Full version: Problem medmin mobil
vickeva
Hej
Jag var helt såld på Sony Ericsson Z610i innan den kom och bokade en blå och fick den första dagen. Sedan dess har det faktiskt bara varit problem med telefonen.
[attachment=273:spacer.gif]
Ända sedan början har den haft egenheten att den låser sig helt, helt plötsligt. Man kan inte göra något, och sedan kommer texten "som inaktivt" och sedan blir den svart. efter en liten stund tänds den igen och så söker den nät. Detta kan hända allt mellan 4-5 och 40 ggr per dag.

Jag har varit nere på phonehouse med den flera gånger och jag har just nu den inlämnad på Ericsson för tredje gången. På phonehouse säger de att detta inte är ett helt ovanligt problem om man har telia.

Är det någon här som känner igen sig? Kan man överhuvudtaget ha Z610i med telia?
Pia L
Det är lika illa om man har halebop, en kompis till mig har inte haft annat än problem med sin, men nu sist så blev hon ordentligt förbannad.
Efter att mobilen hade varit på lagning en massa gånger så dog den plötsligt, och när hon hade fått igång den så hade den tömt sig på allt som var lagrat, koder, musik för en massa pengar och bilder av kompisens numera avlidna katt som bara fanns i mobilen.
Själv håller jag mig troget till Nokia och har aldrig behövt lämna in den på lagning eller reparation
emas
Hej

Inte erfarenhet av just den mobilen, men jobbade ett tag i ett sammanhang där jag stötte på mycket nya mobiler. De allra nyaste av en modell har oftast vissa problem som rättas till efter hand. Mobilerna har, som datorer, kod som ska finnas för att de ska fungera. Koden kan uppdateras. Mobilen lämnas in och så fixar de uppdateringen. Hoppas det är lösningen för dig.

Mobilmodellen styr inte vilken operatör (Telia/Halebop/Comviq/3/Telenor/etc) du kan ha. Däremot kan en viss mobil vara låst till en viss operatör - kallas operatörslåst. Kan låsas upp för viss peng. Men att det skulle vara beroende av vilken operatör du har verkar konstigt tycker jag. Telia och Halebop har samma system i grunden - så visst skulle det kunna stärka teorin, om problemet finns med båda. Mer sannolikt verkar det dock att mobiler som köpts från Telia och Halebop kommer från viss leverans och har därmed samma kodversion.

Vet inte om det här var svar på din fråga ... kanske jag mest krånglade till det ... Hoppas i alla fall att det löser sig. Annars hoppas jag du får byta den.

Emma
vickeva
CITAT (emas @ 06-03-2007, 22:51) *
Hej

Inte erfarenhet av just den mobilen, men jobbade ett tag i ett sammanhang där jag stötte på mycket nya mobiler. De allra nyaste av en modell har oftast vissa problem som rättas till efter hand. Mobilerna har, som datorer, kod som ska finnas för att de ska fungera. Koden kan uppdateras. Mobilen lämnas in och så fixar de uppdateringen. Hoppas det är lösningen för dig.

Emma

Tack för era svar!
Emma, de har försökt att uppdatera den hur många gånger som helst, jag har den absolut senaste programvaran för den telefonen, de har instellerat om alltihop flera gånger... men visst, jag hoppas fortfarande att de ska uppdatera ännu mer och ännu bättre... Håller tummarn aför att du har rätt..
Helen i Skåne
Jag har en sådan och har aldrig haft problem med den! Var envis så att de fixar den till dig, det ska de göra! crazy.gif
anna_rispan
det låter som den telefon min syster hade. den bröt dessutom samtal!

efter x antal inlämningar så gav de upp. de skulle hjälpa henne o byta.

nu har hon en annan modell. den har fungerat hittills. det är också en ericsson. så det känns fult att skylla alla ericsson mobiler för fel på en....

tillägg: har de haft den så många gånger redan. kräv att få byta. enligt mina erfarenhetr av mobiler så lyckas de alridg laga en trasig mobil. det poppar upp igen. byt!!!
grycken
vickeva!

Har du rätt kort i mobilen? Jag köpte en ny mobil SE K610i för ett tag sen, fast jag har Comviqabonnemang. Det var en massa krångel med den. Batteriet tog bl.a. slut efter bara någon dag. Vid kontakt med Comviq fick jag veta att jag skulle ha ett 3G-kort och inte ett GSM som jag hade tidigare. När jag fick 3G-kortet blev allt OK. Men det har de kanske redan försökt?
vickeva
Hej igen
Jag har bytt sim-kort två gånger, jag har fösökt med och utan 3G, jag hr haft den inlämnad till höger och vänster. Jag tror inte att de kan fixa min telefon, jag kommer att kräva en ny, förmodligen.
Frågan är om det är lönt att ta en likadan, eller om fler haft detta problem (de säger ju det på phonehouse, att de har haft många som kommit in med den). Jag är så trött på att köra till Ericsson (som väl är bor jag nära Lund, så jag kan lämna in den direkt, tips till alla som bor i närheten, det går såååå mycket snabbare). De är väldigt vänliga och tillmötesgående där.
vickeva
CITAT (Helen i Skåne @ 07-03-2007, 09:47) *
Jag har en sådan och har aldrig haft problem med den! Var envis så att de fixar den till dig, det ska de göra! crazy.gif

Har du telia?
Helen i Skåne
Japp jag har Telia!
emas
Ni verkar ändå vara inne på telia-spåret smile.gif

Ett sätt att testa det är ju i så fall att byta till ett annat abonnemang. Om mobilen är operatörslåst, så behöver den dock först låsas upp. Det kanske de är villiga att göra i butiken om det skulle visa sig kunna bidra till felsökningen? Men, om den inte är operatörslåst räcker det ju att byta simkort, eller kanske ännu bättre mobil, med en vän en stund.

håller dock fortfarande tummarna för att den kommer tillbaka med uppgradering som har löst problemet smile.gif

emmaigen

Ursäkta, nu fattar jag. En mobil med telia som har fungerat bra. Missförstånd från min sida ...

emma

Hm ... mitt svar till mitt eget svar hamnade i samma svar som det gamla. Kanske är det så det ska fungera. Nåja - om ni undrar hur virrig jag är så är har jag alltså svarat på mitt eget efter jag skickade det - inte skrivit två svar i samma svar. Nu kanske det till och med blir 3 st i samma - spännande smile.gif

emma för tredje gången
vickeva
Japp, tre i samma blev det! giggle.gif
Jag ska göra det om den fortsätter bråka, byta simkort med någon, den är inte låste. Men jag vil ju ha telia,jag vill inte byta operatör, så är det felet vet jag inte vad jag ska göra..
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (vickeva @ 07-03-2007, 21:03) *
Japp, tre i samma blev det! giggle.gif
Jag ska göra det om den fortsätter bråka, byta simkort med någon, den är inte låste. Men jag vil ju ha telia,jag vill inte byta operatör, så är det felet vet jag inte vad jag ska göra..


Och jag väntar med spänning på upplösningen eftersom jag också är svag för samma telefon och även vill byta till telia

Elisabeth
vickeva
jag lovar att berätta hur det går
Ciczi
sambon har samma telefon med telia och den fungerar som en klocka... g.gif

ciczi

själv har jag en K610 som är inne på lagning för att högtalaren på utsidan slutade att fungera... efter två månader... sad.gif saknar min röda fina telefon...
vickeva
Ja, visst saknar man telefonen, även om man får låna en annan.

Nu har jag varit och hämtat min, snacka om att de är snabba i alla fall. Men tyvärr, nästan direkt när vi kom hem gjorde den det igen - slocknade. Jag går omkring med den i fickan nu, och den har ett litet ljud för sig precis när den lägger av, så jag märker det även om jag inte använder den just då.

Så det får bli en tur till Ericsson på måndag också, vad irriterad jag blir... Jag kanske ska ha en helt annan telefon, såg den nya W880i när jag var däruppe idag, gud vad häftig den var....

Ciczi
Sambo jobbar på Sony Ericsson... smile.gif

Ciczi
vickeva
CITAT (ciczi @ 08-03-2007, 19:23) *
Sambo jobbar på Sony Ericsson... smile.gif

Ciczi

Men inte på inlämningen, väl?
Ciczi
nej inte på inlämningen

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon