Sidor: 1, 2
Christa
Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?

Vad anser ni om det hon skriver?
Ophelia
Jag har läst den och jag tycker hon är vettig. Brukar ta fram den och bläddra när jag blir lite självömkande och tycker mig inte kunna komma vidare i tankarna och gnäller över livet.

Det holistiska perspektivet är för mig nödvändigt för att komma vidare i livet. Mår betydligt bättre nu när jag börjat sett mig om, äter bättre, motionerar och tar ansvar för mitt eget mående. detta har bl a lett till mitt beslut att byta arbete till förmån för något annat för att ytterligare förbättra livssituationen, läka samt gå vidare.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag köpte boken för flera år sedan och tyckte den var bra. Men om det vore så enkelt som hon skriver så vore alla läkare överflödiga.

Verkligheten är lite annorlunda. Men boken är väl läsvärd.

Jag lånade min ut flera gånger så nu måste jag titta efter om jag har fått tillbaka den (här finns så många böcker)

Elisabeth
Ophelia
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-02-2007, 15:24)
Jag köpte boken för flera år sedan och tyckte den var bra. Men om det vore så enkelt som hon skriver så vore alla läkare överflödiga.

Verkligheten är lite annorlunda. Men boken är väl läsvärd.

Jag lånade min ut flera gånger så nu måste jag titta efter om jag har fått tillbaka den (här finns så många böcker)

Elisabeth

Ja....inte kan man från den ena dagen till den andra förända sig och sitt liv och det måste ske i en process tror jag smile.gif

Men att man börjar TÄNKA i ett holistiskt perspektiv har ju gett en vinst smile.gif
Leia
Jag gillar Sussanna Edins tankesätt och skulle önska att jag orkade leva efter hennes ideal. Jag har boken, och även den bok hon har skrivit tillsammans med Malin Söderström (tror jag hon heter, tvkokan ni vet). Jag har även tidigare läst mycket på sussannas hemsida.
Det största problemet för mig är att jag tycker att matlagning är ungefär det tråkigaste man kan hålla på med, och det rimmar lite illa med hennes tankar om att man själv ska göra all mat från skratch för att få i sig så lite onödiga tillsatser som möjligt. wink.gif
RibesRubusVitis
Se upp med Sanna Ehdin (som hon för dagen kallar sig). Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsåg henne till Årets förvillare 2000. Eftersom hon gjort sig omöjlig för en fortsatt vetenskaplig karriär kallar hon sig numera ”fri forskare”.

http://www.vof.se/ehdin/index.html
Ophelia
...lite sunt förnuft skadar aldrig när man läser böcker eller tittar på TV.
Christa
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-02-2007, 16:13)
Se upp med Sanna Ehdin (som hon för dagen kallar sig). Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsåg henne till Årets förvillare 2000. Eftersom hon gjort sig omöjlig för en fortsatt vetenskaplig karriär kallar hon sig numera ”fri forskare”.

http://www.vof.se/ehdin/index.html

Det finns särkert saker som kan ifrågasättas men på vissa punkter är jag också fundersam när det gäller skolmedicinen.

Går man till en vanlig läkare är de ju väldigt snabba med att skriva ut medicin mot symptomen och inte gå till botten med orsaken till ohälsan.

Jag läste om en sjuksköterska i Norrköping som tog blodprov på sina patienter och skickade detta prov för analys av mineraler. Det var t ex en flicka som varit kraftigt allergisk sedan födelsen. Hon visade sig ha brist på kalium och en del annat och efter att hon fått en kur med mineraler så blev hon frisk. Kanske var det vitaminer också det minns jag inte.

Men se det fick man inte göra i Svensk sjukvård! Hon blev av med sin legitimation.

Susanna Edin har skrivit en del om mineraler och vitaminer. Frågan är vem som har rätt i det fallet. Jag är inte helt säker på att den konventionella sjukvården alltid är inne på rätt spår.
Piccante
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 17:59)
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-02-2007, 16:13)
Se upp med Sanna Ehdin (som hon för dagen kallar sig). Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsåg henne till Årets förvillare 2000. Eftersom hon gjort sig omöjlig för en fortsatt vetenskaplig karriär kallar hon sig numera ”fri forskare”.

http://www.vof.se/ehdin/index.html

Det finns särkert saker som kan ifrågasättas men på vissa punkter är jag också fundersam när det gäller skolmedicinen.

Går man till en vanlig läkare är de ju väldigt snabba med att skriva ut medicin mot symptomen och inte gå till botten med orsaken till ohälsan.

Jag läste om en sjuksköterska i Norrköping som tog blodprov på sina patienter och skickade detta prov för analys av mineraler. Det var t ex en flicka som varit kraftigt allergisk sedan födelsen. Hon visade sig ha brist på kalium och en del annat och efter att hon fått en kur med mineraler så blev hon frisk. Kanske var det vitaminer också det minns jag inte.

Men se det fick man inte göra i Svensk sjukvård! Hon blev av med sin legitimation.

Susanna Edin har skrivit en del om mineraler och vitaminer. Frågan är vem som har rätt i det fallet. Jag är inte helt säker på att den konventionella sjukvården alltid är inne på rätt spår.

Om man vill leva ett långt och hälsosamt liv så är en bra början att hålla sig ifrån Sanna Ehdin och andra charlataners råd tongue.gif Innan man tar del av Ehdins böcker så kan man alltid kolla följande;

Årets förvillare 2000.
intervju med Sanna Ehdin

Tilläggas kan att Ehdin ofta påpekar (inte minst i marknadsföringssyfte) att hon har en hög akademisk examen. Men hon hoppade av forskarbanan för att slippa känna sig bunden av kravet på att medicinska råd och behandlingar måste vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet, det har hon uppenbart inget intresse för unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 17:59)
/....../
Jag läste om en sjuksköterska i Norrköping som tog blodprov på sina patienter och skickade detta prov för analys av mineraler. Det var t ex en flicka som varit kraftigt allergisk sedan födelsen. Hon visade sig ha brist på kalium och en del annat och efter att hon fått en kur med mineraler så blev hon frisk. Kanske var det vitaminer också det minns jag inte.

Men se det fick man inte göra i Svensk sjukvård! Hon blev av med sin legitimation.
/....../

Blir lite fundersam över detta. Det låter inte troligt faktiskt, det krävs ganska mycket för att bli av med sin legitimation. Du har inga mer uppgifter?
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2007, 19:35)
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 17:59)
/....../
Jag läste om en sjuksköterska i Norrköping som tog blodprov på sina patienter och skickade detta prov för analys av mineraler. Det var t ex en flicka som varit kraftigt allergisk sedan födelsen. Hon visade sig ha brist på kalium och en del annat och efter att hon fått en kur med mineraler så blev hon frisk. Kanske var det vitaminer också det minns jag inte.

Men se det fick man inte göra i Svensk sjukvård! Hon blev av med sin legitimation.
/....../

Blir lite fundersam över detta. Det låter inte troligt faktiskt, det krävs ganska mycket för att bli av med sin legitimation. Du har inga mer uppgifter?

Får instämma i Rudans undran.
Mister man inte legitimationen för allvarligare förseelser så kan jag inte tro att man gör det för att ha skickat iväg blodprover.

Ser gärna en länk till artikeln. smile.gif
Christa
Artikeln var i en tidning och inte på nätet. Har en kopia någonstans. Återkommer om jag hittar den.

Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler. Varför är för mig en gåta.
askar
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 19:50)
Artikeln var i en tidning och inte på nätet. Har en kopia någonstans. Återkommer om jag hittar den.

Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler. Varför är för mig en gåta.

Väntar. smile.gif
Magdis
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 19:50)
Artikeln var i en tidning och inte på nätet. Har en kopia någonstans. Återkommer om jag hittar den.

Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler. Varför är för mig en gåta.

Att ta prov på Kalium tillhör det allra första man gör när nån söker sjukvård. Det ingår i rutinproverna på varje patient.
Christa
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-02-2007, 20:17)
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 19:50)
Artikeln var i en tidning och inte på nätet. Har en kopia någonstans. Återkommer om jag hittar den.

Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler. Varför är för mig en gåta.

Att ta prov på Kalium tillhör det allra första man gör när nån söker sjukvård. Det ingår i rutinproverna på varje patient.

Det är nog olika rutiner på olika vårdcentraler. Jag har fått journalkopior från den vårdcentral jag tillhörde i 16 år innan jag flyttade hit. De har inte tagit något kaliumprov på alla dessa år trots att jag varit helt sönderstressad. De har skrivit in i journalen att jag mår dåligt på jobbet men utöver det har de inte gjort någonting. Jag fick losec för magkatarren. De kollade minnet på samma sätt som för senildementa vilket naturligtvis inte visade något. De ordinerade sjukgymnastik och depressionsmedicin mot värken och trötthet. Jag löste aldrig ut depressionsmedicinen eftersom jag inte var deprimerad.

Min nya vårdcentral tog kaliumprov och jag låg för lågt. Några andra mineraler ville de dock inte testa. Läkaren blev arg när jag frågade om de kunde göra det. Jag har dock läst att brist på kalium kan göra att andra mineraler får svårare att ta sig in i cellen. Skulle gärna vilja ha mer kunskap om just det.

Min moster fick problem med sina ben när hon fick en ny blodtrycksmedicin. Läkarna sa bara att hon fått polyneuropati men de gjorde inget åt det. Hon hade det så i flera år och kunde inte gå promenader längre. Nu har en läkare kollat kalium och hon hade brist. Det kan man ju få av en del mediciner mot högt blodtryck.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2007, 19:35)
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 17:59)
/....../
Jag läste om en sjuksköterska i Norrköping som tog blodprov på sina patienter och skickade detta prov för analys av mineraler. Det var t ex en flicka som varit kraftigt allergisk sedan födelsen. Hon visade sig ha brist på kalium och en del annat och efter att hon fått en kur med mineraler så blev hon frisk. Kanske var det vitaminer också det minns jag inte.

Men se det fick man inte göra i Svensk sjukvård! Hon blev av med sin legitimation.
/....../

Blir lite fundersam över detta. Det låter inte troligt faktiskt, det krävs ganska mycket för att bli av med sin legitimation. Du har inga mer uppgifter?

Nu har jag plockat fram urklippet. Jag visste att jag sett det efter flytten annars hade det varit svårt eftersom jag bor i kappsäck i väntan på att vi hittar vårt drömhus på landet.

Det står ordagrant så här: Annette Björklund gör blodanalyser och ordinerar sedan mineraler och vitaminer.

Som sjuksköterska råkade Annette riktigt i blåsväder när Socialstyrelsen för två år sedan ansåg att en legitimerad sjuksköterska inte skall syssla med något som mineralanalys. Nu har Annette avsagt sig sin legitimation och arbetar som undersköterskaa.

- Det är ironiskt att jag inte kan jobba vidare som legitimerad sjuksköterska. De prover jag tar analyseras på ett tyskt laboratorium som funnits i 40 år. Två tyska läkare gör att personligt utlåtande om blodtestet.
Magdis
Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt.

Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst. smile.gif
pejori
CITAT (Christa @ 18-02-2007, 10:20)
Nu har Annette avsagt sig sin legitimation och arbetar som undersköterskaa.

det är inte riktigt samma sak, som att få den indragen smile.gif smile.gif
det du säger är mera att hon tog bort ordinerad medicin för att ge naturpreparat istället.
det är där haken är.


för övrigt håller jag med magdis där...det är standardprover. wub.gif
Limeblossom
Jag har läst boken men som någon skrev, hur ska man orka leva efter det idealet? Men visst tror jag att mycket av det vore bra för oss.
Ang mineraler och brist på sådana....jag gick hos en biopat och hon kollade det mesta i den vägen. Väldigt intressant att jämföra mina "problem" med dom mineralbrister jag hade med både Sanna Ehdin och annan litteratur.
askar
CITAT (Christa @ 18-02-2007, 10:20)
Nu har Annette avsagt sig sin legitimation och arbetar som undersköterskaa.

- Det är ironiskt att jag inte kan jobba vidare som legitimerad sjuksköterska. De prover jag tar analyseras på ett tyskt laboratorium som funnits i 40 år. Två tyska läkare gör att personligt utlåtande om blodtestet.

Jamen då hade hon ju inte fråntagits legitimationen.

Bra att hon själv förstod (eller kanske hon blev uppmanad) att avsäga sig eftersom hon inte kunde sköta sitt jobb.


Det är läkare som ska besluta om blodprovstagning, inte sköterska.
Och skulle det varit seriöst så hade man ju kunnat skicka till Svenskt laboratorium för analys.

Det finns så många humbug"doktorer" som lurar människor med olika homeopatiska medel.
En droppe "verksamt" medel i en simbassäng med vatten... fyll på flaskor och säg att det botar det o det o det. mad.gif

Tur att vi har myndigheter som kontrollerar och ser till att inte godkänna allt skit som månglas ut.
Christa
CITAT (Limeblossom @ 18-02-2007, 19:25)
Jag har läst boken men som någon skrev, hur ska man orka leva efter det idealet? Men visst tror jag att mycket av det vore bra för oss.
Ang mineraler och brist på sådana....jag gick hos en biopat och hon kollade det mesta i den vägen. Väldigt intressant att jämföra mina "problem" med dom mineralbrister jag hade med både Sanna Ehdin och annan litteratur.

Det låter intressant. Berätta gärna lite mer.
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33)
Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt.

Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst. smile.gif

Instämmer i vad Magdis säger... har just nu provtagningsremiss där de Magdis räknat upp finns med... plus ett par till.
De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör.

Mineralbrist torde väl vara sällsynt.
Men så klart.. går man till humbug"doktorer" så nog hittar de en massa brister
och också allvarliga sjukdomar som kräver att du köper just hans "mediciner" för att bli frisk. wink.gif mad.gif
Piccante
CITAT (askar @ 18-02-2007, 21:42)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33)
Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt.

Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst.  :)

Instämmer i vad Magdis säger... har just nu provtagningsremiss där de Magdis räknat upp finns med... plus ett par till.
De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör.

Mineralbrist torde väl vara sällsynt.
Men så klart.. går man till humbug"doktorer" så nog hittar de en massa brister
och också allvarliga sjukdomar som kräver att du köper just hans "mediciner" för att bli frisk. wink.gif mad.gif

Just brist på mineraler och vitaminer är något som allt mer börjar anses som kraftigt överdrivet vad jag har förstått. Om man äter en allsidig kost så bör bristsymptom vara mycket sällsynt. Personer med specialkost som extrema veganer t.ex. kan behöva komplettera. Däremot har läkare varnat för att konsekvent äta vitamin och mineraltabletter i förebyggande syfte kan få motsatt effekt och ge förgiftningssymptom.

Men "hälsokostbranschen" lever ju på att kränga vitaminpiller till folk så de talar ju gärna om vitaminer i sin marknadsföring.

Själv följer jag hellre livsmedelsverkets kostråd än någon medioker författare eller någon antroposofs.
Bee
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 11:54)
Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?

Vad anser ni om det hon skriver?

Jag har inte hört talas om Sanna Edin tidigare. Tack för tipset! Bryr mig inte om de negaiva kommentarerna längre ner i tråden wub.gif

Vad jag däremot har i bokhyllan är Louise Hay - You can heal your life/Du kan hela ditt liv. Det låter himla lätt o klämkäckt men boken ger oerhört mycket att tänka på. Rätt mycket stämmer faktiskt! Man får tänka två - eller tre - gånger och jo - viss kan hon ha rätt.

Om denna Sanna Edin är av samma ull så vill jag nog ge henne en chans wub.gif
askar
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 21:48)
CITAT (askar @ 18-02-2007, 21:42)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33)
Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt.

Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst.  smile.gif

Instämmer i vad Magdis säger... har just nu provtagningsremiss där de Magdis räknat upp finns med... plus ett par till.
De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör.

Mineralbrist torde väl vara sällsynt.
Men så klart.. går man till humbug"doktorer" så nog hittar de en massa brister
och också allvarliga sjukdomar som kräver att du köper just hans "mediciner" för att bli frisk. wink.gif mad.gif

Just brist på mineraler och vitaminer är något som allt mer börjar anses som kraftigt överdrivet vad jag har förstått. Om man äter en allsidig kost så bör bristsymptom vara mycket sällsynt. Personer med specialkost som extrema veganer t.ex. kan behöva komplettera. Däremot har läkare varnat för att konsekvent äta vitamin och mineraltabletter i förebyggande syfte kan få motsatt effekt och ge förgiftningssymptom.

Men "hälsokostbranschen" lever ju på att kränga vitaminpiller till folk så de talar ju gärna om vitaminer i sin marknadsföring.

Själv följer jag hellre livsmedelsverkets kostråd än någon medioker författare eller någon antroposofs.

Faktiskt så måste jag erkänna att jag gått på myten om att man ska ta vitamintillskott om man inte äter så där vetenskapligt riktigt.
Nu när jag sedan nov har slutat ta apotekets Mitt Val
så har mina muskelkramper minimerats till några enstaka/månad istället för kanske ett tjugotal/dygn.

Mina mediciner har som biverkning muskelkramper... men de är sällsynta...
precis som för mig numera. biggrin.gif
Piccante
CITAT (Bee @ 18-02-2007, 21:58)
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 11:54)
Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?

Vad anser ni om det hon skriver?

Jag har inte hört talas om Sanna Edin tidigare. Tack för tipset! Bryr mig inte om de negaiva kommentarerna längre ner i tråden wub.gif

Vad jag däremot har i bokhyllan är Louise Hay - You can heal your life/Du kan hela ditt liv. Det låter himla lätt o klämkäckt men boken ger oerhört mycket att tänka på. Rätt mycket stämmer faktiskt! Man får tänka två - eller tre - gånger och jo - viss kan hon ha rätt.

Om denna Sanna Edin är av samma ull så vill jag nog ge henne en chans wub.gif

Man väljer givetvis själv vilka experiment man vill utsätta sin kropp för. Men jag tycker det är ett märkligt fenomen att när det dyker upp författare som är duktiga på att marknadsföra sig själva som Lauritzen och hans bantarkurer som påstås botar cancer och Ehdins konsekvent dåligt underbyggda påståenden så blir de en "underdog" i folks ögon och man vill ta parti FÖR dem bara för att de vågar gå emot "etablissemanget".

Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi och hennes främsta argument mot att äta vetemjöl är ...blandar man vetemjöl och vatten får man klister, och det kan ju aldrig vara nyttigt att äta.... Det känns ju som vetenskapliga bedrifter på hög nivå unsure.gif
askar
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 22:09)
Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi och hennes främsta argument mot att äta vetemjöl är ...blandar man vetemjöl och vatten får man klister, och det kan ju aldrig vara nyttigt att äta.... Det känns ju som vetenskapliga bedrifter på hög nivå unsure.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki på Öland
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 22:09)
............Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi.........

Det påståendet kan jag dementera direkt!! Jag har påsar under ögonen men har inte ätit vetemjöl på över 1 år!! biggrin.gif
Anki
Christa
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33)
Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt.

Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst. smile.gif

Är detta något som gjort under många år? Någon skrev ju t o m att det gjordes vid varje läkarbesök.

Som jag skrev tidigare i denna tråd så har de inte kollat kaliumvärdet på mig någon gång under de 16 år jag tillhört en annan vårdcentral.

Det där med att jag skulle mena att kaliumtest skulle vara exlusivt eller ovanligt känner jag dock inte igen.

Gör de en blodanalys för att se på mineralstatus i sin helhet borde det dock ingå.

Nå, jag förstod inte den kommentaren så det är lite svårt att bemöta den.
Lena i Torslanda
Dessa prover tas def. inte vid varje läkarbesök. Provtagningar görs inte om det inte finns fog för det. Det beror ju helt på vad du söker för.

Däremot tas de i princip alltid som ett led vid intagningsstatus när man läggs in på sjukhus.
askar
CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:47)
Någon skrev ju t o m att det gjordes vid varje läkarbesök.

"Någon" var jag... som inte skrev att de tas vid varje läkarbesök.

Jag skrev De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör. ..
det är lite skillnad det. wink.gif
Magdis
CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:47)
Det där med att jag skulle mena att kaliumtest skulle vara exlusivt eller ovanligt känner jag dock inte igen.

Så här skrev du i ett tidigare inlägg:
CITAT
Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler


Det lät som att du trodde att det var väldigt ovanligt att man kollar upp kaliumvärdena inom traditionell sjukvård men det är ett av de allra vanligast förekommande blodproverna man tar. Du kanske syftar på lite ovanligare analyser av mineraler och vitaminer som det knappast finns någon med normala kostvanor som lider brist på? Natrium/kalium står iallafall högst upp på labremissen för rutinprover.
Bee
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 22:09)
CITAT (Bee @ 18-02-2007, 21:58)
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 11:54)
Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?

Vad anser ni om det hon skriver?

Jag har inte hört talas om Sanna Edin tidigare. Tack för tipset! Bryr mig inte om de negaiva kommentarerna längre ner i tråden wub.gif

Vad jag däremot har i bokhyllan är Louise Hay - You can heal your life/Du kan hela ditt liv. Det låter himla lätt o klämkäckt men boken ger oerhört mycket att tänka på. Rätt mycket stämmer faktiskt! Man får tänka två - eller tre - gånger och jo - viss kan hon ha rätt.

Om denna Sanna Edin är av samma ull så vill jag nog ge henne en chans wub.gif

Man väljer givetvis själv vilka experiment man vill utsätta sin kropp för. Men jag tycker det är ett märkligt fenomen att när det dyker upp författare som är duktiga på att marknadsföra sig själva som Lauritzen och hans bantarkurer som påstås botar cancer och Ehdins konsekvent dåligt underbyggda påståenden så blir de en "underdog" i folks ögon och man vill ta parti FÖR dem bara för att de vågar gå emot "etablissemanget".

Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi och hennes främsta argument mot att äta vetemjöl är ...blandar man vetemjöl och vatten får man klister, och det kan ju aldrig vara nyttigt att äta.... Det känns ju som vetenskapliga bedrifter på hög nivå unsure.gif

Nu har jag kolla runt lite och får väl hålla med kritikerna. Med tanke på trådens titel så kopplade jag ihop henne med Louise Hay och trodde det var en svensk variant.

En "hönan-o-ägget"-grej kanske men jag har svårt att tro att man löser sina emotionella problem med "rätt" sorts mat wacko.gif
Christa
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-02-2007, 14:59)
CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:47)
Det där med att jag skulle mena att kaliumtest skulle vara exlusivt eller ovanligt känner jag dock inte igen.

Så här skrev du i ett tidigare inlägg:
CITAT
Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler
Det lät som att du trodde att det var väldigt ovanligt att man kollar upp kaliumvärdena inom traditionell sjukvård men det är ett av de allra vanligast förekommande blodproverna man tar. Du kanske syftar på lite ovanligare analyser av mineraler och vitaminer som det knappast finns någon med normala kostvanor som lider brist på? Natrium/kalium står iallafall högst upp på labremissen för rutinprover.

Jag syftade på att de inte så ofta gör en total blodanalys beträffande mineraler. Jag hade hoppats att min läkare ville kolla magnesium, zink osv men då blev hon arg.

Varför skulle vi kolla det... ungefär.

Min ögonläkare sa beträffande min första glaskroppsavlossning att det kunde bero på näringsbrist. Framförallt selen och e-vitamin.

Jag har läst på flera ställen att stress kan ge magnesiumbrist.

Att människor som lever i områden med hårt vatten dvs vatten rikt på mineraler har lägre frekvens av hjärt- kärlsjukdomar hörde man ju mycket talas om för sådär 20 år sedan.

Stress kan ju orsaka dålig matsmältning och diareer. Den västerlänska kosten där man raffinerat bort mycket av den mineralrika delen av våra livsmedel gör ju att vi får i oss en mindre mängd mineraler än tidigare.

Jag tycker det borde vara högintressant att titta närmare på om det går att bota en del sjukdomar med tillskott av mineraler och vitaminer.

Har alla människor som påstår att de botat människor på detta sätt fel?
pejori
ja
Christa
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:15)
ja

Hur kan du vara så säker? Vad anser du att de blivit botade av?
bejron
Om det varit så enkelt att bota människor som genom ett enkelt mineralblodprov, varför tror du då inte att läkemedelsindustrin hade nappat på det genast? Dom har profit för ögonen och är jättesnabba på att forska om saker och ting men inte ens dom tror på det. Det tycker jag säger en hel del. Dessutom är skolmedicinen inte helt världsfrånvänd, dom accepterar det som dom kan finna belägg för.

När man inom den traditionella medicinen kallar en sak för placeboeffekt rynkar vi på näsan och förkastar det, när en opportunist skriver en bok om samma sak anammar vi det som sanning för det kostar pengar.

Humbug.
Gossen Ruda
Om en människa har nån form av mineralbrist så kan det givetvis botas med tillsats av detta men sådana tillstånd är ganska ovanliga. Däremot är det en del som flummat till ordentligt om saken och tror att alla sjukdomstillstånd har sitt ursprung i nån brist och därför också tror att allt går att bota med tillsatser.

Sen finns det andra som vill tjäna pengar på människors okunskap och kränger totalt obehövliga preparat för att fylla sina egna fickor.
Christa
CITAT (bejron @ 20-02-2007, 08:19)
Om det varit så enkelt att bota människor som genom ett enkelt mineralblodprov, varför tror du då inte att läkemedelsindustrin hade nappat på det genast? Dom har profit för ögonen och är jättesnabba på att forska om saker och ting men inte ens dom tror på det. Det tycker jag säger en hel del. Dessutom är skolmedicinen inte helt världsfrånvänd, dom accepterar det som dom kan finna belägg för.

När man inom den traditionella medicinen kallar en sak för placeboeffekt rynkar vi på näsan och förkastar det, när en opportunist skriver en bok om samma sak anammar vi det som sanning för det kostar pengar.

Humbug.

Artikeln om blodanalys handlade bl a om en liten flicka som var allergisk mot en rad olika saker. Menar du då att hon botades för att hon trodde att hon skulle bli frisk?

I så fall skulle man ju ta fasta på det och se till att folk trodde att de skulle bli friska. Enkelt och billigt.

När det gäller läkemedelsindustrin så är det ju inte så lönsamt att forska kring sådant som kan botas med receptfria preparat. Det mest lönsamma är ju mediciner som de är ensamma om och därmed kan ta ordentligt betalt för.
bejron
Artikeln hittar jag inte i den här tråden och kan inte värdera den. Var det den som behandlade som sa att hon blev bättre eller hon själv? Blev hon äldre, växte något bort, fick hon andra preparat samtidigt, lade hon om kosten??? bara frågetecken.
Det är enklare med placeboeffekt på människor som inte är skeptiska. Jag säger inte att det är så i just det här fallet, men så är det rent generellt.
Bevisligen har stora röda piller bäst effekt oavsett krämpa och medicinsk effekt.
askar
CITAT (Christa @ 20-02-2007, 08:40)
När det gäller läkemedelsindustrin så är det ju inte så lönsamt att forska kring sådant som kan botas med receptfria preparat. Det mest lönsamma är ju mediciner som de är ensamma om och därmed kan ta ordentligt betalt för.

Det är svammel att säga att man inte forskar kring allergier/allergimediciner.
I sjukvården tas prover och görs tester om man misstänker allergi...
det vet jag som har fyra barn med olika allergier.
Mediciner finns ... och de är kontrollerade så man vet att det
innehåller rätt mängd av verksamt ämne.
Värre är med humbugmedel som i många fall lika gärna kunde bytas ut
mot en sockerbit.

Visar blodprov ett förhöjt Ige värde så går man vidare och utreder.
Man behöver inte gå till flummare och självutnämnda experter
som på alla sätt försöker sko sig på människors osäkerhet.

Tillägg:
Receptfria allergimediciner finns många att välja mellan på Apoteken.
Christa
CITAT (askar @ 20-02-2007, 09:01)
CITAT (Christa @ 20-02-2007, 08:40)


När det gäller läkemedelsindustrin så är det ju inte så lönsamt att forska kring sådant som kan botas med receptfria preparat. Det mest lönsamma är ju mediciner som de är ensamma om och därmed kan ta ordentligt betalt för.

Det är svammel att säga att man inte forskar kring allergier/allergimediciner.
I sjukvården tas prover och görs tester om man misstänker allergi...
det vet jag som har fyra barn med olika allergier.
Mediciner finns ... och de är kontrollerade så man vet att det
innehåller rätt mängd av verksamt ämne.
Värre är med humbugmedel som i många fall lika gärna kunde bytas ut
mot en sockerbit.

Visar blodprov ett förhöjt Ige värde så går man vidare och utreder.
Man behöver inte gå till flummare och självutnämnda experter
som på alla sätt försöker sko sig på människors osäkerhet.

Jag menade inte allergimediciner utan forskning beträffande mineralers och vitaminers effekt på hälsan. Mineraler och vitaminer kan man ju köpa utan recept.
askar
CITAT (Christa @ 20-02-2007, 09:11)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 09:01)
CITAT (Christa @ 20-02-2007, 08:40)


När det gäller läkemedelsindustrin så är det ju inte så lönsamt att forska kring sådant som kan botas med receptfria preparat. Det mest lönsamma är ju mediciner som de är ensamma om och därmed kan ta ordentligt betalt för.

Det är svammel att säga att man inte forskar kring allergier/allergimediciner.
I sjukvården tas prover och görs tester om man misstänker allergi...
det vet jag som har fyra barn med olika allergier.
Mediciner finns ... och de är kontrollerade så man vet att det
innehåller rätt mängd av verksamt ämne.
Värre är med humbugmedel som i många fall lika gärna kunde bytas ut
mot en sockerbit.

Visar blodprov ett förhöjt Ige värde så går man vidare och utreder.
Man behöver inte gå till flummare och självutnämnda experter
som på alla sätt försöker sko sig på människors osäkerhet.

Jag menade inte allergimediciner utan forskning beträffande mineralers och vitaminers effekt på hälsan. Mineraler och vitaminer kan man ju köpa utan recept.

Så du menar att flickan blev botad från alla sina allergier
genom extra tillskott av vitaminer och mineraler.

Mineralbrist har väl ingen människa som äter någorlunda normalt.

Förresten... känner du någon som lidit av mineralbrist...
alltså äkta dokumenterad av riktiga blodanalyser gjorda i Sverige..
inga som skickats till homeopater i Tyskland eller annorstädes.
Magdis
CITAT (askar @ 20-02-2007, 09:18)
Så du menar att flickan blev botad från alla sina allergier
genom extra tillskott av vitaminer och mineraler.

Hon skrev dessutom att flickan hade brist på kalium och blev botad från sina allergier efter en kur mineraler. blink.gif Det tycker jag låter oerhört konstigt eftersom kaliumbrist vare sig har nåt med allergier att göra eller är något man ersätter genom att äta vitamin/mineraltillskott.
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 10:40)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 09:18)
Så du menar att flickan blev botad från alla sina allergier
genom extra tillskott av vitaminer och mineraler.

Hon skrev dessutom att flickan hade brist på kalium och blev botad från sina allergier efter en kur mineraler. blink.gif Det tycker jag låter oerhört konstigt eftersom kaliumbrist vare sig har nåt med allergier att göra eller är något man ersätter genom att äta vitamin/mineraltillskott.

Och det är just pga såna konstiga uttalanden som jag reagerar. mad.gif
Risken finns att någon tar det på allvar.sad.gif
Magdis
CITAT (askar @ 20-02-2007, 10:53)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 10:40)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 09:18)
Så du menar att flickan blev botad från alla sina allergier
genom extra tillskott av vitaminer och mineraler.

Hon skrev dessutom att flickan hade brist på kalium och blev botad från sina allergier efter en kur mineraler. blink.gif Det tycker jag låter oerhört konstigt eftersom kaliumbrist vare sig har nåt med allergier att göra eller är något man ersätter genom att äta vitamin/mineraltillskott.

Och det är just pga såna konstiga uttalanden som jag reagerar. mad.gif
Risken finns att någon tar det på allvar.sad.gif

Ja precis...när man inte vet nåt om medicin o sjukvård är det säkert lätt att tro på vem som helst som lovar guld o gröna skogar och omedelbar tillfriskning om man går på deras "behandlingar" istället för att gå till vanlig läkare. Folk tror ju till o med på totala bedragare som påstår att de har onda andar i huset och en tumör nånstans som de kan bota med en kristallkula om de får 45000 spänn (såg ni på Insider häromkvällen?) blink.gif
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 11:24)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 10:53)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-02-2007, 10:40)
CITAT (askar @ 20-02-2007, 09:18)
Så du menar att flickan blev botad från alla sina allergier
genom extra tillskott av vitaminer och mineraler.

Hon skrev dessutom att flickan hade brist på kalium och blev botad från sina allergier efter en kur mineraler. blink.gif Det tycker jag låter oerhört konstigt eftersom kaliumbrist vare sig har nåt med allergier att göra eller är något man ersätter genom att äta vitamin/mineraltillskott.

Och det är just pga såna konstiga uttalanden som jag reagerar. mad.gif
Risken finns att någon tar det på allvar.sad.gif

Ja precis...när man inte vet nåt om medicin o sjukvård är det säkert lätt att tro på vem som helst som lovar guld o gröna skogar och omedelbar tillfriskning om man går på deras "behandlingar" istället för att gå till vanlig läkare. Folk tror ju till o med på totala bedragare som påstår att de har onda andar i huset och en tumör nånstans som de kan bota med en kristallkula om de får 45000 spänn (såg ni på Insider häromkvällen?) blink.gif

hade det varit så lätt, hade det inte behövts varken mediciner eller hjälp för allergiker sad.gif sad.gif

när något låter för bra för att vara sant...är det oftast det också wub.gif
askar
Jag kan inte förstå att det fortfarande finns människor som går på såna bluffar. wink.gif wacko.gif
Christa
Nå, vad var det då som botade henne?
Piccante
CITAT (Christa @ 20-02-2007, 13:13)
Nå, vad var det då som botade henne?

Det borde du fråga en läkare om. Jag tror inte att vi lekmän kan sitta och ställa diagnos på på personer vi inte ens har mött unsure.gif

Tycker det är väldigt spekulativt att tro att mineraler och vitaminer skulle bota alla sorters sjukdomar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon