Full version: Köttmysterium
Gossen Ruda
Inhandlade i torsdags som så ofta grytbitar av nötkött till lördagens kalops. Tillverkade av pappa/mamma scan. När jag skulle bryna köttet la jag märke till att ett par bitar var väldigt ljusa. Funderade lite på varför, kunde det vara kalv? Nåja, det verkade inte vara något fel på dom så dom åkte med. När jag sen smakade på dom fanns det inget tvivel på vad det var, fläskkött.

Nu är jag väldigt undrande. Det är ju väldigt viktigt med märkning av nötkött, var det slaktats, styckats och finstyckats. Det finns ett referensnummer på etiketten så man borde nästan kunna ta reda på vad kon hette. Vad gör då fläskköttet där? Kan man lita på märkningen?

Kan det ha varit en gris som försökte rymma utklädd till ko? Mysteriets dimmor ligger täta. Det får nog bli ett mail till Scan. rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Berätta när du fått svar - det är mer än ett myserium, skamligt är ordet.

ingrid
Alba
Det här är nog en sensation. biggrin.gif

Allt är möjligt - har du hört talas om SKVADERN som är en korsning mellan en harhona och en tjädertupp.

Jag tycker absolut du ska mejla till Scan. Blir roligt att höra vad du får för svar.
askar
Griskött till kalops. wink.gif


Maila Scan säger jag också.smile.gif
Mest troligt skickar de dig en presentcheck som en ursäkt för felpackat.
Gossen Ruda
Mailet har gått, läs senare om den spännande fortsättningen. smile.gif
Ophelia
Jag tror att det måste röra sig om ett rymningsförsök precis som GR är inne på. Kan inte vara något annat smile.gif
Piccante
Man får nog tyvärr vänja sig vid den typen av fadäser. I jakten på allt lägre priser så har allt fler affärskedjor börjat sälja kött som packas centralt i stora anläggningar istället för att ha manuella charkdiskar och personal som packar kött varje morgon i affären.

Jag tror det var COOP som varnade för några månader sen att de hade råkat få glaskross i ett parti köttfärs och det partiet hade distribuerats över halva landet.
Det gäller att det går att spåra i efterhand när det är så stora partier som berörs.

Det låter ju som om man har packat kalopskött och grytbitar av fläsk samtidigt och råkat blanda ihop det vid packningen.
Christa
Jag skulle bjuda en kompis på oxfilé en gång som tack för att han reparerat min bil. En sak är säker - det var inte oxfílé i det paketet... Lite snopet när jag skulle bjuda på fin middag.

Det händer nog inte så ofta och detta var många år sedan. Ännu värre tycker jag det är när köttfärs får kallas svenskt bara för att det är malet i Sverige.
kristerh
CITAT (Christa @ 18-02-2007, 21:27)
Ännu värre tycker jag det är när köttfärs får kallas svenskt bara för att det är malet i Sverige.

dessvärre är det inte bara köttfärsen som packas om o blir svensk wink.gif
iofs brys jag mig inte så mycket om varifrån köttet kommer men betalar man för svenskt ska man få det.
Pirum
Jag stör mig något vansinnigt på att kött fraktas ner på kontinenten för att sen skivas och åter skickas hit till granskogen. Helt galet. Uppfött utanför Borås, slaktat i tyskland, styckat&skivat i Polen och sålt i Värnamo. Ok, ett extremt exempel, men jag förstår inte varför Scan skickar köttet till Polen för att få det skivat till bacon. Sååå vansinnigt mycket pengar kan väl inte vara att tjäna på en sådan konstruktion?

Nä, det borde tusan införas kilometeravgift på kötttransporter så det blir lite marknadsincitament att behålla närslakterier osv.
kristerh
CITAT (Pirum @ 19-02-2007, 12:15)
Nä, det borde tusan införas kilometeravgift på kötttransporter så det blir lite marknadsincitament att behålla närslakterier osv.

det är ju likadant med fisk, fiskas i kalla vatten utanför island, fraktas till holland eller något annat europeiskt land där de packas om, fraktas sedan till kina där de rensas o packas om ytterligare en gång, därefter fraktas den till grossister på kontineneten som sedan säljer till grossister hos oss som i sin tur säljer till butiker hos oss konsumenter wink.gif färsk fisk unsure.gif unsure.gif
Pirum
Precis, galet, och tokigt att ens kalla frusen fisk för färsk. Jag kan till nöds gå med på att fisk som fångats igår och hållits kyld i is kan anses färsk, men som västkustbo är färsk fisk = dagsfångad.

Det är för billigt att transportera saker helt klart, det är dags att sjöfart och flygtrafik får samma regler som vägtrafiken, dvs, högre bränslepris. Just sjöfarten kör ju dessutom ofta med den uslaste av spilloljor i tankarna, om man tar det till sin spets.

För att återgå till köttmysteriet, rätt sannolikt så har det vid byte för produktion av/till nötkött slunkit med lite gris också. Jag har jobbat lite grand i branschen och tycker det verkar rätt underligt, men, samtidigt inte omöjligt. Mycket går på samma packningsband, och även om man gör rent mellan varje produkt så kan det väl bli fel antar jag. Just konkurrensen från Polen etc har gjort de svenska charkindustrierna mer slimmade, och därmed oftast underbemannade, så personalen är väldigt stressad hela tiden. Något vi inte tänker på när vi letar efter någon krona billigare kött i disken kanske.

Tillägg : Expressen startar, efter ett tips jag gav dem ungefär i juni 2001 *skryyta* wink.gif , en artikelserie om matens väg till oss, och de koldioxidutsläpp som sker. (Jaja, jag inser att mina tips om att de borde starta serier i demokrati, svensk demokrati, eu-demokrati, lagstiftningen kring demonstrationer, klimatfrågan och genförändrade grödor inte är ihågkommen av någon på Expressen...eller Aftonbladet smile.gif )

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly...ly.jsp?a=885260

Det är svårt att beräkna sådant här, men man kan åtminstone jämföra storleksordningen mellan de olika transportslagen. Influgen honung från Nya Zealand är som väntat dåligt, etc.
Sazu
När det gäller ekologiskt kött, processas det då genom samma köttfabrik som det vanliga köttet? Vore intressant om någon visste.
Gossen Ruda
Nyss blev jag uppringd av en dam från Scans kundtjänst som beklagade så mycket och bad om ursäkt för slarvet. Hon hade varit i kontakt med styckeriet och dom hade kommit fram till att rengöringen mellan hanteringen av olika kött inte hade varit fullständig. En skärpning på den punkten skulle utföras. Då är väl saken utredd för min del, jag ville mest påpeka att saken hade hänt. Den amerikanska modellen med skadestånd är inte min grej. Men jag blir lite fundersam över uppgiften hon kom med att köttet styckats i Uppsala? Inköpt i Göteborg! Vittberesta kossor. wacko.gif
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2007, 16:42)
/.../
Men jag blir lite fundersam över uppgiften hon kom med att köttet styckats i Uppsala? Inköpt i Göteborg! Vittberesta kossor. wacko.gif

Ja, skulle inte förvåna mig om den ätit göteborgst gräs innan slakten... Ifall den nu var svensk över huvud taget..
kristerh
Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag läste om den norska laxen som
rensas i norge, fryses ner, fraktas till thailand där den tinas o fileas o packas om, fisken är 2 månader gammal när den kommer tillbaks till butiken wink.gif wink.gif där kan man snacka om färsk fisk ohmy.gif
allt detta pga den billiga arb kraften i thailand, kan man verkligen tjäna så mycket på att skicka fisken över hela jorden för att den ska bli några kronor billigare att producera wink.gif
askar
Fortsätter kapa tongue.gif
Vi köper bara absolut färsk som körs hit med bil från Norge. smile.gif
Fiskhandlarn filéar medan vi väntar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon