Bee
För en tid sedan fanns en tråd om olika ställen på nätet där man kan lagra sina bilder. Jag ser att några här använder det.
En del ställen var gratis och andra tog en avgift. Vill minnas att utrymmet också diskuterades.

Jag kan inte söka reda på tråden för jag minns inte när eller vad den hette eller vilka nyckelord jag skall använda.

Börjar nämligen fundera på det här med "externt" album. Då kan man visa bilder för folk utan att skicka via mail, man skickar bara länken. Tex Hotmail har ju begränsningar på mailstorlek om jag fattat det hela rätt.
KURT
Jag vet inte vilken tråd du avsåg. Men några vanliga STABILA fria albumsiter är:

http://photobucket.com/
http://www.imagevenue.com/
http://www.imageshack.us/

Man bör se upp med villkoren, en del tar bort bilder som inte är "aktiva" inom en viss tid. Vill man tillåta mera trafik och ha mera utrymme så finns det kommersiella siter som t ex :

http://www.pbase.com/
Piccante
Kan lägga till;
www.webshots.com
www.flickr.com
Bee
Tack för tipsen! Nu skall jag börja lusläsa villkoren.
Bee
Nu har jag kollat på några av länkarna, Photobucket, Flickr, Pbase och Webshots. En del verkar lika annat skiljer. Pbase verkar vara för proffs (?) och kostade pengar förutom dom första 30 dagarna (ungefär samma som de övrigas uppgraderade album). Jag förstod nog inte riktigt deras prissättning, om man betalade per år eller hur mycket man utrymme man använder (tex hur många "credits" man hade). De övriga skilde på lagringsutrymme och använd bandbredd per månad. Eh? Förstod kanske inte det heller riktigt. Jo, jag förstod på ett plan men inte ett annat. Berodde på hur många pers som kollade på mina bilder. ?? Krångligt.
Dom verkar användarvänliga i alla fall när det gäller att lägga in bilder.

Kurt, vem av dom var det som tog bort bilder som var "osedda"? Såg inget om det på dom jag tittade på.

Har ni någon favorit och i såfall varför? Användarvänlighet, pris, åtkomstmöjlighet, ngt annat?
Piccante
CITAT (Bee @ 15-02-2007, 15:06)
......../Har ni någon favorit och i såfall varför? Användarvänlighet, pris, åtkomstmöjlighet, ngt annat?

Jag började med att använda Flickr för att kunna länka bilder till mail och diskussionsgrupper som jag är med i.

Flickr är rätt enkelt att använda, man kan själv välja i vilken storlek man vill visa bilderna i. Nackdelar är att man får bara tre set (album) om man registrerar sig för gratis lagring, betalar man får man obegränsat och kan sortera upp sina bilder bättre. Flickr är kanske inte så snyggt att titta på rent layoutmässigt.

Nu har jag skaffat konto på webshots och det funkar ungefär likadant som Flickr men med snyggare album. går snabbt att ladda upp bilder och lätt att länka till dem. Har inte sett några direkta nackdelar än.

Givetvis kan man välja i båda om albumen ska vara privata eller öppna för alla att titta i.
KURT
CITAT (Bee @ 15-02-2007, 15:06)
Nu har jag kollat på några av länkarna, Photobucket, Flickr, Pbase och Webshots. En del verkar lika annat skiljer. Pbase verkar vara för proffs (?) och kostade pengar förutom dom första 30 dagarna (ungefär samma som de övrigas uppgraderade album). Jag förstod nog inte riktigt deras prissättning, om man betalade per år eller hur mycket man utrymme man använder (tex hur många "credits" man hade). De övriga skilde på lagringsutrymme och använd bandbredd per månad. Eh? Förstod kanske inte det heller riktigt. Jo, jag förstod på ett plan men inte ett annat. Berodde på hur många pers som kollade på mina bilder. ?? Krångligt.
Dom verkar användarvänliga i alla fall när det gäller att lägga in bilder.

Kurt, vem av dom var det som tog bort bilder som var "osedda"? Såg inget om det på dom jag tittade på.

Har ni någon favorit och i såfall varför? Användarvänlighet, pris, åtkomstmöjlighet, ngt annat?

Photobucket är fritt och lätt att använda och man kan skapa album lätt. En fördel med Photobucket framför t ex Flickr (Yahoo) är att man inte bara kan ladda bilder från sin egen dator, utan ochså direkt från nätet (web-adress).

Imagevenue & Imageshack är bra om man snabbt vill lägga upp en bild, man behöver inte registrera sig. Men man kan inte skapa album på samma sätt och Imagevenue har en begränsning:

6. Will my image ever be deleted?
The storage period of your images on our server is unlimited. However, if your image has not been accessed for more than 1 year, it will be deleted from our server.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon