niklaswik
Jo i min diskmaskin (som jag bara har levt med sen november och därför inte känner så bra än) finns ett litet lock som det står "Salt" på. Vad är meningen? Ska man hälla i salt där? biggrin.gif *riskerar att låta som en idiot*
yenny
Ja det stämmer nog, det är en sådan lucka på mammas maskin med... men jag tror det var något speciellt salt hon köpte.
Fenja
Finns att köpa på fackbutiker, kanske större varuhus med. Det blir en skillnad som natt och dag, rent och fint! Rekommenderas varmt!
Mvh
Fenja
niklaswik
Okej, vad heter det då? "Diskmaskinssalt"? biggrin.gif

Jag har faktiskt märkt senaste veckorna att det inte blir riktigt lika rent som förr, och tänkt att det kanske har med den mystiska saltluckan att göra. laugh.gif
Fenja
Vi sa diskmaskinssalt och fick det vi skulle, så det funkar nog! smile.gif
Mvh
Fenja
Kaa
Jag tror att saltet behövs bara vid en viss hårdhet på vattnet.
Fenja
CITAT (Kaa @ 19-02-2007, 20:24)
Jag tror att saltet behövs bara vid en viss hårdhet på vattnet.

Det stämmer inte enligt den information vi fick när vi köpte det! Det har påverkar diskmedlet på något vis så att det blir effektivare.
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Jag har googlat lite på diskmaskinsalt och är mycket förundrad. Man kan köpa det lite här och var och till ett pris om drygt 50 kr/kg men det är mycket sparsamt om vad det är för salt, bara att det är ett speciellt salt. Fast det verkar vara vanligt koksalt, natriumklorid. Förmodligen kallar man det för nåt annat för att kunna kränga det dyrt. Det behövs bara där vattnet är hårt.
Anma
Jag har använt helt vanligt grovsalt, har fungerat lika bra och är måååånga kronor billigare. smile.gif
Ciczi
Diskmaskinssalt köper jag i min vanliga matbutik (lite större än närköp) för 10 kr. Till min bordsdiskmaskin vara den i två månander och då diskar jag kanske en gång om dagen, max!

Det är en vit förpackning som det står diskmaskinsalt på och jag häller i hela paketet vid varje påfyllning. Maskinen har en lampa som lyser om det är för lite salt i maskinen.

Ciczi
Gossen Ruda
1 kg Jozo-salt kostar i min Hemköpsaffär 7:90 och det är förmodligen samma som diskmaskinsaltet.
*Stintan*
På min förpackning står det salt (NaCl) min 99.9%
klumpförebyggande medel E535/536 är tillsatt.

Finns i affärerna på diskmedelshyllan.

Humhum det verkar ju vara vanligt grovsalt ohmy.gif så det får det bli hädanefter.

Det står också att det kan ta några diskar innan saltet börjar verka om avhärdaren inte varit aktiv på länge.
myskmadra
Jag blev nyligen upplyst om "saltbehållaren" i diskmaskinen. Efter att ha hällt i diskmaskinssalt där så blir inte disken prickig längre! I flera år har jag frenetiskt rensat silen nästan dagligen. Nu gör jag det mera sällan och slipper den prickiga disken.............
ohmy.gif
askar
Jozo Diskmaskinssalt 50-60kr/kg
Innehållsdeklaration: Broxomatic är ett avhärdningssalt för diskmaskiner. Broxomatic består av vakummsalt som förpackas direkt vid fabrik för högsta renhet. OBS! Inte för konsumtion.

Jozo Grovsalt 7 - 8kr/kg
Innehållsdeklaration:
är ett grovkorningt hushållssalt av högsta kvalitet. Framställs enligt vakuum-metoden och förpackas omedelbart för högsta renhet.

Ser ut att vara samma salt i bägge, kanske med skillnad att hushållsvarianten är renare.
niklaswik
Hehe, vilka skumma rackare.. biggrin.gif

Undrar hur många miljoner extra dom har tjänat genom åren på att folk inte har orkat kolla så noga vad det innehåller och betalat 42kr extra / kilo. smile.gif

Ska testa direkt att hälla i vanligt salt och se vad som händer. Har ofta "prickar" på disken nu precis som myskmadra.
askar
CITAT (niklaswik @ 20-02-2007, 10:27)
Hehe, vilka skumma rackare.. biggrin.gif

Undrar hur många miljoner extra dom har tjänat genom åren på att folk inte har orkat kolla så noga vad det innehåller och betalat 42kr extra / kilo. smile.gif

Ska testa direkt att hälla i vanligt salt och se vad som händer. Har ofta "prickar" på disken nu precis som myskmadra.

Ni har medelhårt vatten i din kommun... därför får du prickar på disken. smile.gif
Leia
Jag som jobbar i livsmedelsbutik kan avslöja att ni har helt rätt i att man lika gärna kan köpa grovsalt. smile.gif Samma sak till lägre pris. smile.gif
kristerh
Har vi ingen här som jobbar med vitvaror som kan uttala sig wink.gif
jag vågar inte byta salt bara sådär wink.gif tänk om det skadar maskinen/disken på något sätt wink.gif
myskmadra
CITAT (askar @ 20-02-2007, 10:29)
CITAT (niklaswik @ 20-02-2007, 10:27)
Hehe, vilka skumma rackare.. biggrin.gif

Undrar hur många miljoner extra dom har tjänat genom åren på att folk inte har orkat kolla så noga vad det innehåller och betalat 42kr extra / kilo. smile.gif

Ska testa direkt att hälla i vanligt salt och se vad som händer. Har ofta "prickar" på disken nu precis som myskmadra.

Ni har medelhårt vatten i din kommun... därför får du prickar på disken. smile.gif

Hmm. Det ska vara mjukt vatten här - men jag undrar jag!
Gossen Ruda
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 11:16)
Har vi ingen här som jobbar med vitvaror som kan uttala sig wink.gif
jag vågar inte byta salt bara sådär wink.gif tänk om det skadar maskinen/disken på något sätt wink.gif

Hmmm, jag prenumerar på Råd och Rön och funderar på att maila dom. Det är ju en klar konsumentfråga om en man skinnar folk i onödan. Dom kan säkert ta reda på fakta i målet.
askar
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 11:16)
Har vi ingen här som jobbar med vitvaror som kan uttala sig wink.gif
jag vågar inte byta salt bara sådär wink.gif tänk om det skadar maskinen/disken på något sätt wink.gif

Har duhårt vatten så du behöver använda salt?

Jag har aldrig haft i mina maskiner... vi har mjukt vatten.
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2007, 11:21)
Hmmm, jag prenumerar på Råd och Rön och funderar på att maila dom. Det är ju en klar konsumentfråga om en man skinnar folk i onödan. Dom kan säkert ta reda på fakta i målet.

Bra, ser fram emot svaret.
KURT
Förutom innehållet (det är ju NaCl i båda fallen). Så handlar det också om vilken form saltet har. NaCl skall lösas ut i lagom mängen efter hand. Man kan därför inte ersätta diskmaskinssaltet med varnligt bordsalt, det löses ut på en gång och då får man mycket högre halt salt. Så man bör hitta någon form av salt som liknar diskaskinssalet i konsitens (grovsalt?), hellst också utan jod eller klumpförebyggande medel.
askar
CITAT (KURT @ 20-02-2007, 11:36)
Förutom innehållet (det är ju NaCl i båda fallen). Så handlar det också om vilken form saltet har. NaCl skall lösas ut i lagom mängen efter hand. Man kan därför inte ersätta diskmaskinssaltet med varnligt bordsalt, det löses ut på en gång och då får man mycket högre halt salt. Så man bör hitta någon form av salt som liknar diskaskinssalet i konsitens (grovsalt?), hellst också utan jod eller klumpförebyggande medel.

Jozo Grovsalt 7 - 8kr/kg Utan jod
Innehållsdeklaration:
är ett grovkorningt hushållssalt av högsta kvalitet. Framställs enligt vakuum-metoden och förpackas omedelbart för högsta renhet.
askar
Mjukt vatten i Huddinge
kristerh
CITAT (askar @ 20-02-2007, 11:47)

Hela stockholm har mjukt vatten
askar
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 11:49)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 11:47)

Hela stockholm har mjukt vatten

Då ska du inte ha salt i diskmaskinen. smile.gif
*Stintan*
CITAT (KURT @ 20-02-2007, 11:36)
Förutom innehållet (det är ju NaCl i båda fallen). Så handlar det också om vilken form saltet har. NaCl skall lösas ut i lagom mängen efter hand. Man kan därför inte ersätta diskmaskinssaltet med varnligt bordsalt, det löses ut på en gång och då får man mycket högre halt salt. Så man bör hitta någon form av salt som liknar diskaskinssalet i konsitens (grovsalt?), hellst också utan jod eller klumpförebyggande medel.

Nu fanns det ju faktiskt klumpförebyggande medel i diskmaskinssaltet så det kan ju inte spela någon roll eller menar du att medlet är skadligt på något sätt?
myskmadra
CITAT (askar @ 20-02-2007, 11:49)
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 11:49)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 11:47)

Hela stockholm har mjukt vatten

Då ska du inte ha salt i diskmaskinen. smile.gif

Det är därför jag funderar på om vattnet verkligen är så mjukt som det sägs i Stockholm. Det blir prickigt utan salt! Och nog blir det kalkavlagringar
i duschkabiner, på kranar, i kaffebryggare etc.
MVH Helena
askar
CITAT (myskmadra @ 20-02-2007, 12:41)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 11:49)
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 11:49)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 11:47)

Hela stockholm har mjukt vatten

Då ska du inte ha salt i diskmaskinen. smile.gif

Det är därför jag funderar på om vattnet verkligen är så mjukt som det sägs i Stockholm. Det blir prickigt utan salt! Och nog blir det kalkavlagringar
i duschkabiner, på kranar, i kaffebryggare etc.
MVH Helena

Kolla med din kommun. De ska kunna ge dig svar på vattnets hårdhetsgrad.
*Stintan*
Det kan ju inte skada att testa med salt för att se om man slipper prickarna. Antar att vattnet inte kan bli FÖR mjukt.
askar
Lista på vattnets hårdhetsgrad på olika orter i Sverige.
Vattenhårdhet

Såg att Sthlm har 5 -6, kanske behövs då salt eftersom det är på gränsen till medelhårt.
Vi har 2.
kristerh
CITAT (askar @ 20-02-2007, 12:52)
Såg att Sthlm har 5 -6, kanske behövs då salt eftersom det är på gränsen till medelhårt.
Vi har 2.

fattar inte varför stockholm vatten går ut med att de/vi har mjukt vatten när det snarare är medelhårt wink.gif
*Stintan*
Oj enligt den listan ska vi ha 4 här men jag använder salt och diskresultatet blir absolut mycket bättre. Märkte det tydligt när jag glömt köpa och körde utan i flera veckor.
askar
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 12:56)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 12:52)
Såg att Sthlm har 5 -6, kanske behövs då salt eftersom det är på gränsen till medelhårt.
Vi har 2.

fattar inte varför stockholm vatten går ut med att de/vi har mjukt vatten när det snarare är medelhårt wink.gif

Tycker också det låter underligt. wink.gif
Gossen Ruda
Meddelande/fråga skickad till Råd & Rön. smile.gif
fruberglund
Står att vi ska ha mjukt vatten men det kan inte stämma. Har vi inte i diskmaskinsalt så blir det så fult och fläckigt så man likaväl kan diska det för hand.

Vi köper Broxomatic diskmaskinsalt på Coop för 11 spänn. Är inte så dyrt så jag tänker springa och leta annat salt. Tycker dock det går åt väldigt fort även fast vi har satt in ratten på lägsta doseringen.
Gossen Ruda
Delsvar från Råd & Rön:

"Tack för ditt mejl. Din fråga är högst relevant och vi gör sannolikt ett läsarbrev av det i tidningen, då givetvis med svar."
Sommartorparn
Är diskmaskinssalt samma som spolglans? (Har aldrig varken hört talas om eller använt salt i diskmaskinen) wacko.gif
Anma
CITAT (Sommartorparn @ 20-02-2007, 14:56)
Är diskmaskinssalt samma som spolglans? (Har aldrig varken hört talas om eller använt salt i diskmaskinen) wacko.gif

Nope, det är inte samma.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2007, 14:36)
Delsvar från Råd & Rön:

"Tack för ditt mejl. Din fråga är högst relevant och vi gör sannolikt ett läsarbrev av det i tidningen, då givetvis med svar."

Blir spännande att höra svaret! smile.gif Har jag förstört mina maskiner jag haft, eller har jag varit smart och använt vanlig grovsalt? unsure.gif
niklaswik
Nu har jag hällt i salt där det står salt, men jag undrar jag...

Det var vatten i det hålet och jag hällde i mer och mer salt men jag trodde det skulle bli fullt upp till kanten med salt men det blev det aldrig. :S Hällde i nästan ett helt paket grovsalt utan att se nåt slut på det. Hoppas jag inte klantat mig nu. biggrin.gif


På tal om konstig prissättning på salt så kostar Falksalts grovsalt mindre per kg om man köper lilla förpackningen (kartong) än om man köper 2kg påse....
kristerh
CITAT (niklaswik @ 20-02-2007, 16:40)
Nu har jag hällt i salt där det står salt, men jag undrar jag...

Det var vatten i det hålet och jag hällde i mer och mer salt men jag trodde det skulle bli fullt upp till kanten med salt men det blev det aldrig. :S Hällde i nästan ett helt paket grovsalt utan att se nåt slut på det. Hoppas jag inte klantat mig nu. biggrin.gif

det brukar vara så, salthålet slukar en hel del
*Stintan*
Förlåt men sparar ni inte insruktionsböckerna till maskiner ni köper?? unsure.gif
niklaswik
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 18:12)
Förlåt men sparar ni inte insruktionsböckerna till maskiner ni köper?? unsure.gif

Min diskmaskin fanns där när jag flyttade in. tongue.gif Har letat i alla möjliga skåp och garderober men instruktionsboken verkar vara borta.
karjo
Många fabrikanter har sina maskiners instruktionsböcker på hemsidorna. Jag rekommenderar er en titt på resp företags hemsida eller ett telefonsamtal till kundtjänst. Så har jag löst mina maskinbekymmer ett par gånger. smile.gif
niklaswik
Ja man kanske skulle leta fram en sån. smile.gif
kristerh
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 18:12)
Förlåt men sparar ni inte insruktionsböckerna till maskiner ni köper?? unsure.gif

I instruktionsboken står inget om vilken slags salt man ska använda wink.gif
däremot kan den vara bra till annat. Jag sparar alltid instruktionsböckerna.
Anma
Det bör vara grovsalt iallafall, den andra varianten lär smälta bort för fort. Diskmaskinsaltet är grovt.
kristerh
Köpte o fyllde på med diskmaskinsalt häromdagen och konstaterade att det är nästan dubbla storleken på kornen mot grovsaltet g.gif fortsätter nog med diskmaskinsaltet, det kostar inte speciellt mycket ca 10 kr, fast grovleken har nog ingen betydelse, det löses ju upp iaf i behållaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon