Christa
Har förstått att det finns en del sjukvårdskunniga i Forumet så nu slänger jag ut denna fråga.

Jag får alltid en besvärande hosta när jag blir förkyld. Ibland bara heshet och hosta och inget annat. Om jag smittar min sambo så får han nästan aldrig hosta. Detta förbryllar mig.

Det är också ett problem eftersom hostan håller mig vaken om nätterna. Det kan hålla på i veckor.

Jag har fått ett råd från en vårdcentral och det fungerade ett tag. Har en del funderingar men slänger ut frågan fri från dessa så länge.

Hostmedicin hjälper inte. Åtminstone inte de sorter jag har fått utskrivna och de borde ju tagit till bra sorter eftersom jag ibland hostat sönder musklerna i bröstkorgen.
karjo
Jag brukar också få hosta, rethosta, framförallt i slutet av förkylningen så att säga. Jag inbillar mig att det har med "känsliga" luftvägar att göra, jag har lite astma tex... Usch och fy är väl det enda jag har att säga, förutom krya på dig förstås! smile.gif
Helen i Skåne
Själv sätter sig alltid min förkylning i luftrören precis som på sonen, vi har båda en historia av astma och allergi och är väl överkänsliga. Resten av familjen blir "normalt" förkylda utan hosta. Sonen blir dessutom väldigt slemmig och kan hosta i veckor efterår, han står på underhållsbehandling med astmamediciner för att inte astman ska blomma upp vid förkylning och ansträngning.
askar
Christa.. Gå till Apoteket och köp Noskapin el Nipaxon (samma medel med olika namn)

dämpar hostreflexen genom påverkan på hostcentrum i hjärnan utan att påverka hjärnans funktion i övrigt
Christa
Tack för svar. Jag har inte astma eller allergi så det är något annat.

Jag har provat Noskapin och det hjälpte inte det minsta.
Tezzla
Det enda som hjälper mot envis rethosta för mig är Cocillana etyfin. Noskapin och andra receptfria hostdämpande mediciner hjälper inte ett dyft. En del blir ju lite groggy av Cocillana, men jag känner aldrig någonting. Lite trist att man inte kan få ha lite kul medans man är sjuk wink.gif blushing.gif
LadyG
Jag fick Cocillana (stavas det så?) mot hostan jag fick av lunginflammationen, och då vart jag rejält yr i bollen. Annars får jag väldigt sällan saker i luftrören, det sätter sig i näsan hos mig för det mesta.
Christa
Jag fick tips om Cocillana för några år sedan men har inte bett att få den eftersom många blir groggy av den. Har funderat lite på den igen eftersom den kanske kan vara bra till natten. Det är så träligt när man inte får sova.

Vick blå extra starka hjälper men bara föra att få slemmet att lossna för stunden. Laddar upp med en termos varmt vatten och Vicks blå vid sängen. I natt sov jag från 22-01 sedan började jag hosta. Efter 1 timme med varm dryck och halstabletterna så hade det lossnat. Sedan sov jag till 7 och då var det bomtätt. 1 timme igen med samma procedur.

Hostdämpande mediciner brukar inte hjälpa på mig. Fick dock Acetylcystein som jag har kvar av men jag tyckte jag fick en kvarstående torrhet i slemhinnorna efter att jag använde dem sist så jag är lite tveksam. Det är slemlösande medicin. De hjälper till viss del men då måste jag ta dem 3 gånger om dagen.

Nåja det finns ju värre saker än förkylningar men i höstas hostade jag i 4 veckor och man blir ganska trött på det. Jag hade precis kommit igång med långpromenader när jag fick det här så nu kom det av sig.

Det jag undrar mest över är varför jag får mycket mer hosta än de flesta andra. Ringde vårdcentralen och ställde den frågan en gång och hon sa "du dricker kanske för lite vatten". Då provade jag att hälla i mig massor av vatten när jag var förkyld och det löste slemmet och jag slapp natthostan men för varje gång jag blev förkyld så krävdes det mer vatten för att det skulle hjälpa.

Jag blev också mycket törstigare även när jag inte var förkyld. Har nu hört att man kan laka ur kroppen på mineraler om man dricker för mycket och om man får brist på kalium så kan det rubba vätskebalansen i kroppen. Då kanske det kan bli en ond cirkel. Detta skulle jag gärna vilja veta mer om.
Tezzla
CITAT (Christa @ 01-03-2007, 09:38) *
Jag fick tips om Cocillana för några år sedan men har inte bett att få den eftersom många blir groggy av den. Har funderat lite på den igen eftersom den kanske kan vara bra till natten. Det är så träligt när man inte får sova.



Fast alla blir inte groggy. Jag blir det t.e.x. inte. Och skulle du bli groggy så vad gör det om du tar det på kvällen för att kunna sova. Du sover ju! wink.gif Du kommer att må mycket bättre och bli snabbare frisk om du slipper hosta dig igenom nätterna.
Dilara
något som förebygger förkylning och som verkligen e effektivt är att dricka nyponsoppa.. förut blev jag alltid smittad och fick svåra hostor.. men de verkar som inte jag blir smittad längre tack vare nyponsoppan smile.gif
Elisabeth P
He he confused.gif Kanske är olika tänkte jag. Jag har i alla fall fått 15 st. wacko.gif hosta plantor.
Tur att underrubriken kom giggle.gif
Nä, skämt och sido, visst är det olika. Somliga har en benägenhet att alltid dra ner förkylningen i luftrören medan andra knappt får en förkylning överhuvudtaget.

Elisabeth
Pinglan
Ja förkylning och hosta får man ju varje år så här till vintern, det brukar ju gå över ganska snabbt, i år har jag dragit på mig två lunginflammationer, och har hostat nu sen i november, usch usch!!!!!!!
cocillana vågar jag inte ta för det tog jag ett år och fick så hjärtklappning, ingenting hjälper tydligen iår mot hostan, men men det går väl över. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon