Full version: Såråd önskas
Lars-Olof Arvids
Hej alla såexperter! smile.gif
Under lysrören i min källare samlas allt mer sådder av olika slag. Just nu följande:

Rosenstav (Liatris spicata)
Helleborus foetidus "Wester Frisk"
Svartklint (Centaurea nigra)
Nattljus (Oenothera biennis)
Polemonium foliosissimum
Isop (Hyssopus officinalis)
Skogsförgätmigej (Myosotis officinalis)
Dracocephalum imberbe
Franska blåmunkar (Jasione laevis)
Mertensia virginica
Såpnejlika (Saponaria officinalis)
Munkhätta (Arum italicum)
Skogsklocka (Campanula cervicaria)
Kungsmynta (Origanum vulgare)
Rosenfibbla (kan någon det latinska namnet?)

Problemet är bara att jag är mer såtokig än kunnig på området. Är det rätt att ha dessa sådder under lysrör i en sval källare, eller ska jag ta in några av dem i värmen? Behöver kanske några ha det ännu kallare? Är det något annat jag måste tänka på? Alla tips tas tacksamt emot! smile.gif

Olle
Mia, zon 3
Hej! Proffsen kommer nog in med svar snart, men jag kan ju bidra lite så länge...

Jag tror att de flesta fröer mår ganska bra i en sval källare med extraljus (undantaget tropiska arter, då). Jag brukar låta mina nysådda krukor stå med undervärme något dygn innan jag eventuellt ställer ut dem utomhus (så här års, alltså).

Flera av sorterna du nämner tror jag är lättsådda - vet inte om man kan misslyckas med förgätmigej, isop, nattljus, såpnejlika t.ex., så de i alla fall borde det vara lugnt med.

Svar på de svårare nötterna kommer säkert snart!
Lycka till!
kerstin z5-6
helleborus och ev aurum kan behöva kyla -övriga gror varmt ! smile.gif
Lycka till
K
fruberglund
CITAT (Mia @ zon 3,09-02-2007, 09:29)
Flera av sorterna du nämner tror jag är lättsådda - vet inte om man kan misslyckas med förgätmigej, isop, nattljus, såpnejlika t.ex., så de i alla fall borde det vara lugnt med.

Nej, Isop kan man bara inte misslyckas med! Första gången jag sådde så sådde jag Isop, det blev hela 115 plantor (jag sådde hela påsen såklart för jag trodde jag skulle misslyckas). Jag har fortfarande plantor som står kvar i pallkragar i väntan på utplantering 2 år senare laugh.gif laugh.gif laugh.gif

De är väldigt tåliga biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 09:30)
helleborus och ev aurum kan behöva kyla -övriga gror varmt ! smile.gif
Lycka till
K

Menar du att det är för kallt i källaren, så att jag måste ställa in alla de andra på fönsterbrädorna? ohmy.gif

Olle
kerstin z5-6
nej inte alls , men Helleborus ska utomhus -
det kommer att vara varmare under lysrören .. än i rummet -de flesta sorter gror bra där de är
Lars-Olof Arvids
Det låter bra! Jag ställer ut Helleborus-krukan. Arum har jag mer frön av, så att jag kan testa med en kruka ute och en inne. De andra får stå kvar där de är. Tack så mycket! smile.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Nu har isopen börjat gro! smile.gif

Olle
fruberglund
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-02-2007, 08:42)
Nu har isopen börjat gro! smile.gif

Olle

Hehe tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon