Full version: Sått!
Maggan H
Jag har startat-kunde inte vänta längre! Idag har jag sått 4 olika färger av Datura, både dubbla och enkelblommande, Cymbalblomma, Lejonöra, Pärlhirs, Silvernjurvinda, olika verbenor bl a 'Quartz Burgundy' wub.gif , Silverljus, olika hängpetunior samt Nierembergia. Så nu är det fullt på akvarierampen! biggrin.gif
catlady
Jag slängde ner lite av varje i perenn-baljorna på balkongen inför vintern. Små ljusgröna saker har redan börjat komma upp lite varstans! wub.gif Hoppas hoppas att det inte blir riktigt kallt igen...
Merlin
Vågar knappt säga det högt men jag närmar mig 50 olika frösådder rolleyes.gif Snart ska dessutom chilin planteras om - så där 150 st tongue.gif tongue.gif
adamos
Nu ligger man efter, har inte ens beställt frö. ohmy.gif
Sailor Pluto
Jag ligger i startgroparna, och nästan alla fröer är sånt som "blev över" från förra året (hur man nu kan få mer än 20 fröpåsar över...). Även fast det rycker i fingrarna så måste jag vänta tills i mitten av februari innan jag börjar, så att det hinner bli lagom temperatur i källaren. Åh, denna väntan! Man kan ju bli vansinnig för mindre biggrin.gif .
Lady Hamilton
CITAT (Margareta Hansson @ 05-02-2007, 16:03)
.....Silvernjurvinda, olika verbenor bl a 'Quartz Burgundy' wub.gif , .....olika hängpetunior........

Silvernjurvinda funderar jag på att så unsure.gif Verbena lyckades jag inte med i fjol sad.gif kanska de är för svåra ?.....hängpetunia mad.gif här har inte "pellets fröerna" kommit ännu! kommer inte förrens vecka 10!! Och då är det för sent att så dem sad.gif Men jag hoppas att DU lyckas bra smile.gif Håller tummarna


noora
Jag fick de sista fröerna idag, så nu har jag ingen ursäkt längre rolleyes.gif

Det enda jag har sått hittills är ramslök, men nu är det dags för allt annat som ska ut i snön, och för chilin. Chilifröerna var bland de som kom idag, annars hade jag nog redan sått dem för länge sedan.
Elisabeth P
Oh, hjälp vet inte var det ska sluta i år ohmy.gif wub.gif .
Har hittills sått 23 sorter och kommer så minst lika många till. Pluss en del sommarblommor som jag ska så direkt i rabatten.

Trodde att jag hade tagit det lugnt hittills, då jag snart åker till Prag och inte vill ha för många som måste passas då. Men 23 kan jag knappast kalla lugnt?

Lisa
rosita
Jag har sått paprika, jalapeno, purjolök, pepino, aubergine, ruccola, röd och grön basilika, solrosor, ampeltomater (ja, jag vet...lite för tidigt...men fröna bara trillade dit...). wub.gif
kerstin z5-6
verbena : seg rackare ...

Kan behöva kylperiod, gror oregelbundet,tar ofta flera månader om man inte växlar , så ut o in ur kylen -eller ute/inne omväxlande
Börja med kyla i 4v
ewa zon 3
CITAT (Margareta Hansson @ 05-02-2007, 16:03)
Jag har startat-kunde inte vänta längre!

Visst är det kul att komma igång biggrin.gif
Silvernjurvindan har jag också sått efter ett dygns blötläggning.

/Ewa
Jonas70
CITAT (Merlin @ 05-02-2007, 16:31)
Vågar knappt säga det högt men jag närmar mig 50 olika frösådder rolleyes.gif Snart ska dessutom chilin planteras om - så där 150 st tongue.gif tongue.gif

Oj, var ska du få plats med 150 chiliplantor när de är stora plantor?
Jonas70
CITAT (rosita @ 05-02-2007, 19:51)
Jag har sått paprika, jalapeno, purjolök, pepino, aubergine, ruccola, röd och grön basilika, solrosor, ampeltomater (ja, jag vet...lite för tidigt...men fröna bara trillade dit...). wub.gif

Solrosor är ju alldeles för tidigt att så redan nu. Purjolök är väl för tidigt oxå, eller?
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-02-2007, 22:15)
verbena : seg rackare ...

Kan behöva kylperiod, gror oregelbundet,tar ofta flera månader om man inte växlar , så ut o in ur kylen -eller ute/inne omväxlande
Börja med kyla i 4v

Om de då inte grott om en vecka, ska jag in med dom i kylen resp ut om det är plus? För de ska väl inte frysa till? Idag har vi minus för första gången på ett bra tag. smile.gif
fruberglund
Jag försöker hålla mig...har erfarenhet av att ha sått för tidigt alla andra år och det blir inte bra helt enkelt. I år ska jag vänta tills i alla fall mitten av mars på de grejer som växer "normalt".

Har bara sått Knippgentianan inne eftersom Odlas lärde säger att den växer långsamt och de som behöver kyla är sådda och utställda, de övriga ska jag vänta med rolleyes.gif
Mia, zon 3
Jag har hittills sått jätteverbena, och 4 violer - V. cornuta, V. cornuta Alba, V. jooi och V. elatior.
Sedan väntar jag på STA-leveransen, och förbannar plånboken som inte ville supporta beställning från Rara växter denna månad..... mad.gif
Eleanor
Ikväll ska jag äntligen ge mig tid & få upp mitt ljusbord i källaren!
& så ska jag (lite sent...) så chili & paprika, sen antar jag att det bara rullar på, för mina fröbeställningar (Rara, Impecta, Konnässören, E-seeds) börjar dimpa ner. (+ allt insamlat & det som är kvar sen ifjol...). Vansinnigt kul!!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Maggan H
CITAT (Margareta Hansson @ 05-02-2007, 16:03)
Jag har startat-kunde inte vänta längre! Idag har jag sått 4 olika färger av Datura, både dubbla och enkelblommande, Cymbalblomma, Lejonöra, Pärlhirs, Silvernjurvinda, olika verbenor bl a 'Quartz Burgundy' wub.gif , Silverljus, olika hängpetunior samt Nierembergia. Så nu är det fullt på akvarierampen! biggrin.gif

Jaha, så har de första redan grott, det ante mig bara för att jag var så tidigt igång! blink.gif wacko.gif Nu blir det ingen lugn stund förräns till sommaren..... om ens då, då måste man springa med vattenkannan istället.... wink.gif
Det är lejonöra och cymbalblomman som kom så tidigt.
fruberglund
CITAT (Eleanor @ 07-02-2007, 10:29)
Ikväll ska jag äntligen ge mig tid & få upp mitt ljusbord i källaren!
& så ska jag (lite sent...) så chili & paprika, sen antar jag att det bara rullar på, för mina fröbeställningar (Rara, Impecta, Konnässören, E-seeds) börjar dimpa ner. (+ allt insamlat & det som är kvar sen ifjol...). Vansinnigt kul!!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Måste bara fråga om det är ditt lusthus på din avatar Eleanor? Så läckert och sån läcker färg smile.gif
Stussi
För ungefär två veckor sedan lite drygt sådde jag två olika sorters aklejor och ställde ut under snön. I går sådde jag chili, klematis, alunrot och klocka (Campanula lusitanica), ska bli spännande att se om det blir något. Men herregud!! ohmy.gif vad små fröna var till klockan, ingen aning om vart dom hamnade, förhoppningvis åtmindstone i jorden! laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ett såtipps till pyttefrön är att blanda ut fröna med lite sand och sätt i en 'sockerströare'.... ströa sedan över jorden rolleyes.gif brukar gro jämt och fint så.....
Stussi
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-02-2007, 20:19)
Ett såtipps till pyttefrön är att blanda ut fröna med lite sand och sätt i en 'sockerströare'.... ströa sedan över jorden rolleyes.gif brukar gro jämt och fint så.....

Åh, synd att jag har hunnit så dem redan... Längtar till (om....) de gror för att se om
det hamnade nå frön i jorden! rolleyes.gif tongue.gif
Eleanor
Fru Berglund!
Lusthuset är ett muminhus som vi har hittat ritning på på nätet. Vi håller på att bygga ett liknande till vår dotter. Dock är hennes inte blått (solen bleker gärna blåa nyanser) utan i samma kulör som vårt hus: ljust gulockra, vita fönster & engelskt röd dörr. Men det är så läckert! Hoppas att det ska stå färdigt till sommaren...!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon