Full version: Tomatsticklingar
ingrid fuxwall
Har sått frön från egenhändigt odlade Tomater som jag förvarat över vintern - de fick bara torka några timmar men har grott över förväntan.

Förra året hade jag en salig blandning av odlatomater och ampeltomater som samsades om utrymmet och även om jag vet från vilka tomater fröna kommer kan jag vara säker på att det blir samma som "modern"?

ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har sått frön så är det inga sticklingar du har då är det fröplantor. (sticklingar är alltid identiska modern för en stickling är när man bryter loss ett skott från mamman och rotar det)

Ofta korsar sig inte tomat så mycket så man brukar kunna få sortäkta frö även ifall man har flera sorter tillsammans, ifall det är icke hybrider du odlat. Är det F1 hybrider så kan fröplantorna bli mera lik någon av de sorter som varit med under korsningen så där är chansen något mindre att fröplantan blir lika mamman.
ingrid fuxwall
Tack för ditt svar!
Givetvis är de frösådda blushing.gif Sticklingar blev de när de stack whistling.gif

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon