Full version: Särskrivningar
Stefan_S
KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
BAD SHORTS - inte är de bra inte...
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?
KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS - före maten.
KLIPP PYTON - har ormar hår?
NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!
LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?
BIND GALEN - innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.
JÄST SVAMP - alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
SKYGG LAPP - skraj same?
HÅLL PLATSEN - så ingen annan tar den.
SJUK GYMNAST - kan behöva en sjukgymnast.
MORGON ROCKAR - kväll suger?
BARN UNDER KLÄDER - rädda dem innan de kvävs!
SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?
ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?
SNODD MAPP - Åhléns kränger hett kontorsmateriel för 19:90
"Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?
"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
"Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.
"Svensk general agent för Kinaföretag" - militär med rätt att döda...
"Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem innan.

källa: http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
askar
Särskrivningar kan vara kul ibland ... men när man ser en massa felaktiga såna i
morrontidningen...då blir jag irriterad.
Fenja
I detta fall får jag åter rekommendera Avigsidan biggrin.gif
Mvh
Fenja
AnitaO
Sånt här är skitkul laugh.gif
Biggan_
CITAT (AnitaGg @ 19-02-2007, 12:38)
Sånt här är skitkul laugh.gif

skit kul ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Sailor Pluto
Nu fick jag mej ett gott skratt! Fast jag håller med askar, det är ganska irriterande när man får läsa sånt i tidningar.

Vadan detta språkintresse, Stefan_S? I dina tidigare inlägg ställde du intressanta frågor som fick mej att fundera över mitt eget språk (och dess brister... tongue.gif ).
Bee
Va!? Har Skrivihop öppnat sin sajt igen? Dom stängde ju ner förra/förrförra året. Kul! Jag gillade den sajten. Laddade ner den här som jag använt mig av då och då:



AnitaO
CITAT (Bee @ 19-02-2007, 13:35)
Va!? Har Skrivihop öppnat sin sajt igen? Dom stängde ju ner förra/förrförra året. Kul! Jag gillade den sajten. Laddade ner den här som jag använt mig av då och då:

Ja, titta. Har saknat den smile.gif
Den här är ju kul laugh.gif

Fizzgigg
En hopskrivning som var riktigt kul var när en polare såg en reklamskylt för filofaxer som var gjorda av "svartkonstläder". smile.gif
En annan kul skylt som varken innehåller sär- eller hopskrivning finns på ett lokalt fik som erbjuder "kaffe och valfri fika - 25 kronor".
Blomstertanten
Utanför en matvaruaffär såg jag en skylt :
Hård ost endast 49 kr /kg

Vem sjutton vill köpa hård ost ??? unsure.gif
Hårdost hade varit en helt annan sak tongue.gif
faith
Visst har särskrivningar ökat markant de senaste åren?

Jag gissar på att det handlar om influenser från engelskan som ju oftast särskriver ord.
Sazu
Jag tror också på teorin om influenser från engelskan. Sedan tror jag att man i skolan idag inte lär sig behärska svenska språket i tillräcklig utsträckning.
AnitaO
CITAT (Sazu @ 19-02-2007, 18:20)
Jag tror också på teorin om influenser från engelskan. Sedan tror jag att man i skolan idag inte lär sig behärska svenska språket i tillräcklig utsträckning.

Guuud vilken gullig kisse du har i profilen biggrin.gif wub.gif
Sazu
Framförallt ser den väldigt munter ut, tyvärr är den inte min. Men fin är den ja!
stina
CITAT (Fizzgigg @ 19-02-2007, 16:14)
En hopskrivning som var riktigt kul var när en polare såg en reklamskylt för filofaxer som var gjorda av "svartkonstläder". smile.gif
En annan kul skylt som varken innehåller sär- eller hopskrivning finns på ett lokalt fik som erbjuder "kaffe och valfri fika - 25 kronor".

Idag såg jag skylten Fizzgigg - fiket vid Hemköp va? Ser himla knasigt ut! tongue.gif
Fizzgigg
CITAT (stina @ 19-02-2007, 19:02)
CITAT (Fizzgigg @ 19-02-2007, 16:14)
En hopskrivning som var riktigt kul var när en polare såg en reklamskylt för filofaxer som var gjorda av "svartkonstläder".  :)
En annan kul skylt som varken innehåller sär- eller hopskrivning finns på ett lokalt fik som erbjuder "kaffe och valfri fika - 25 kronor".

Idag såg jag skylten Fizzgigg - fiket vid Hemköp va? Ser himla knasigt ut! tongue.gif

Det stämmer, det är det fiket. Jag är lite osäker på vad priset var, men formuleringen är tillräcklig. smile.gif
Anma
I kiosken här har de en skylt som det står "REA RÅTO BAK UTGÅR."
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon