->

[attachment=330:tidigare_nu.gif]
Gillan
Visst blev det skillnad, men.....usch och fy för alla men..........det flyter fortfarande ihop lite väl mycket. Går det inte att göra avgränsningarna lite tydligare, eller mer markerade menar jag nog. Ähhh, jag har svårt att förklara vad jag menar sweatingbullets.gif ............jag är inte avundsjuk på er giggle.gif
Ingemar
CITAT (Gillan @ 09-03-2007, 09:34) *
Visst blev det skillnad, men.....usch och fy för alla men..........det flyter fortfarande ihop lite väl mycket. Går det inte att göra avgränsningarna lite tydligare, eller mer markerade menar jag nog. Ähhh, jag har svårt att förklara vad jag menar sweatingbullets.gif ............jag är inte avundsjuk på er giggle.gif


Problemet är att på en vanlig "riktig" skärm är det nu grå bakgrund med mellangrå avgränsare, det är nästan väl bra med färg.

Tittar man på ett inlägg där någon tex lagt in en bild med vit bakgrund, i inlägget, som signaturbild osv. så ser det inte riktigt klokt ut. Det ser man ju även på en platt skärm även om det inte syns lika tydligt.

Faktum är också att bakgrunden nu är mörkare än den var i det gamla forumet, dock i en annan nyans. Lägger in en bild på hur det såg ut förr och en bild på den färgen men i samma nyans som den nya och på den kan man se att det var exakt samma nyans som det var här innan jag ändrade det laugh.gif

Gamla forumet
[attachment=332:då.gif]

Gamla forumet men grått som nu
[attachment=333:dågrå.gif]
Berith
Och här kommer jag.... crazy.gif

Men varför kan man inte ha den gröna färgen överallt? Istället för grön ibland och grå ibland... g.gif
Ingemar
För att jag vill dämpa ner det gröna lite wub.gif

I det gamla forumet var ALLT så grönt och jag tyckte det blev för mycket. Jag vill ha det mer dämpat så innehållet får tala för sig själv, lägger man in bilder tex. så blir det alltid bättre om allt runt omkring är lite diskretare.

Jag fick från många håll tidigare också höra att det finns faktiskt andra färger än grönt. Så det tänkte jag undvika nu yahoo.gif
Rossi
Jag är hemskt ledsen men om man är ljuskänslig så räcker inte den här lilla förändringen till. Har man inga problem med ljuskänslighet så är det säkert helt OK men det känns inte så bra för mig att sitta och må dåligt så i så fall får det bli att jag avstår från Odla - i alla fall från några längre sessioner - och det tycker jag är synd.
Berith
CITAT (Ingemar @ 09-03-2007, 10:13) *
För att jag vill dämpa ner det gröna lite wub.gif

I det gamla forumet var ALLT så grönt och jag tyckte det blev för mycket. Jag vill ha det mer dämpat så innehållet får tala för sig själv, lägger man in bilder tex. så blir det alltid bättre om allt runt omkring är lite diskretare.

Jag fick från många håll tidigare också höra att det finns faktiskt andra färger än grönt. Så det tänkte jag undvika nu yahoo.gif

Aha... och jag trodde att det var den nya färgen "alla" protesterade mot och längtade tillbaka till den gröna. crying.gif
Gillan
CITAT (Berith @ 09-03-2007, 10:17) *
Aha... och jag trodde att det var den nya färgen "alla" protesterade mot och längtade tillbaka till den gröna. crying.gif



Hmm, jag har inga som helst problem med vilken färg som används. Tror det har mer att göra med att det flyter ihop. Men snart vet jag inte själv vad jag menar confused.gif . Det känns som om man inte ska börja fundera för mycket crazy.gif , man blir bara ännu mer confuced fear.gif

Hoppas det löser sig till allas bästa yes.gif
Betty
Jag tycker att det blev riktigt bra nu, tydligare avgränsningar och en behaglig färg! yes.gif
Berith
CITAT (Betty @ 09-03-2007, 10:28) *
Jag tycker att det blev riktigt bra nu, tydligare avgränsningar och en behaglig färg! yes.gif

Ja nu ser till och med jag att det är mörkare grått. kompiskram.gif
Pia L
För att vara riktigt petig så är det ju inte grått i rutan vi läser giggle.gif Det är snarare en isblå nyans, den ljusgråa är på högersidan och det vita som en ram runt omkring.
Och mellanrummet mellan inläggen blev också mera tydlig nu, ett mycket bra jobb wub.gif
Berith
Ja du har säkert rätt. giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 09-03-2007, 10:27) *
Hmm, jag har inga som helst problem med vilken färg som används. Tror det har mer att göra med att det flyter ihop. Men snart vet jag inte själv vad jag menar confused.gif . Det känns som om man inte ska börja fundera för mycket crazy.gif , man blir bara ännu mer confuced fear.gif

Hoppas det löser sig till allas bästa yes.gif


Håller med innocent.gif
Gillan
CITAT (Stintan43 @ 09-03-2007, 10:47) *
Håller med innocent.gif



Fast nu loggade jag ut helt och hållet och gick in igen. Och nu ser jag också skillnaden.Bra tummenupp.gif bravo.gif
anna_rispan
okej...hahahahahaha.....jag hade suttit o läst här ett tag i olika trådar o så. sen klickar jag in i den här tråden.
och helt plötsligt så ser jag att allt är grått!!! o sen läser jag att nu har vi ändrat färgen!

nyanserna var tydligen så nära att jag inget märkte först.

dessutom hade jag testat i går innan jag stände av datorn att ändra kontrasterna på skärmen lite så jag var tvungen att dra av den inställningen o ta en till kik.

nu är det min tur att göra så här... duh.gif tänk att jag inte såg det på en gång!
pusillus
Jag som trodde något var akut fel på mina ögon, har haft stora problem sista veckan med huvudvärk och svidande ögon.
Lite väl många timmar bakom skärmen med Odla giggle.gif
Skönt att det inte bara var jag, men nu är allt mycket bättre!
TACK bravo.gif [/size][size="4"]
Berith
CITAT (Gillan @ 09-03-2007, 10:50) *
Fast nu loggade jag ut helt och hållet och gick in igen. Och nu ser jag också skillnaden.Bra tummenupp.gif bravo.gif

Det är ju det jag säger, du är helmysig Gillan! kompiskram.gif laugh.gif
Ingemar
CITAT (Pia L @ 09-03-2007, 10:37) *
För att vara riktigt petig så är det ju inte grått i rutan vi läser giggle.gif Det är snarare en isblå nyans, den ljusgråa är på högersidan och det vita som en ram runt omkring.
Och mellanrummet mellan inläggen blev också mera tydlig nu, ett mycket bra jobb wub.gif



Hmmm... i rutan vi läser är det faktiskt en ljusröd nyans även om det inte syns, på högersidan utanför det vita är det brunt laugh.gif

Där ser man vad olika skärmar kan göra.
Rossi
Och jag blir fortfarande helt snöblind. Alldeles för skarpt för mina ögon.
Berith
CITAT (Berith @ 09-03-2007, 11:01) *
Det är ju det jag säger, du är helmysig Gillan! kompiskram.gif laugh.gif


Och Ingemar är precis lika mysig som Gillan! yahoo.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Ingemar @ 09-03-2007, 11:16) *
Hmmm... i rutan vi läser är det faktiskt en ljusröd nyans även om det inte syns, på högersidan utanför det vita är det brunt laugh.gif

Där ser man vad olika skärmar kan göra.

har en vanlig skärm och här är det grått också whist.gif
Gillan
CITAT (Berith @ 09-03-2007, 11:22) *
Och Ingemar är precis lika mysig som Gillan! yahoo.gif laugh.gif



laugh.gif laugh.gif Du är ju bara för skön du kram1.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon