Gita
Läste idag i SVD om någon som processat i sex år för att han stördes av smattret från linan på grannens flaggstång. Domslutet blev tack och lov att smatter från en flaggstång får man faktiskt tåla. Sex år, vad pengar denna rättsliga prövning måste kosta,hoppas bara att gnällspiken får betala själv.
Gita
netaave
CITAT (Gita @ 28-01-2007, 11:29)
Läste idag i SVD om någon som processat i sex år för att han stördes av smattret från linan på grannens flaggstång. Domslutet blev tack och lov att smatter från en flaggstång får man faktiskt tåla. Sex år, vad pengar denna rättsliga prövning måste kosta,hoppas bara att gnällspiken får betala själv.
Gita

Över något som dessutom är så enkelt att åtgärda. ohmy.gif
AnitaO
Gnällspikar finns det gott om.
Tur att dom inte bor i nån stor stad.
Jisses vad många processer dom skulle fått driva då rolleyes.gif
Ophelia
Ja är man så lättretat så är det nog bäst att man bosätter sig långt från andra människor.
Berith
Men.... om man förstår att ljudet från ens flaggstångslina irriterar, försöker man inte göra så den inte låter då? unsure.gif
Inga från Närke
Någon av grannar hos oss skrev till villaägarföreningen ang. vår flaggstång i stället för att ta upp det direkt med oss att de blev störda när krokarna slog mot stången. Ordföranden i föreningen kom och framförde detta.
Vi har en aluminiumstång och ibland när det blåser så klingar det lite. Tycker de var ojusta mot oss, kunde ha pratat direkt, var fegt tycker jag, så nog finns det folk till allt nu för tiden.
P.g.a. detta så har vi inte åtgärdat det mer än lite grann för jag blev lite smått förargad. Grannen borde höra av sig men jag tror jag vet vem det var och den personen har flyttat för något år sedan.
Kathy
Förmodligen ligger det säkert en massa annat bakom den där anmälningen.
Helt otroligt att driva en sån där sak i 6 år.
yenny
Vad jag inte riktigt förstår är... om man får klagomål från en granne att de blir störda av något, varför försöker man inte fixa det då? Jag skulle inte alls tycka om att jag stör någon, utan jag försöker ta hänsyn till mina grannar.
Inga från Närke
CITAT (yenny @ 28-01-2007, 11:57)
Vad jag inte riktigt förstår är... om man får klagomål från en granne att de blir störda av något, varför försöker man inte fixa det då? Jag skulle inte alls tycka om att jag stör någon, utan jag försöker ta hänsyn till mina grannar.

Om det var mig du menade så är det endast för jag tycker att den granne som blev störd kunde komma direkt och säga det och inte gå via ombud. Så mycket "stake" borde man ha så man kan gå direkt och säga till, då hade vi åtgärdat det omgående om det nu var möjligt.
Flagga och flaggstångssnören kan man inte binda fast helt utan att det kommer att smattra något vid mycket vind.

Är det första inlägget du menar så kan jag inte svara på det.
yenny
CITAT (Inga från Närke @ 28-01-2007, 12:01)
CITAT (yenny @ 28-01-2007, 11:57)
Vad jag inte riktigt förstår är... om man får klagomål från en granne att de blir störda av något, varför försöker man inte fixa det då? Jag skulle inte alls tycka om att jag stör någon, utan jag försöker ta hänsyn till mina grannar.

Om det var mig du menade så är det endast för jag tycker att den granne som blev störd kunde komma direkt och säga det och inte gå via ombud. Så mycket "stake" borde man ha så man kan gå direkt och säga till, då hade vi åtgärdat det omgående om det nu var möjligt.
Flagga och flaggstångssnören kan man inte binda fast helt utan att det kommer att smattra något vid mycket vind.

Är det första inlägget du menar så kan jag inte svara på det.

Nej det var inte dej jag menade... jag förstog det du skrev smile.gif
Jag tycker också man kan gå direkt till grannen och prata om man har något "problem" Det uppskattar jag i alla fall.
faith
CITAT (Inga från Närke @ 28-01-2007, 12:01)
Om det var mig du menade så är det endast för jag tycker att den granne som blev störd kunde komma direkt och säga det och inte gå via ombud. Så mycket "stake" borde man ha så man kan gå direkt och säga till, då hade vi åtgärdat det omgående om det nu var möjligt.

Dock ska man inte glömma att det finns människor som är oerhört konflikträdda och att göra en sån sak som du beskriver kan vara en omöjlighet för dessa människor, dvs att konfrontera öga mot öga och klaga. Den som inte har dessa problem kan nog inte förstå i vilken omfattning en sån rädsla kan ta sig uttryck, men en sån enkel sak som du beskriver är en omöjlighet. Självklart fungerar de flesta inte så här, men man ska aldrig döma en människa och dess handlingar innan man vet hela sanningen.

F ö håller jag med Berith.
Gossen Ruda
Det är en baggis att se till att linorna inte smäller. Man knuter upp knuten längst ner och sen snor man linorna runt stången några varv åt olika håll.
netaave
Går att spänna linorna så dom inte smäller, ev kan man förankra på ett par extra ställen.
AnitaO
Inte konstigt att det är krig här i världen om man inte ens lyckas lösa ett sånt problem mellan 2 grannar ohmy.gif unsure.gif
Bee
CITAT (Gita @ 28-01-2007, 11:29)
Läste idag i SVD om någon som processat i sex år för att han stördes av smattret från linan på grannens flaggstång. Domslutet blev tack och lov att smatter från en flaggstång får man faktiskt tåla. Sex år, vad pengar denna rättsliga prövning måste kosta,hoppas bara att gnällspiken får betala själv.
Gita

Det var ju den ena halvan av klagomålet. Oljud kan man kanske till nöds förstå MEN inte det andra: grannen störde sig också på att flaggen och vimpeln kastade skuggor in i hans vardagsrum!
De ni!
Vad ska man säga. Är man så lättstörd så får man bosätta sig i öknen tycker jag.
Susanne i Linköping
Ljud, även svaga, kan vara oerhört irriterande om de håller på hela tiden. För ett par år sedan bodde jag i en lägenhet och en ung familj flyttade in i lägenheten ovanpå. De gick med inneskor sent på kvällen, klick, klick, klick, och jag höll på att få spader. Till sist gick jag upp (med morgonrock på) och frågade dem vänligt om de kunde avstå från skorna så att jag kunde få sova. Inga problem efter det.

Men jag är kanske lättstörd. Numera bor jag i villa på landet. Här flyger JAS 39 Gripen och andra flygplan över huvudet på mig så gott som dagligen, men det bullret är kortvarigt och stör mig knappt alls.
Bee
CITAT (Susanne i Linköping @ 28-01-2007, 17:48)
Ljud, även svaga, kan vara oerhört irriterande om de håller på hela tiden. För ett par år sedan bodde jag i en lägenhet och en ung familj flyttade in i lägenheten ovanpå. De gick med inneskor sent på kvällen, klick, klick, klick, och jag höll på att få spader. Till sist gick jag upp (med morgonrock på) och frågade dem vänligt om de kunde avstå från skorna så att jag kunde få sova. Inga problem efter det.

Men jag är kanske lättstörd. Numera bor jag i villa på landet. Här flyger JAS 39 Gripen och andra flygplan över huvudet på mig så gott som dagligen, men det bullret är kortvarigt och stör mig knappt alls.

Du gjorde helt rätt som gick till grannarna och berättade om att du stördes! Heder åt dig wub.gif

Problemet som andra här redan har sagt är när man känner att man måste gå via ombud. Det är lite fegisstämpel på det. (har just sett reprisen på Fredrik Lindströms program om oss svenskar där han tog upp bla detta)
Inga från Närke
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2007, 12:28)
Det är en baggis att se till att linorna inte smäller. Man knuter upp knuten längst ner och sen snor man linorna runt stången några varv åt olika håll.

Då kan jag inte gå till jobbet blåsiga dagar utan måste vara ute och passa linan hela tiden om det nu var ett meddelande till mig. Men jag är inte dum för detta vet jag.
Vår flaggstång har inte fast knopp utan den snurrar efter vinden och i och med detta så snurrar även linan upp sig även om vi manuellt spänner den med jämna mellanrum.
Finns olika flaggstänger förstår ni. biggrin.gif
faith
CITAT (Bee @ 28-01-2007, 19:09)
Det är lite fegisstämpel på det.

Så säger man bara om man inte har insikt i vad som kan ligga bakom ett sånt agerande.
Bee
Distinktionen mellan feghet och självbevarelsedrift kan vara hårfin, det kan jag hålla med om.
Men som princip är det väl bättre att agera själv?
cato
Till Inga från Närke!

Du skall ta en linända i vardera hand och snurra den ena åt vänster och den andra åt höger runt stången, så de korsar varandra ett par gånger.
Då kan de inte lossna eftersom kulan då inte vrider sig.
Prova! Det funkar.

Hälsningar
Cato
askar
Herreminskapare ohmy.gif
Kan man inte gå och prata med grannen om störande ljud...
ja då är något väldigt galet.
Nu menar jag inte dem som har svårt för att öht ta kontakt med andra pga
personliga skäl (sjukdom av olika slag)
men övriga.

Vi hade för några år sedan en granne som hängde ut en mobil som plingade
dygnet runt och störde vår nattro.
Ett samtal med grannen där vi förklarade olägenheten..
och allt var åter frid och fröjd. smile.gif

Värre än så tycker jag inte att det behöver bli.
Inga från Närke
CITAT (cato @ 28-01-2007, 21:04)
Till Inga från Närke!

Du skall ta en linända i vardera hand och snurra den ena åt vänster och den andra åt höger runt stången, så de korsar varandra ett par gånger.
Då kan de inte lossna eftersom kulan då inte vrider sig.
Prova! Det funkar.

Hälsningar
Cato

Tack för tipset det ska vi prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon