Precis, galet, och tokigt att ens kalla frusen fisk för färsk. Jag kan till nöds gå med på att fisk som fångats igår och hållits kyld i is kan anses färsk, men som västkustbo är färsk fisk = dagsfångad.
Det är för billigt att transportera saker helt klart, det är dags att sjöfart och flygtrafik får samma regler som vägtrafiken, dvs, högre bränslepris. Just sjöfarten kör ju dessutom ofta med den uslaste av spilloljor i tankarna, om man tar det till sin spets.
För att återgå till köttmysteriet, rätt sannolikt så har det vid byte för produktion av/till nötkött slunkit med lite gris också. Jag har jobbat lite grand i branschen och tycker det verkar rätt underligt, men, samtidigt inte omöjligt. Mycket går på samma packningsband, och även om man gör rent mellan varje produkt så kan det väl bli fel antar jag. Just konkurrensen från Polen etc har gjort de svenska charkindustrierna mer slimmade, och därmed oftast underbemannade, så personalen är väldigt stressad hela tiden. Något vi inte tänker på när vi letar efter någon krona billigare kött i disken kanske.
Tillägg : Expressen startar, efter ett tips jag gav dem ungefär i juni 2001 *skryyta*
, en artikelserie om matens väg till oss, och de koldioxidutsläpp som sker. (Jaja, jag inser att mina tips om att de borde starta serier i demokrati, svensk demokrati, eu-demokrati, lagstiftningen kring demonstrationer, klimatfrågan och genförändrade grödor inte är ihågkommen av någon på Expressen...eller Aftonbladet
)
http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly...ly.jsp?a=885260Det är svårt att beräkna sådant här, men man kan åtminstone jämföra storleksordningen mellan de olika transportslagen. Influgen honung från Nya Zealand är som väntat dåligt, etc.