Full version: Clementiner
Göteborgstjej
Hur sår man clementiner? är det bara att stoppa ner kärnorna i en kruka?
Dum fråga kanske men...
Betty
CITAT (Göteborgstjej @ 10-06-2003, 12:06)
Hur sår man clementiner? är det bara att stoppa ner kärnorna i en kruka?

Ja, så enkelt är det! Har provat att låta kärnor torka några dar före planteringen, samma resultat - så det spelar nog inte så stor roll hur man gör. smile.gif
Jag brukar peta ner kärnorna i närmaste blomkruka!
mynta
Så gör jag med! Då får clemetentinkärnan skötsel & pyssel på köpet, när man ändå vattnar t ex fikusen! När sedan den lilla citrusraringen kikar upp & behagat växa till hanterbar storlek, så sätter man den i egen kruka.

Det tog ett tag innan jag kom på att citrusar vill hga vintersömn, för att må & utvecklas optimalt. Men till sist, så...

...trellade poletten ned. Behandlar dem som mina pellisar nu & det gillar de! smile.gif
Trädgårdsmannen
...kan man hoppas på blomning och frukt med rätt vintervila - eller är det "fel" sorts Clementin man får som inte blir rätt storlek i hemmamiljö?
Tyr
Frösådda citrusar blommar inte förrens efter 10-15 år. Dessutom blir avkomman sällan lik originalet eftersom många sorter är förädlade.
JOLE
Om man sår citruskärnor blir avkomman ofta identisk med trädet som frukten kom från. Många citrusarter har nämligen apogamistiskt bildade frögroddar 8vegetativt bildade. Vissa sorter bildar endast apogamistiska groddplantor medan vissa citrusarter aldig ger annat än frön som har arvsanlag från båda föräldrarna. Det är sant att det tar lång tid att få denfrösådda citrusen att blomma men det kan gå på några år om man har tur. Men man får vara beredd på att det kan ta mer än tio år.
Göteborgstjej
Ah, tack för alla svar biggrin.gif .. jag är mest intresserad av att få den att växa inte att odla frukt av den..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon