frugb
Hej!
Jag ska ta mig an min västsida av tomt och hus i vår. Den vetter mot en 50-väg och jag skulle vilja ha en rad med kanske 5 träd mellan huset och vägen. Tomten bredvid våran har oxel i en rad mot vägen och det gillar jag. Nu till mina frågor:

Oxel fungerar väl bra i blåst?
Finns det någon oxel som blir 6-7 meter hög?
Är vitoxel och silveroxel samma sak?

Kan det annars fungera med någon rönn eller prydnadskörsbär? Det blåser alltså väldigt på dessa träd under höst och vår. Och vid storm blir det ganska mycket salt i luften.

Vi har en fantastisk lindhäck runt hela tomten som mår bra av klimatet.

Tack!
Mvh frugb
Big Gardener
Oxel fungerar generellt bra i blåst. Allra bäst är vanlig oxel, Sorbus intermedia, som fungerar mycket bra i de flesta havsnära och utsatta lägen i zon 1-5. Den kan variera väldigt mycket i höjd, beroende på var den står. Jag har sett exemplar som är väl över tio meter och exemplar som är närmare 40 år gamla men fortfarande är ca 6 meter. Det normala är troligtvis att sluthöjden ligger kring 8-12 meter, vilket är ganska lågt i trädsammanhang.

Det är skillnad på vitoxel (Sorbus aria) samt Silveroxel (Sorbus incana). Båda har något lägre härdighet än vanlig oxel och är generellt mindre vindtåliga. Sorbus aria blir normalt ganska storvuxen (12-15 meter), framför allt när det handlar om sorterna 'Lutescens' samt 'Gigantea'. Jag har upplevt att båda sorterna samt 'Majestica' fungerar mycket bra i blåsiga och torra stadsmiljöer. Har sett bra exempel på detta i Halmstad, Malmö och Ystad. Enligt Stadsträd A-Z av Rune Bengtsson ska 'Majestica' vara den som är mest vindtålig.

Sorbus incana är en art jag har upplorevt både positivt och negativt. Den är ett mycket vackert och praktiskt träd pga av dess smalkronighet. Den blir heller inte normalt särskilt stor. Ett 40-årigt träd kan väl ha en höjd på 6-8 meter medan slutstorleken kan bli allt från 8-12 meter beroende på läge. E-plantgruppen anger slutstorleken på sin selektion till 7 meter men jag har sett silveroxlar i halmstad på gott och väl 10 meter.

Jag har upplevt att det är si och så med vindtåligheten hos silveroxeln. Jag har varit med och rest ett antal träd som lagt sig vid kraftig vind. Dock tror jag inte det beror på arten som sådan, utan snarare på att den stått på grundstam av Sorbus torminalis (Tyskoxel) som inte har utvecklat ett ordenltigt rotsystem. Det är synd eftersom silveroxeln lika gärna kan stå på intermedia-grundstam. Vad e-plantorna av silveroxel står på för grundstam vet jag faktiskt inte.

Andra sorbus-arter som tål att begrunda är e-plantan Sorbus austriaca fk Gottsunda E som också är vindtålig och härdig. Anses dock kunna bli 10-12 meter i sluthöjd. Själv har jag bara sett yngre exemplar.

Vanlig rönn kan också fungera, men är i mitt tycke ett ganska tråkigt träd som kan bli lite hur som helst, speciellt i utsatta lägen. Prydnadskörsbär är svårt att svara på eftersom du inte anger någon direkt sort, men generellt är det inget jag skulle placera i ett blåsigt läge.

Några grundtips: Välj gärna lite större trädstorlekar! De har betydligt lättare att etablera sig och därmed komma igång med tillväxten, framför allt i ett utsatt läge. Välj om möjligt e-plantor. Beställ träden i god tid och se till att du får rätt art med intyg.
frugb
Tack så hemskt mycket för bra svar!!! Skulle nog vilja ha silveroxel tror jag. Träden ska stå nedanför en liten slänt från vägen och får ett visst skydd av den vid blåst.

Ska verkligen tänka igenom vilken storlek vi ska välja - vore kanon med en större storlek.

Mvh frugb
Big Gardener
Fint. Titta gärna på e-plantgruppens hemsida för mer information.

Jag tycker dock du ska tänka ordentligt innan du väljer silveroxel eftersom den är en av de mindre vindtåliga oxlarna och osäkerheten kring rotsystemet.
frugb
Bra hemsida!

Vad tror du om rundoxel - Sorbus x thuringiaca 'Fastigiata' E ? Är den bättre än silveroxel? Den bli lite mindre än vanlig oxel - har nämligen grannar som antagligen kommer att bli mindre glada för att vi blockerar deras havsutsikt med för stora träd!

Hur nära kan man placera rundoxel från varandra? Jag hade tänkt kanske 2-3 meter mellan dem.

När är bästa tiden att plantera i år?

Hur stor grop? Ska jag fylla på med ny jord - vilken är bäst?

Har sandjord med en massa snäckskal, men längre ner är det ibland både stenkross och lerpartier. Men väldränerat verkar det vara generellt i trädgården.

TACK!!!
frugb
Några kommentarer till:
Läste mer om rundoxeln och förstod inte detta riktigt, varför den inte skulle passa vid vägen "Trädet är också lämpligt för inramning, till exempel av villatomter och parkeringsplatser. Däremot rekommenderas det inte till alléplantering eller radplantering längs bil- eller cykelvägar på grund av alltför låg kronansättning. Möjligen kan tillräcklig stamhöjd skapas för att rundoxel skall kunna användas vid cykelvägar."

Är det ok att placera detta träd 3-4 meter från garaget med tanke på rötter som letar sig in i vattenledningsrör etc?

Mvh frugb
Big Gardener
Rundoxeln skulle säkert fungera ungefär på samma premisser som silveroxeln. Jag har inte sett den på speciellt vindutsatta platser så jag har svårt att bedömma den. Den är vanlig som stadsträd men är kanske något "överhärdig" för de varmaste miljöer. Den kan börja se skabbig ut (lövfällning) redan i slutet på september-början på oktober trots varmt väder. Normalt är lövfällningen sprakande orange-gul om avmognaden sker ordentligt i lite kallare väder vid den tiden.

För att maximalt dra nytta av rundoxelns vackra och runda krona bör man inte ställa dem så tätt, 2-3 meter är i minsta laget. 3-4 meter är troligtvis bättre. Kronan blir lätt 5-6 meter bred. Att kronor växer in i varandra lite grand är i sig inget stort problem för trädet men kan se mindre tilltalande ut estetiskt. Rundoxel är inget träd man normalt beskär överhuvudtaget just för att grenbyggnaden är så tät och att kronan börjar förgrenas så pass lågt . Därav anmärkningen som du citerar. Fri höjd ovanför en väg är normalt runt 3,5 -4,5 meter och det är svårt att stamma upp ett träd till den höjden om det normalt bara blir 5-7 meter, eller hur?

Sorbus är normalt inget träd som söker sig in i avloppsledningar eller grunder utan konsumerar ganska lite vatten. Däremot ska man alltid ge träden en rejäl planteringsgrop och goda tillväxtmöjligheter för rötterna samt stödbevattning under etableringstiden. Hur stor plantgropen bör vara beror helt och hållet på storleken på trädets rotsystem, men det är viktigare att gräva bredare än djupt. Trädet ska aldrig hamna djupare än nivån som den stått i plantskolan.

Bästa tiden att plantera beror mycket på växtmaterialet. Så tidigt som möjligt på våren eller när träden är ordentligt avmognade på hösten, runt 15:e november. Plantering under växtsäsong är ok så länge rotsystemet är intakt, t.ex. för depå-odlade träd.
frugb
Tack än en gång för bra svar! Ska verkligen tänka till nu. Samt ska undersöka Rundoxelns grundstam. Vill helst ha den.

Snart är det vår!
Mvh frugb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon