Kat
Vem vill du ska vinna då?
Sailor Pluto
Har inte hört alla låtar, men den som jag gillar bäst är nog Sarah Dawn Finer. Vem vet, det kanske funkar med en ballad i Finland? En del länder älskar ju sånt och ringer och röstar som galningar smile.gif .
Anma
Röstade på The Ark, den är närmast min smak i musik, även om Andreas låt också är bra, lite för tråkig bara.... Balladerna är fina men inte så fina att någon av dem ska vinna... flirting.gif
Sailor Pluto
CITAT (Anma @ 05-03-2007, 18:36) *
Röstade på The Ark, den är närmast min smak i musik, även om Andreas låt också är bra, lite för tråkig bara.... Balladerna är fina men inte så fina att någon av dem ska vinna... flirting.gif

Kom på en sak nu när du skriver så: ballader är ju egentligen inte schlager. Det allra bästa vore väl om en riktig, äkta schlagerlåt vann. Även fast jag inte älskar Anna Books låt så är måste jag erkänna att den är schlager personifierad (nästan). Undrar hur många gånger man kan trycka in ordet schlager i ett inlägg g.gif ?!
Gita
CITAT (Sailor Pluto @ 05-03-2007, 18:48) *
Kom på en sak nu när du skriver så: ballader är ju egentligen inte schlager. Det allra bästa vore väl om en riktig, äkta schlagerlåt vann. Även fast jag inte älskar Anna Books låt så är måste jag erkänna att den är schlager personifierad (nästan). Undrar hur många gånger man kan trycka in ordet schlager i ett inlägg g.gif ?!

Nu heter det ju inte schlager- utan melodifestival. Ingen av mina favoriter kan väl klassas som schlager. Outstanding är i mina öron The Ark och nästan lika bra Andreas Johnsson.
Gita
Tezzla
Vilken låt som helst får vinna, bara inte The Ark gör det thumbdown.gif no.gif duh.gif

(och sen bara måste jag lägga in den här smileyn också för den är så fruktansvärt söt yahoo.gif )
Piccante
Andreas Johnsson var ju helt överlägset bäst förra året, men då drabbades svenska folket av tillfällig sinnesförvirring och röstade fram det mest vulgära de kunde finna. I år tycker jag nog att Andreas blev slagen av sin yngre kollega som han delar låtskrivare med (Peter Kvint skrev Sebastians bidrag med). Andreas lät lite för mycket som något man har hört förr.

Störst chans att vinna i Helsingfors har nog dock The Ark. Europa har inte sett bidragen flera gånger innan utan ska man vinna krävs ett nummer som gör intryck och inte går obemärkt förbi.
Sailor Pluto
Ordet schlager används fortfarande av de som sysslar med melodifestivalen, alltså borde man kunna använda det även fast tävlingen officiellt heter Melodifestivalen. Huvudsaken är väl att låtarna är medryckande och sätter sig direkt.
Gita
CITAT (Sailor Pluto @ 05-03-2007, 19:20) *
Ordet schlager används fortfarande av de som sysslar med melodifestivalen, alltså borde man kunna använda det även fast tävlingen officiellt heter Melodifestivalen. Huvudsaken är väl att låtarna är medryckande och sätter sig direkt.

visst, Du har alldeles rätt. Det spelar ingen roll vad man kallar det. Det är bara så att schlager för mig är något riktigt trist, typ Kicki danielsson.
Gita
Pirum
Känns som att jag redan svarat på det här, men det var väl på nåt annat forum...smile.gif...jag hoppas på Marie Lindberg. Cara Mia är rätt ok också, men, jag tål inte spektaklet som sjunger, känns väldigt överdrivet. Men han sjunger rätt bra.

Vad gäller 'schlager' så innefattar det begreppet, för mig, mer än snabba låtar i stil med "Tusen och en natt", jag lägger även in långsamma låtar som exempelvis Apres toi eller l'Amour est bleu med Vicky Leandros, då det är typiska "schlagerfestivallåtar". Men i årets final kanske det egentligen bara är Sanna Nielsens bidrag som kan räknas som schlager. Men hur som helst, begreppet är irrelevant. smile.gif

Min favorit från årets delfinaler är nog trots allt Verona. De första sekunderna av låten tänkte jag bara att "den där blonderade tjejen...nä...vilken kalkon...", men sen fastnade jag helt för låten, snygg musik. Och vilken dans! Sången är också bra. Lite japan-italien-tyskland-kitsch ungefär.

http://youtube.com/watch?v=Q-p_yDb_8eo
Tezzla
CITAT (Pirum @ 05-03-2007, 19:46) *
Min favorit från årets delfinaler är nog trots allt Verona. De första sekunderna av låten tänkte jag bara att "den där blonderade tjejen...nä...vilken kalkon...", men sen fastnade jag helt för låten, snygg musik. Och vilken dans! Sången är också bra. Lite japan-italien-tyskland-kitsch ungefär.

http://youtube.com/watch?v=Q-p_yDb_8eo


Men nu skojar du, eller? g.gif Dans? Vilken dans? Hon står ju bara och gungar och vickar på höfterna. Det fattas bara en påle så kan man ta henne för en strippa. Men låten gillar jag dock! Den är riktigt skön.
Pirum
Neh, jag är väldigt seriös, jag menar att dansen ÄR bra, jag tycker om att den är relativt lågmäld och hon inte hoppar omkring och flaxar med armar och ben som alla andra. Jag såg en japansk film häromdagen...vad den nu hette...den hade ett par år på nacken, där körde de liknande musik.

Tillägg : men mitt allra första intryck var att dans och allt var en kalkon alltså, men jag insåg snart att jag hade fel smile.gif
Sailor Pluto
CITAT (Gita @ 05-03-2007, 19:39) *
visst, Du har alldeles rätt. Det spelar ingen roll vad man kallar det. Det är bara så att schlager för mig är något riktigt trist, typ Kicki danielsson.
Gita

Förstår vad du menar yes.gif !

Hoppas att vi tar hem riktigt mycket poäng i eurovision song contest, vem vi än skickar tummenupp.gif .
Netha
Andreas låt är ... så gott som rakt av... kopia av en gamma jazzlåt... inspelad redan 1936 av LW Stone and hes band...
nu minns jag inte titeln, men nåt med Glory love var det.
Lyssnade på bägge i förmiddags i P4, och det är inget snack om saken.

Hoppas Sonja Aldén... För att du finns... vinner. smile.gif
Tezzla
CITAT (Netha @ 05-03-2007, 21:21) *
Andreas låt är ... så gott som rakt av... kopia av en gamma jazzlåt... inspelad redan 1936 av LW Stone and hes band...
nu minns jag inte titeln, men nåt med Glory love var det.
Lyssnade på bägge i förmiddags i P4, och det är inget snack om saken.

Hoppas Sonja Aldén... För att du finns... vinner. smile.gif


Visst är Andreas låt ett plagiat så det skriker om det. Låten han snott är The glory of love.
Eva i Skåne
Sarah Dawn Finer!!! bravo.gif Vilken röst hon har!
Som två har jag lärarinnan.



En som jag absolut inte vill se som vinnare är The Ark no.gif
Tezzla
CITAT (Eva i Skåne @ 05-03-2007, 22:16) *
En som jag absolut inte vill se som vinnare är The Ark no.gif


Äntligen någon som tycker som jag yahoo.gif bravo.gif thanks.gif
Kat
Jag hoppas verkligen att det INTE blir en "vanlig shlager" som vinner i år.
Ute i Europa tycker de att vi är vråltråkiga som skickar iväg sådana låtar hela tiden.
Netha
CITAT (Tezzla @ 05-03-2007, 22:41) *
Äntligen någon som tycker som jag yahoo.gif bravo.gif thanks.gif

Jag tycker också lika....
INTE The Ark! thumbdown.gif
Pirum
Fast det där med att Sverige skickar "ABBA-kopior" varje år, som det så ofta hävdas, det tycker jag inte stämmer. Men visst har vi sänt många "schlagers", men en del har varit rätt bra, Tusen och en natt var ju väldigt skickligt gjord. "Lyssna till ditt hjärta" likaså, om än mer uppenbarligen i närheten av att vara ett plagiat av nån holländsk låt om att livet är ett kortspel. Fast nu kommer jag inte ihåg exakt vad den hette. Strunt samma.

Vilken sorts låtar ska vi skicka för att inte vara tråkiga? Jag tycker exv att sådana mer "moderna" företeelser som The Ark och Sebastian har bidragit med två riktiga dussinlåtar, tråkiga som fruset smör.
Tezzla
CITAT (Kat @ 05-03-2007, 22:44) *
Jag hoppas verkligen att det INTE blir en "vanlig shlager" som vinner i år.
Ute i Europa tycker de att vi är vråltråkiga som skickar iväg sådana låtar hela tiden.


Tja, fast det funkar ju flirting.gif Vi kommer alltid högt upp med våra "svenska schlagers". Jag tycker schlager representerar Sverige bra. Andra länder har sin speciella musikstil och vi har vår.
Kat
Vad som helst, bara det är "modernare" än shlager, tycker jag.

Jag håller inte med om att alla länder har sin stil. Inte längre.
Baltstaterna har moderniserat musiken och där borde vi hänga på, inte vara bakåtsträvare.
Kat
Ingen verkar gilla Anna Book...
Tezzla
CITAT (Kat @ 07-03-2007, 17:04) *
Ingen verkar gilla Anna Book...



Stackars Anna då trostar.gif Och det är lite halvsynd om Tommy också... crazy.gif
Pirum
Felet med Anna Books låt är ju inte Anna Book, utan låten. Låten är ju trist och stereotyp och, tja, en ren standardlåt. Låt fyra på B-sidan av en LP liksom.
Det är ett problem som kända artister har, som Uggla eller Nanne, de har redan tidigare stora hits som folk jämför med. Om de då kommer med dussinlåtar till melodifestivalen, ja, då tänker ju folk "det...där var ju inte lika bra som jag förväntade mig"
aanderss
Läste att Anna Book är sjuk. vad händer om hon inte kan sjunga på lördag?
KarinWikman
Jag ÖNSKAR att Andreas Johnsson vinner (jag bara älskar den killen wub.gif ) men jag TROR att The Ark vinner.
Gillan
oj,oj,oj! Det blir svårt det här confused.gif , Hur ska man kunna rösta på en favorit när det finns fler än en.................. blushing.gif
Netha
Jag ringer aldrig och röstar men jag hoppas att Andreas eller sonja vinner.

Bara inte the ark mad.gif
Netha
Nääää!!!!!!!!!!!!! Sverige kommer att hamna på den nedre halvan i finalen. sad.gif
Lady Hamilton
Håller med dig Netha crying.gif
Magdis
Lilleman såg förtjust ut när de sjöng vinnarlåten iallafall. Han satt i babysittern och sprattlade med armar och ben helt hysteriskt. biggrin.gif
cic
Bra tycker jag! tummenupp.gif
Gillan
Hmmm, nja, hade ju hellre sett Andreas som vinnare............men man får inte ofta som man vill!
faith
Vem vann?
Gillan
The Ark!
Boxer
*ryser* fear.gif

Nu fattar jag INGENTING! Ska vi skicka en skata till Finland?...

...med glittret runt halsen som han har tjuvat ifrån åttiotalet!

Yeck! duh.gif
Lady Hamilton
Jaa du Boxer kompiskram.gif Han och DU skall dit..........för de sa de i finalen att en viss Boxer skulle åka med och Peppa honom på plats giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rätt låt vann och med tanke på de finallåtar jag hört (spaniens, norges och finlands bidrag Thomas G.son har skrivit 2 av dessa bidrag och ingen av dem tycker jag lät så värst mycket bättre än låten han skrev till Anna Book) lär vi nog komma på bra plats.
Christer i Falköping
Jag höll på Sebastian i år, men är ganska nöjd ändå. Tror nog att The Ark kommer att klara sig bra. Fast nu såg jag dem inte på Tv, för det har jag lagt ned, numera är det radio som gäller och då lät The Ark riktigt bra.
Christer.
Bee
Hoppsan! I extasens hetta (som varat sen Göteborgs-omgången där dom vann första gången) startade jag en ny tråd om detta. Ursäkta. Men jag tycker fortfarande att The Ark är BÄST!!

Min 2:a favvis nådde inte ända fram - Sarah Dawn Finer. Hennes låt - I remember- är en klar "tändare"-låt! Hon låter väldigt mycket som Katrina i Katrina and the Waves om nån kommer ihåg henne...
Gita
Yes, yes, yes, Ola Salo är ju helläcker, fantasisk sångare och scenartist, dessutom är ju The Ark välkända ute i Europa. Dom har potential att bli lika stora som Abba. Andreas Johnsson och Sara Dawn Finer var nästan lika bra. Även Marie Lindbergs låt höll hög klass.
Tycker att det var ovanligt hög klass rakt igenom, ingen var riktigt dålig, Sonja Aldén var ju förstås ganska trist.
Gita
Boxer
CITAT (Lady Hamilton @ 10-03-2007, 22:18) *
Jaa du Boxer kompiskram.gif Han och DU skall dit..........för de sa de i finalen att en viss Boxer skulle åka med och Peppa honom på plats giggle.gif



laugh.gif crazy.gif tjoflöjt!
ÅsaF
Gillade Marie Lindbergs låt. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon