Plain
Ja - som rubriken säger. Har letat runt lite men inte hittat några råd om just Gentiana asclepiadea (Knippgentiana)

Ljust eller Mörkt?
Kallt misstänker jag - 6-8 veckor ?

Tror att de inte behöver GA-3, stämmer det?

Mvh

David
Lena i Torslanda
Sådde den för 2 år sedan. Ställde ut sådden efter ett dygn inne. Har stått ute hela tiden - grodde efter 5 månader utan något GA-3 eller annat trixande.
Eva 33c
Jag gjorde som Lena, sådde i januari och ställde ut. De grodde första veckan i maj. Och blev små plantor under sommaren.
Fast när jag läser lite om gentianasådd verkar det som om de (=G.asclepiadea )inte ens skulle behöva kylning utan kan ställas varmt under lysrör på en gång och gror då inom 20dagar. smile.gif
Läs mer om gentiana-sådd här.
Jag ska testa det i år...
kerstin z5-6
den gror bra utan kyla
Gåsis
Och den gror/växer långsamt. Åtminstone för mig. Mina plantor blev inte utplanteringsbara första sommaren fast jag sådde ganska tidigt inomhus.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Nej ingen av mina plantor heller blev utplanteringsbara år 1, tidigast år 2, senare del av sommaren rolleyes.gif /Helen
Elisabeth P
Har ni dem svalt och under lysrör hela vintern då, om ni inte kan plantera ut dem år 1?

Lisa
Gåsis
Nej, jag har mina i kruka men skyddade och nergrävda i pallkrage. Jag är inte så glad i perenner som är så långsamma för jag tycker det är "knapagära" att passa dom hela sommaren med vatten. Men vill man ha så vill man laugh.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Även jag övervintrar mina plantor ute i mina 'övervintringslådor'
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...php?userid=4053
Anki V
Jaha ja, blink.gif blink.gif Behövs ingen kylperiod!

Då får mina efter enbart två dagar ute komma in i dag. laugh.gif Växer de så sakta så.......

Jag ska betälla övervintringslådor av en händig bäver som jag känner laugh.gif laugh.gif

Men visst måste det väl fungera ganska bra om man fyller på i lådan /pallkragen med väldränerad jord och gräver mer växten med kruka och allt? Den borde väl hålla fukten lite bättre då då? Man kanske slipper lite av "knapagärat"? unsure.gif


/Anki
unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Anki V @ 31-01-2007, 20:45)
Men visst måste det väl fungera ganska bra om man fyller på i lådan /pallkragen med väldränerad jord och gräver mer växten med kruka och allt? Den borde väl hålla fukten lite bättre då då? Man kanske slipper lite av "knapagärat"? unsure.gif


/Anki
unsure.gif

Det funkar jättefint på det sättet med rolleyes.gif /Helen
kerstin z5-6
Jag har även planterat ut "små gröna kryss" i rabatt ,med framgång .. men frågar du- förnekar jag som vanligt all kännedom om detta ..
Gåsis
Happ, då förnekar jag med laugh.gif Jag planterade ut i somras - små gröna kryss. Två av fyra var helt ok i höstas. Dessutom är mitt övervintringsland helt överväxt av min mans jordgubbsplantor wacko.gif Kan det gå laugh.gif
Knapagärat kommer man aldrig riktigt undan på det som växer för sakta om man inte planterar ut och hoppas, hoppas, hoppas tongue.gif

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon